mini_2 (22)
Autor: Katarzyna Siwczyk     Publikacja: 22.07.2024
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Nowy bolid Politechniki Śląskiej

Na Politechnice Śląskiej zaprezentowano nowy bolid SW-05e, nad którym pracowało 84 studentów i praktykantów pracujących w 7 podzespołach technicznych oraz 2 marketingowych. Prace projektowe trwały rok.

Bolid SW-05e – jest już trzecim pojazdem elektrycznym skonstruowanym przez Studenckie Koło Naukowe POLSL Racing, działające na Politechnice Śląskiej. Koło tworzą  studenci różnych wydziałów. Najnowszy projekt jest naszpikowany nowoczesnymi rozwiązaniami.

– SW-05e został zaprojektowany z myślą o prostocie komponentów i integracji zaawansowanych systemów. W sezonie 2024 nasz pojazd weźmie udział w zawodach Formula Student, startując w FS Czech oraz FS Italy. Te międzynarodowe konkursy to doskonała okazja do zaprezentowania innowacyjnych rozwiązań i umiejętności naszego zespołu konstrukcyjnego – powiedział nowy lider SKN PolSl Racing, inż. Cezary Pradela.

IMG_1468

Opiekun naukowy SKN PolSl Racing, dr hab. inż. Mirosław Szczepanik, prof. PŚ przyznaje, że umiejętności i zaangażowanie studentów są warte docenienia.

- Bolid Formuła Student, to swoiste studenckie laboratorium innowacyjnych rozwiązań technicznych, najnowszych metod, technologii i materiałów zgodnych z trendami dzisiejszej motoryzacji. Dzięki tego typu przedsięwzięciom, studenci mają okazję nie tylko realizacji swoich pasji i zainteresowań, ale mogą zastosować nabytą podczas studiów wiedzę w praktyce. Pojazdy, które tworzą są projektami interdyscyplinarnymi wymagającymi współpracy inżynierów z różnych dziedzin techniki – wyjaśnia opiekun.

Studenci podejmują wspólnie decyzje odnośnie rozwiązań, które wdrażane są w pojazdach. Dążą dalej do ich optymalizacji, tak aby otrzymać pojazd o oczekiwanych parametrach jezdnych, przy osiągnięciu możliwie niskiej masy i najlepszej trakcji, przyczepności oraz przyspieszenia. W celu osiągnięcia tych założeń studenci wykorzystują nowoczesne oprogramowanie, metody optymalizacji, wykonują skomplikowane analizy numeryczne oraz testy rzeczywiste. Prowadzi to do uzyskania odpowiedniej aerodynami pojazdu przy maksymalizacji stosunku siły docisku do siły oporu opływającego pojazd powietrza.

- Wprowadzają zaproponowane kompozytowe rozwiązania materiałowe, stosują technologię druku 3D, wykonują skomplikowane analizy wytrzymałościowe komponentów pojazdu. Wprowadzają własne rozwiązania w zakresie systemu magazynowania energii, kontroli trakcji, czy systemów telemetrycznych pozwalających na śledzenie parametrów pracy poszczególnych podzespołów pojazdu w trybie rzeczywistym i podejmowanie natychmiastowych decyzji – wylicza prof. Szczepanik.

mini_4 (11)

To wszystko sprawia, że bolid Formuły Student jest podobny do bolidów Formuły 1 a praca Zespołu PolSl Racing jest podobna do pracy teamów Formuły 1.

Nie byłoby to jednak możliwe bez odpowiedniego zaplecza i wsparcia Władz Politechnice Śląskiej i sponsorów, za które członkowie zespołu składają ogromne podziękowania.

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie