Start - Aktualności - Nowy bolid Politechniki Śląskiej

Nowy bolid Politechniki Śląskiej
Na Politechnice Śląskiej zaprezentowano nowy bolid SW-05e, nad którym pracowało 84 studentów i praktykantów pracujących w 7 podzespołach technicznych oraz 2 marketingowych. Prace projektowe trwały rok.
Bolid SW-05e – jest już trzecim pojazdem elektrycznym skonstruowanym przez Studenckie Koło Naukowe POLSL Racing, działające na Politechnice Śląskiej. Koło tworzą studenci różnych wydziałów. Najnowszy projekt jest naszpikowany nowoczesnymi rozwiązaniami.
– SW-05e został zaprojektowany z myślą o prostocie komponentów i integracji zaawansowanych systemów. W sezonie 2024 nasz pojazd weźmie udział w zawodach Formula Student, startując w FS Czech oraz FS Italy. Te międzynarodowe konkursy to doskonała okazja do zaprezentowania innowacyjnych rozwiązań i umiejętności naszego zespołu konstrukcyjnego – powiedział nowy lider SKN PolSl Racing, inż. Cezary Pradela.

Opiekun naukowy SKN PolSl Racing, dr hab. inż. Mirosław Szczepanik, prof. PŚ przyznaje, że umiejętności i zaangażowanie studentów są warte docenienia.
- Bolid Formuła Student, to swoiste studenckie laboratorium innowacyjnych rozwiązań technicznych, najnowszych metod, technologii i materiałów zgodnych z trendami dzisiejszej motoryzacji. Dzięki tego typu przedsięwzięciom, studenci mają okazję nie tylko realizacji swoich pasji i zainteresowań, ale mogą zastosować nabytą podczas studiów wiedzę w praktyce. Pojazdy, które tworzą są projektami interdyscyplinarnymi wymagającymi współpracy inżynierów z różnych dziedzin techniki – wyjaśnia opiekun.
Studenci podejmują wspólnie decyzje odnośnie rozwiązań, które wdrażane są w pojazdach. Dążą dalej do ich optymalizacji, tak aby otrzymać pojazd o oczekiwanych parametrach jezdnych, przy osiągnięciu możliwie niskiej masy i najlepszej trakcji, przyczepności oraz przyspieszenia. W celu osiągnięcia tych założeń studenci wykorzystują nowoczesne oprogramowanie, metody optymalizacji, wykonują skomplikowane analizy numeryczne oraz testy rzeczywiste. Prowadzi to do uzyskania odpowiedniej aerodynami pojazdu przy maksymalizacji stosunku siły docisku do siły oporu opływającego pojazd powietrza.
- Wprowadzają zaproponowane kompozytowe rozwiązania materiałowe, stosują technologię druku 3D, wykonują skomplikowane analizy wytrzymałościowe komponentów pojazdu. Wprowadzają własne rozwiązania w zakresie systemu magazynowania energii, kontroli trakcji, czy systemów telemetrycznych pozwalających na śledzenie parametrów pracy poszczególnych podzespołów pojazdu w trybie rzeczywistym i podejmowanie natychmiastowych decyzji – wylicza prof. Szczepanik.

To wszystko sprawia, że bolid Formuły Student jest podobny do bolidów Formuły 1 a praca Zespołu PolSl Racing jest podobna do pracy teamów Formuły 1.
Nie byłoby to jednak możliwe bez odpowiedniego zaplecza i wsparcia Władz Politechnice Śląskiej i sponsorów, za które członkowie zespołu składają ogromne podziękowania.