Start - Aktualności - Międzynarodowy Kongres Jakości Kształcenia na Politechnice Śląskiej

Międzynarodowy Kongres Jakości Kształcenia na Politechnice Śląskiej
Trwa Międzynarodowy Kongres Jakości Kształcenia w Europejskim Mieście Nauki Katowice 2024. Z tej okazji odbywają się spotkania i debaty poświęcone wyzwaniom dotyczącym kształcenia w uczelniach. Na Politechnice Śląskiej odbyło się spotkanie Rady Kształcenia Studentów i Doktorantów oraz Rady Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia, organów Politechniki Śląskiej.
Jak prowadzić kształcenie na najwyższym poziomie z korzyścią dla studentów – to najważniejsze pytanie jakie zadawano sobie podczas licznych wydarzeń odbywających się w pierwszym dniu Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia na Politechnice Śląskiej.
Pierwszy dzień Kongresu był poświęcony innowacjom dydaktycznym w międzynarodowym kampusie.
- Politechnika Śląska ma już wdrożony cały szereg nowoczesnych metod kształcenia, ale na tym nie koniec. Wiemy, że poprzez nauczanie zorientowane projektowo jesteśmy już rozpoznawalni w kraju, jednak chcemy nadal się rozwijać. Mamy nowego pełnomocnika Zespołu ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia, który ma nowe pomysły i wspólnie uda nam się uczynić system kształcenia jeszcze bardziej przyjaznym, bez zbędnych procedur – powiedział JM Rektor Politechniki Śląskiej, prof. dr hab. inż. Marek Pawełczyk.
- Po prezentacjach i dyskusjach podczas dzisiejszego spotkania jestem spokojny o jakość kształcenia w przyszłości. Politechnika Śląska podąża we właściwym kierunku – dodał Rektor.

Głos ws. jakości kształcenia w obecnym systemie mogą zabierać zarówno dydaktycy, kadra naukowa, ale także studenci i doktoranci. Wymiana doświadczeń i opinii służy nieustannej poprawie systemu kształcenia.
- Dyskutowaliśmy m.in. o tym, jak kształcenie zorientowane projektowano może rozwinąć kompetencje inżynierskie naszych studentów, ale także kompetencje przyszłości, tak ważne na dzisiejszym rynku pracy – dodała Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia prof. dr hab. inż. Anna Chrobok.
Projekty, które już udało się zrealizować, można było poznać podczas sesji posterowej poświęconej Projekt Base Learning (PBL), która odbywała się w holu Wydziału Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej.
Z takich możliwości kształcenia od lat korzystają studenci Politechniki Śląskiej. Zmianą dla nowych studentów było wprowadzenie tzw. bazy przedmiotów obieralnych.
- Stawiamy na indywidualizację kształcenia. Chcemy, żeby nasz student, sam dokonywał wyborów, w jakich kierunkach chce się rozwijać, oprócz podstawowych kompetencji, jakie powinien nabyć każdy inżynier. Może wybierać przedmioty dodatkowe, które będą odpowiadały jego zainteresowaniom i chęci specjalizowania się – wyjaśniła Prorektor.

Kolejnym krokiem w podnoszeniu jakości kształcenia w Politechnice Śląskiej jest rozwój nauczycieli akademickich. Liczne kursy i szkolenia mają się odbywać m.in. w nowo powstałym Centrum Nowoczesnego Kształcenia. Pierwsze kursy zaplanowano na październik. Skorzystają na nich dydaktycy rozpoczynający pracę w Uczelni.
W ramach Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia na Politechnice Śląskiej prezentowano także osiągnięcia i działalność Studenckich Kół Naukowych. Prace w Kołach dają możliwość rozwijania pasji i zdobywania kompetencji miękkich, co doceniają przyszli pracodawcy. Studenckie Koła Naukowe chwaliły się swoimi dokonaniami na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej.

W kolejnym dniu Kongresu odbywać się będą debaty z udziałem wszystkich przedstawicieli konsorcjum uczelni Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024.
Dodajmy, że Kongres organizowany jest od trzech lat przez 7 publicznych katowickich uczelni. Trzecia edycja jest wyjątkowa przede wszystkim dlatego, że już od kilku miesięcy w Katowicach, jako Europejskim Mieście Nauki 2024, wszystkie uczelnie publiczne zaangażowane są w działania na rzecz transformacji regionu poprzez naukę. Edukacja i jej jakość, społeczna odpowiedzialność nauki, nauka obywatelska to kluczowe kwestie inspirujące do różnych aktywności związanych z tym zaszczytnym tytułem.
fot. Jan Szady, Maciej Mutwil
