na zdjęciu uczniowie siedzą w auli Centrum Kongresowego
Autor: Jolanta Skwaradowska     Publikacja: 01.03.2024     Aktualizacja: 05.03.2024
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Konferencja PROJEKT POLITECHNIKA

Zakończyła się druga edycja cyklu projektów badawczych realizowanych na Politechnice Śląskiej z uczniami szkół ponadpodstawowych w ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza. Komisja wybrała 61 projektów, które w formie posterów zaprezentowano 1 marca w czasie konferencji PROJEKT POLITECHNIKA.

Zainteresowanie drugą edycją programu Politechniki Śląskiej było ogromne. W realizacji projektów wzięli udział uczniowie z 27 szkół średnich z Gliwic, Rybnika, Katowic, Zabrza, Pyskowic, Siemianowic Śląskich, Dąbrowy Górniczej, Mikołowa, Mysłowic, Rudy Śląskiej, Radzionkowa, Wodzisławia Śląskiego, Tychów, Lędzin, Czerwionki-Leszczyny, a nawet z Krakowa i Wolsztyna.

Zespoły projektowe składały się z 2-3 uczniów z drugich lub trzecich klas liceów ogólnokształcących lub zespołów szkół technicznych z województwa śląskiego, a opiekę nad nimi sprawowali nauczyciele akademiccy, często wspierani przez doktorantów lub studentów. W tym roku w projekcie wzięło udział 42 opiekunów głównych oraz 43 pomocniczych sprawując nadzór merytoryczny nad 159 uczniami. Program umożliwiał także finansowanie zakupu niezbędnych materiałów lub aparatury czy usług.

II konkurs finansowania projektów realizowanych z uczniami szkół ponadpodstawowych, w ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza został ogłoszony w styczniu 2024 roku. Ubieganie się o projekty, ich finansowanie i rozliczanie odbywa się wg zasad określonych w Regulaminie finansowania projektów realizowanych z uczniami szkół ponadpodstawowych, w ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza. 

na zdjęciu uczniowie siedzą w auli Centrum Kongresowego

W dniu 1 marca 2024 roku, w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej w czasie konferencji PROJEKT POLITECHNIKA, zespoły projektowe zaprezentowały wyniki swoich prac w formie posterów. Tematyka projektów obejmowała wszystkie Priorytetowe Obszary Badawcze uczelni. Podczas realizacji tematów badawczych we współpracy z Politechniką Śląską uczniowie, dzięki stosowaniu metody kształcenia zorientowanego projektowo (PBL – Project-Based Learning), rozwijają wiele cennych umiejętności. Zajęcia pozwalają nie tylko na zdobycie wiedzy i umiejętności z danego obszaru, ale służą również rozwojowi kreatywności studentów, działają inspirująco, uczą umiejętności pracy zespołowej oraz kształtują umiejętności organizacyjne.

Politechnika Śląska, zgodnie z zarządzeniem Rektora nr 40/2024 z dnia 23 lutego 2024 r. wydała wszystkim uczniom realizującym projekty Mikropoświadczenia.

Mikropoświadcznia to cyfrowe dokumenty potwierdzające zdobycie wiedzy, umiejętności, kwalifikacji i kompetencji zawodowych, które osoba ucząca się uzyskała przy niewielkim nakładzie uczenia się. Jest to innowacyjne narzędzie w kształceniu ustawicznym i rozwoju zawodowym w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego.

na zdjęciu autonomiczne autko

Na konferencji zespół ekspertów wyłonił 6 zespołów – laureatów konkursu:

Detektor – sygnalizator przeszkód dla osób niewidomych – III LO w Katowicach. Opiekun projektu dr inż. Iwona Chuchnowska. Uczestnicy projektu: Błażej Dzwonkowicz, Katarzyna Czop, Maria Supernak. dr inż. Iwona Chuchnowska. Opiekun naukowy pomocniczy: mgr inż. Andrzej Michnik, mgr Marek Ples.

Funkcjonalne kompozyty konstrukcyjne ceramiczno-metalowe do zastosowań w lotnictwie i przemyśle automotive – ZST w Mikołowie. Opiekun projektu dr hab. inż. Klaudiusz Gołombek, prof. PŚ. Uczestnicy projektu: Adrian Brożek, Kacper Kurpas, Kamil Wilczek. Opiekun naukowy pomocniczy: dr inż. Piotr Sakiewicz, adiunkt, mgr inż. Mateusz Lis, doktorant.

Interaktywny ROBO-Pot – ZSTI w Gliwicach. Opiekun projektu dr inż. Mariola Jureczko. Uczestnicy projektu: Borys Rogowski, Jakub Frąsiak, Stanisław Januszek.

Projektowanie i wytwarzanie książki sensorycznej z wymiennymi panelami technologią druku 3D – ZST w Mikołowie. Opiekun projektu dr inż. Agnieszka J. Nowak. Uczestnicy projektu: Krzysztof Statnik, Zachariasz Chrzanowski

Wpływ stylu życia na sprawność fizyczną uczniów szkół ponadpodstawowych – pokolenia Z – I LO w Chorzowie. Opiekun projektu prof. dr hab. inż. Robert Michnik. Uczestnicy projektu: Iga Szaflik, Filip Rusinowicz. Opiekun naukowy pomocniczy: mgr inż. Hanna Zadoń, mgr inż. Piotr Szaflik.

Zautomatyzowana identyfikacja obiektów – I LO w Chorzowie. Opiekun projektu dr inż. Elżbieta Milewska. Uczestnicy projektu: Filip Gołąbek, Patryk Kotłowski, Konrad Książek. Opiekun naukowcy pomocniczy: Robert Kasprowski.

Członkowie wyróżnionych zespołów, jeśli zostaną studentami Politechniki Śląskiej, w pierwszym roku studiów otrzymają stypendium w wysokości 700 zł miesięcznie.

Wyróżnienie Eureca Pro:

Wtórne wykorzystanie materiałów odpadowych w procesie druku 3D metodą FDM – ZST w Mikołowie. Opiekun projektu dr hab. inż. Grzegorz Matula, prof. PŚ. Uczestnicy projektu: Damian Gajda, Jakub Skapczyk, Kamil Herman. Opiekun naukowcy pomocniczy: mgr inż. Michał Gocki, doktorant.

projakt politechnika 7 fot. MAciej Mutwil szer 2000 (4)

– Politechnika Śląska dysponuje tym, co najbardziej wartościowego można zaoferować młodym ludziom, planującym dobrze zainwestować w swoją przyszłość. Przede wszystkim mamy znakomitą kadrę, o bogatym doświadczeniu i pasji, prawdziwych mentorów, którzy chętnie angażują się jako opiekunowie grup projektowych. Mamy wspaniałych studentów i doktorantów z głowami pełnymi pomysłów, pełniących rolę opiekunów pomocniczych. Mamy nowoczesną infrastrukturę, dającą możliwość realizacji najśmielszych pomysłów. Mamy wreszcie wypracowane i dobrze zweryfikowane nowoczesne podejście do kształcenia w formie zorientowanej projektowo, czego zazdroszczą nam inne uczelnie – powiedział Prorektor ds. Nauki i Rozwoju prof. dr hab. inż. Marek Pawełczyk, który opracował zasady i wypromował nowoczesną metodę kształcenia zorientowanego projektowo (PBL – Projekt Based Learning) na PŚ.

Doświadczenia uzyskane z jej pilotażowego wdrożenia przed kilkoma latami na kierunku Automatyka i Robotyka rozwinął dynamicznie na całej Uczelni, na której obecnie każdego roku realizowanych jest ponad 200 projektów PBL, a korzystają z niej studenci i pracownicy wszystkich wydziałów. Bazując na tym doświadczeniu zaproponował program włączania uczniów szkół średnich w badania naukowe poprzez realizację projektów w formule zbliżonej do PBL.

Podczas konferencji podsumowującej PROJEKT POLITECHNIKA młodzież mogła zapoznać się z ofertą edukacyjną Politechniki Śląskiej, którą zaprezentował Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia prof. dr hab. inż. Wojciech Szkliniarz.

– Politechnika Śląska stawia na kształcenie w formule PBL. Rocznie na ten cel przeznaczamy ponad 3 miliony złotych. Dążymy do tego, aby większość zajęć praktycznych odbywała się właśnie w tej formule – mówił prof. Wojciech Szkliniarz.

Jak podkreśliła prof. Anna Chrobok, Dyrektor Kolegium Studiów, uczniowie szkół średnich realizując projekty na Politechnice Śląskiej pod opieką nauczycieli akademickich, poznają najnowsze trendy badawcze, prowadzą badania z wykorzystaniem nowoczesnej infrastruktury badawczej oraz uczą się pracy w grupie. – Budują więź z uczelnią dzięki czemu mają szansę zaplanować swoją przyszłą edukację na Politechnice. Uczniowie, jak przystało na młodych badaczy uczą się nie tylko jak pozyskać wiedzę, ale też jak ją upowszechniać. Podczas sesji posterowej uczniowie mieli możliwość zapoznania się z badaniami prezentowanymi przez kolegów, prowadzili ciekawe i inspirujące dyskusje – dodała prof. Anna Chrobok.

Podsumowując, w dwóch ostatnich edycjach cyklu projektów badawczych realizowanych na Politechnice Śląskiej z uczniami szkół ponadpodstawowych wzięło udział ponad 300 uczniów z 35 różnych szkół z Gliwic i regionu. Wydana została również monografia podsumowująca I edycję, w której przedstawiano wszystkie prace posterowe prezentowane na ubiegłorocznej konferencji PROJEKT POLITECHNIKA.

Monografia jest również dostępna w kolekcji RePolis:

Projekt Politechnika: Projekt Politechnika : I edycja konkursu na projekty realizowane z uczniami szkół ponadpodstawowych w ramach programu Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza - Repozytorium Publikacji Naukowych Politechniki Śląskiej „RePolis” (polsl.pl).

Monografia posiada także identyfikator DOI: doi:10.34918/87676.

Zdjęcia: Maciej Mutwil 

proajkt plitechnika 6 fot. MAciej Mutwil szer 2000 (6)

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie