Autor: Jolanta Skwaradowska     Publikacja: 03.01.2022

Nagroda GDDKiA dla studenta PŚ

Inż. Adrian Pluta zajął III miejsce w konkursie „Innowacje w drogownictwie” zorganizowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Do konkursu zgłosiło się 40 studentów z całego kraju.

Konkurs adresowany był do studentów bądź absolwentów studiów pierwszego i drugiego stopnia, stacjonarnych lub niestacjonarnych w latach akademickich 2017/2018 - 2020/2021. Jego celem było wyłonienie najlepszych prac dyplomowych (magisterskich, inżynierskich, licencjackich), których wyniki mogą być zastosowane w drogownictwie.

Konkurs był podzielony na 3 kategorie: materiały i technologie drogowe, inżynieria ruchu i rozwiązania BRD, drogowe obiekty inżynierskie. Nasz student inż. Adrian Pluta nagrodę zdobył w kategorii: materiały i technologie drogowe. Promotorem jego pracy był dr inż. Bartłomiej Grzesik.

­ – Tematem mojej pracy była "Przebudowa ronda w technologii betonowej ze zbrojeniem ciągłym". Innowacyjnością było zaprojektowanie w pełni żelbetowego ronda ze zbrojeniem ciągłym o nawierzchni betonowej. Jest to coś nowego na rynku, ponieważ w Polsce nie buduje się takich rond, jedynie tylko tarcze skrzyżowań. W zagranicznych doświadczeniach takie konstrukcje stosowane są jako trwałe, bezobsługowe oraz komfortowe w użytkowaniu. Dodatkowym wariantem było zastąpienie zbrojenia tradycyjnego, kompozytowym z włókna szklanego które jest pozbawione wad, jakie ma zbrojenie stalowe, jak np. brak korozji. Takie zbrojenie ma także większą wytrzymałość i co ważne niższą cenę. Aktualnie na rynku ceny stali są wysokie i kompozyty są bardzo dobrą, tańszą alternatywąmówi inż. Adrian Pluta.

Dodatkowo wytworzenie i recykling kompozytu są bardziej ekologiczne.

Rozwiązanie, które zaproponowałem w mojej pracy dyplomowej można stosować na drogach krajowych, gdzie obciążenie ruchem jest bardzo duże. Jest rozwiązaniem trwałym, nawet na 30 lat, bez konieczności większej konserwacji, obsługi czy napraw. Siły pionowe generowane przez pojazdy przy powolnym poruszaniu się na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym wywierają ogromny nacisk na nawierzchnie niszcząc ją. Nawierzchnie betonowe a tym bardziej żelbetowe dużo lepiej radzą sobie z takim obciążeniem a tym samym wydłuża się czas użytkowania takiej konstrukcji wyjaśnia student.

Inż. Adrian Pluta studiuje na Wydziale Budownictwa Politechniki Śląskiej. Studia inżynierskie ukończył w lipcu 2021 roku i kontynuuje naukę na tym samym wydziale, na kierunku: Budownictwo drogowe. –­ W przyszłości moją pracą chcę ułatwić komunikację i życie ludzi mieszkających w Polsce i na świecie – dodaje inż. Pluta.

Serdecznie gratulujemy!

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie