A A+ A++


Jak działa system antyspamowy na skrzynkach pocztowych?

Wykorzystywany filtr antyspamowy (Exchange Online Protection) jest wbudowany w usługę Office 365.

Wiadomość, którą system uzna za niechcianą może zostać zatrzymana w folderze "Wiadomości-śmieci" w skrzynce pocztowej użytkownika lub w kwarantannie.

UWAGA! Filtry antyspamowe nie są idealne. Należy mieć świadomość, że może się zdarzyć tak, że wiadomość będąca spamem lub wiadomością niebezpieczną nie zostanie właściwie rozpoznana przez system antyspamowy i odwrotnie: wiadomość pożądana przez użytkownika może zostać uznana przez system za spam.


Jak sprawdzić co zostało zatrzymane przez system antyspamowy?

Użytkownik w każdej chwili może sprawdzić zawartość folderu "Wiadomości-śmieci" w swojej skrzynce (UWAGA! korzystając z programu pocztowego przy użyciu protokołu POP3 nie jest to możliwe). O zatrzymaniu wiadomości w folderze "Wiadomości-śmieci" użytkownik nie jest informowany, w szczególności nie są wysyłane o tym fakcie żadne dodatkowe powiadomienia. Należy rutynowo przeglądać zawartość folderu "Wiadomości-śmieci".

O nowych wiadomościach zatrzymanych w kwarantannie użytkownik jest okresowo informowany powiadomieniem mailowym wysłanym z adresu quarantine@messaging.microsoft.com.

W każdej chwili - nie czekając na powiadomienie e-mailowe - można zalogować się do kwarantanny pod adresem https://protection.office.com/quarantine (logowanie jak do poczty).

UWAGA! Do wiadomości zatrzymanych zarówno w folderze "Wiadomości-śmieci" jak i w kwarantannie należy podchodzić z daleko idącą ostrożnością. Należy mieć na uwadze, że taka wiadomość może być niebezpieczna (może np. zawierać szkodliwy załącznik, łącze do złośliwego oprogramowania, albo mogła zostać wysłana przez osobę, która podszywa się pod nadawcę).


Jak zgłosić wiadomość, która nie została rozpoznana jako spam?

Należy zalogować się do poczty przez witrynę internetową (Outlook w sieci Web, https://outlook.office.com/owa/polsl.pl), otworzyć wiadomość a następnie z górnego menu wybrać opcję "Wiadomość-śmieć" lub "Wyłudzanie informacji".

Gdy pojawi się okno:

"Zgłoś jako śmieć. Czy chcesz wysłać kopię tej wiadomości do firmy Microsoft aby pomóc w ulepszaniu dokładności filtru wiadomości-śmieci?" należy wybrać "Zgłoś"

"Dziękujemy za zgłoszenie. Zgłaszanie oszustw polegających na wyłudzaniu informacji pozwala zapewnić bezpieczeństwo Twoich informacji oraz informacji innych użytkowników" należy wybrać "Zgłoś".

Zgłoszenie dodaje jednocześnie adres nadawcy do listy zablokowanych nadawców na skrzynce osoby zgłaszającej.


Jak zgłosić wiadomość, która została uznana jako spam, ale nim nie jest?

Należy zalogować się do poczty przez witrynę internetową (Outlook w sieci Web, https://outlook.office.com/owa/polsl.pl), wejść do folderu "Wiadomości-śmieci", a następnie otworzyć wiadomość, która została nieprawidłowo uznana jako spam. Następnie z górnego menu należy wybrać opcję "Wiadomość niebędąca śmieciem".

Gdy pojawi się okno:

"Zgłoś jako element niebędący śmieciem. Czy chcesz wysłać kopię tej wiadomości do firmy Microsoft, aby pomóc w ulepszaniu dokładności filtru wiadomości-śmieci?" należy wybrać "Zgłoś".

Zgłoszenie dodaje jednocześnie adres nadawcy do listy bezpiecznych nadawców na skrzynce osoby zgłaszającej.


Jak zarządzać listami zablokowanych i bezpiecznych nadawców?

Należy zalogować się do poczty przez witrynę internetową (Outlook w sieci Web, https://outlook.office.com/owa/polsl.pl), kliknąć Ustawienia (ikona "zębatki" w prawym górnym rogu), kliknąć "Wyświetl wszystkie ustawienia programu Outlook" a następnie wybrać "Poczta" - "Wiadomości-śmieci".

Opcje te są synchronizowane z programem Microsoft Outlook połączonym jako Microsoft 365 / Office 365 / Exchange ("Opcje wiadomości-śmieci").


Czy muszę usuwać wiadomości-śmieci lub kwarantannę?

Folder "Wiadomości-śmieci" nie czyści się samoczynnie. Wiadomości w nim zgromadzone wpływają na zajętość skrzynki pocztowej.

Nie ma natomiast konieczności czyszczenia wiadomości zatrzymanych w kwarantannie, wiadomości te są usuwane automatycznie po 30 dniach od ich otrzymania.


Jak działa system antyspamowy na folderach publicznych?

Foldery publiczne nie posiadają folderu "Wiadomości-śmieci" w związku z tym system antyspamowy nie ma możliwości - jak ma miejsce w przypadku normalnych skrzynek pocztowych - przenoszenia do niego wiadomości rozpoznanych jako niepożądane.

W obecnej sytuacji system oznacza takie wiadomości przedrostkiem [POLSL-SPAM] dodawanym do tematu wiadomości. Wiadomości niepożądane mogą zostać także - w zależności od sytuacji - zatrzymane w kwarantannie. Niestety użytkownicy nie mają możliwości, aby zalogować się do kwarantanny folderu publicznego. Gdyby istniała konieczność uwolnienia wiadomości zatrzymanej w kwarantannie folderu publicznego prosimy o kontakt z administratorami pod adresem postmaster@polsl.pl.

Sposób działania systemu antyspamowego dla folderów publicznych będzie w miarę możliwości ulepszany.

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie