Start - Aktualności - Nauczanie oparte na projekcie

Nauczanie oparte na projekcie
14 i 15 lipca odbyły się kolejne sesje prezentacji związanych z rozliczeniami projektów realizowanych w ramach XII edycji konkursu PBL. Przed komisją zaprezentowało się ponad 50 zespołów, które w semestrze letnim zrealizowały projekty Project Based Learning (PBL) w ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza.
Project Based Learning (PBL) to nauczanie poprzez realizację projektów. Jest to metoda przekazywania wiedzy oraz zdobywania kompetencji i kwalifikacji przez samodzielną pracę studentów w pewnym z góry założonym przedziale czasu w celu rozwiązania jakiegoś problemu, czyli wykonania projektu.
Oprócz poszerzania wiedzy, metoda PBL pomaga studentom rozwinąć wiele umiejętności miękkich potrzebnych w XXI wieku na kolejnych szczeblach edukacji i kariery zawodowej takich jak: praca w grupie, synteza informacji z różnych źródeł, podejmowanie decyzji i branie za nie odpowiedzialności, planowanie i organizowanie pracy oraz odpowiednie zarządzanie czasem i dotrzymywanie terminów. Metoda ta uczy także sztuki argumentacji – formułowania i wygłaszania swoich opinii. Pokazuje również, jak przygotować i wygłosić prezentację i, co bardzo ważne, budować pewność siebie.
W myśl zapisu §3 ust. 9 Zarządzenia nr 251/2024 Rektora Politechniki Śląskiej z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Regulaminu finansowania kształcenia zorientowanego projektowo - PBL, w ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza, rozliczenie projektu wymaga złożenia sprawozdania, prezentacji wyników projektu w Internecie, na stronie Uczelni. Wyniki projektu powinny być zaprezentowane przed komisją przez studentów i co najmniej jednego opiekuna.
Dlatego studenci mieli okazję w ciągu pięciu minut przedstawić temat projektu. Komisja wysłuchała w dniach 8, 14-15 lipca autorów 54 projektów. Niektóre z nich były przedstawiane w formie online. Nie brakowało także wystąpień studentów z zagranicy.
- Komisje rozliczają projekty PBL realizowane w bieżącym semestrze roku akademickiego. Studenci wraz z opiekunami prezentują rezultaty swojej pracy oraz dzielą się kompetencjami, które nabyli. Mamy ogromną przyjemność wysłuchać, co młodzieży, wraz z opiekunami, udało się we współpracy – często także międzynarodowej – osiągnąć - mówi Dyrektor Centrum Nowoczesnego Kształcenia dr n. społ. Anna Waligóra.

Studenci oraz opiekunowie przedstawili najważniejsze zrealizowane rezultaty, kluczowe osiągnięcia, scharakteryzowali nabyte kompetencje i podzielili się doświadczeniem wynikającym z realizacji PBL.
- Robiliśmy badania na kierowcach z naszego zespołu na temat tego, w jaki sposób zachowywał się ich organizm w czasie jazdy oraz tego, jakie stresory wpływają na człowieka podczas symulowanych warunków wyścigowych, żeby móc później określić, co dzieje się z kierowcą w czasie jazdy prawdziwym bolidzie - mówią Szymon Stencel, odpowiedzialny za rozwój bolidów studenckich w SKN PolSl Racing, który zaprezentował projekt wspólnie z Klaudią Kanią z Uniwersytetu Śląskiego, odpowiedzialną za copywriting i za przeprowadzenie badań nad kierowcami w tym zespole.
- To projekt interdyscyplinarny, który łączy tematykę zarówno z zakresu mechaniki, jak i związane z analizą zachowań człowieka w trakcie prowadzenia samochodu, czyli kognitywistyką - tłumaczy dr hab. inż. Mirosław Szczepanik, prof. PŚ, opiekun naukowy SKN PolSl Racing.
Wśród autorów projektów znalazły się m.in. Julia Pindur oraz Karolina Romberg, które uczestniczyły w dwóch projektach PBL jeszcze w szkole średniej. Ta forma nauki przekonała ich do postawienia na Politechnikę Śląską i już na pierwszym semestrze studiów, wspólnie z innymi członkami zespołu projektowego, zdecydowały się na realizację kolejnego PBL.