Start - Kształcenie w sieci rynkowych potrzeb
Kształcenie w sieci rynkowych potrzeb

Niemal 80% studentów w Polsce łączy studia z pracą – wynika z raportu EUROSTUDENT VII, międzynarodowego projektu badawczego, którego celem było opracowanie wskaźników statystycznych dotyczących warunków studiowania w Europie. Wynik ten jest bardzo zbliżony do średniej we wszystkich analizowanych krajach (78%). W badaniu udział wzięło 28 państw.
Zarówno studenci jak i pracownicy naukowi uczelni zdają sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach dyplom nie wystarczy, aby znaleźć dobrą pracę. Pracodawcy szukają absolwentów, którzy mają doświadczenie zawodowe, ukończone dodatkowe kursy czy zdobyte certyfikaty. Ważne są także kompetencje miękkie, które można rozwijać podczas staży i na kursach. Dlatego studenci Politechniki Śląskiej mogą liczyć na wsparcie w tym zakresie. Na naszej Uczelni organizacją staży, praktyk oraz szkoleń zajmuje się Biuro Karier Studenckich, działa także Szkoła Biznesu. Udział Politechniki Śląskiej w projekcie Erasmus+ oraz konsorcjum europejskich uczelni EURECA-PRO pozwala studentom na zdobywanie nowych umiejętności na zagranicznych uczelniach. Dobrą okazją do szukania pracy, staży, praktyk i szkoleń są także organizowanie dwa razy do roku na Politechnice Śląskiej Targi Pracy, Przedsiębiorczości, Technologii i Dostępności.
Z tej bogatej oferty bardzo chętnie korzystają studentki i studenci, a także doktorantki i doktoranci. Jedną z tych osób jest dr inż. Nikolina Poranek, która po ukończeniu studiów na naszej Uczelni, realizowała doktorat na Wydziałach Inżynierii Środowiska i Energetyki oraz Budownictwa. – Jeszcze jako studentka miałam okazję dowiedzieć się o współpracy Politechniki Śląskiej z przemysłem, dzięki czemu znalazłam pracę, a to zaowocowało pomysłem na temat pracy doktorskiej. Dotyczyła ona zagospodarowania odpadów ze spalania frakcji komunalnej w betonie – mówi dr inż. Nikolina Poranek.
Naukowczyni wzięła także udział w konkursie Mój Pomysł na Biznes, organizowanym przez Biuro Karier Studenckich, które wspiera rozwój przedsiębiorczości akademickiej, promuje projekty opierające się o zrównoważone technologie i kreujące innowacyjne produkty i usługi.
Dr Poranek wraz z Adrianem Czajkowskim zgłosiła do konkursu pierwsze na świecie urządzenie do peelingu kawitacyjnego skóry głowy i zarostu pod nazwą CAVIO. Wynalazek zdobył I miejsce. – Pomoc jaką otrzymałam w ramach konkursu była nieoceniona. Zwłaszcza w zakresie tworzenia biznes planu i strategii marketingowych, co niewątpliwie pomogło wdrożyć produkt na rynek – dodaje dr inż. Poranek.
Urządzenie naszej absolwentki jest już opatentowane i sprzedawane w Internecie na www.cavio.pl.
Dr inż. Nikolina Poranek obecnie dzieli się swoją wiedzą na kanale YouTube – Wiedza NieWykuta.
Z dodatkowych szkoleń oraz praktyk korzystał także Damian Le Thanh, obecnie student II stopnia Mechatroniki na Wydziale Elektrycznym. – Dzięki nim student może uzupełnić i poszerzyć wiedzę z interesujących go dziedzin, wzbogacając swoje doświadczenie – zaznacza. – Mnie udało się obszernie rozwinąć umiejętności z kompetencji miękkich, takich jak negocjacje, zarządzanie projektami, zespołem i czasem pracy, a także pozyskać umiejętności twarde z zakresu sterowników PLC. Wszystkie te umiejętności wykorzystuję teraz w karierze zawodowej – dodaje. Damian Le Thanh obecnie łączy naukę z pracą w firmie Rockwell Automation jako inżynier wsparcia technicznego.
Praktyki i staże, które nasi studenci mogą odbywać w czasie nauki, to nie tylko szansa dla nich na zdobycie doświadczenia i dodatkowych umiejętności. To także korzyść dla firm współpracujących w tym zakresie z Politechniką Śląską.
– Myślę, że korzyści zawsze są obopólne. Stażyści są reprezentantami nowego pokolenia, ze swoją wizją rozwoju, oczekiwań i poglądów. Dla pracodawców może być to bardzo kształcące oraz motywujące do otwarcia się na nowe zasoby, ale też nowe technologie czy oczekiwania rynku. Dodatkową, oczywistą korzyścią, jest możliwość pozyskania nowej kadry – mówi Katarzyna Kudlek, Human Resources Specialist w firmie Fluor S.A.
Podczas praktyk pracodawca od samego początku może wpłynąć na wiedzę, umiejętności czy kompetencje tych studentów. – Każdy stażysta jest pod opieką naszych inżynierów, którzy są ich mentorami i przewodnikami w firmie. Oprócz tego organizujemy im szkolenia z kompetencji miękkich, np.: jak napisać CV, na co zwrócić uwagę i jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, jak komunikować się w zespole, czy jak wyznaczać sobie cele – podkreśla Joanna Zając HR Manager w Blumenbecker Engineering Polska.
Staże i praktyki pozwalają studentom na zweryfikowanie swoich oczekiwań względem ich przyszłej pracy, z kolei pracodawca ma możliwość oceny potencjalnego, przyszłego pracownika. – Podczas praktyki możemy ocenić jakie jest podejście studenta, czy to jest dla niego praca na zasadzie „odhaczenia”, czy jest to coś, co go interesuje i może być jego pasją – zaznacza Joanna Zając.
– Motywacja do pracy, zaangażowanie i chęć nauki, to czynniki, na które zwracamy największą uwagę. Zdobyte wcześniejsze doświadczenie zawodowe może świadczyć o dobrej organizacji czasu, ambicji i podejściu do swojego rozwoju ale nie jest najważniejsze – dodaje Katarzyna Kudlek.
Zaangażowani, otwarci na nową wiedzę studenci, po odbyciu staży czy praktyk mogą liczyć na stałe zatrudnienie. – Założeniem praktyk, przy całym nakładzie czasu i materiałów przeznaczonych na prowadzenie stażu, jest chęć zarażenia młodych ludzi pasją, jaką mają nasi pracownicy i zaproszenie ich do stałej współpracy po zakończonym stażu – podkreśla Katarzyna Kudlek.

Idealnym miejscem, gdzie pracodawcy mogą spotkać się z potencjalnym pracownikiem, a student z pracodawcą, są organizowane na Politechnice Śląskiej, dwa razy do roku, Inżynierskie Targi Pracy, Przedsiębiorczości, Technologii i Dostępności. Studenci i doktoranci w jednym miejscu mogą znaleźć oferty pracy, praktyk czy staży, a także szkoleń – na miejscu dostępni są także doradcy zawodowi. Wydarzenie z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Podczas ostatniej edycji imprezy, w marcu 2024 roku, pojawiało się niemal 120 wystawców, a zwiedzający mogli wybierać spośród 2 tysięcy ofert pracy.
– Jesteśmy cyklicznie na Targach Pracy organizowanych przez Biuro Karier Studenckich Politechniki Śląskiej. Możemy tutaj porozmawiać ze studentami, dowiedzieć się czego oczekują, czym się interesują. Przy okazji budujemy swój branding, czyli rozpoznawalność firmy, możemy się zaprezentować, opowiedzieć, jak wygląda u nas praca. Myślę, że współpraca z uczelnią w tym zakresie jest bardzo owocna i korzystna dla obu stron – mówi Joanna Zając HR Manager w Blumenbecker Engineering Polska.
Staże i praktyki to nie jedyna forma wsparcia w zakresie dodatkowego kształcenia jakie proponuje uczelnia. Biuro Karier Studenckich Politechniki Śląskiej, w ramach współpracy z otoczeniem biznesowo-przemysłowym, oferuje także m.in. kursy wzmacniające umiejętności techniczne, ściśle związane z zadaniami inżynierskimi, a także całą gamę kursów podnoszących kompetencje miękkie, takie jak: umiejętność komunikowania się, organizowania pracy, zarządzania czasem, radzenia sobie ze stresem i ze zmianami, które nieuchronnie czekają młodych ludzi w pracy. Studenci i doktoranci mogą też liczyć na wsparcie i konsultacje z zakresu praw własności intelektualnej, czy przedsiębiorczości akademickiej jakie oferuje Centrum Inkubacji i Transferu Technologii.
– Na studiach podstawowy tok kształcenia to zalążek, dobry początek. Na uczelni zdobywamy wiedzę, uczymy się teorii. Jednak, aby w przyszłości mieć dobrą pracę, potrzebne jest doświadczenie, które zdobywamy właśnie na praktykach czy stażach. Ważne są także dodatkowe kursy. W moim przypadku pozwoliły mi one rozwinąć moje naturalne predyspozycje, a wiedza jaką na nich zdobyłem pomogła mi w procesie rekrutacyjnym – podkreśla Damian Le Thanh.
– Studia są fundamentem otwierającym drzwi do wielostronnej współpracy oraz projektów rozwojowo-badawczych. Dodatkowo, jednostki działające przy uczelni, takie jak BKS, czy Centrum Inkubacji i Transferu Technologii, pozwalają na wdrożenie wyników badań oraz nawiązanie współpracy ze środowiskiem biznesowo-przemysłowym. Umiejętności i wiedza ze studiów mogą być jak zamknięta książka, ale podmioty te pozwalają ją otworzyć i rozpowszechnić zawarty w niej zasób – podsumowuje dr inż. Nikolina Poranek.
Biuro Karier Studenckich Politechniki Śląskiej
BKS świadczy wysokiej jakości usługi wsparcia dla studentów i absolwentów w zakresie rozwoju zawodowego i podnoszenia kompetencji. Działalność biura opiera się na przekonaniu, że absolwenci Politechniki Śląskiej mogą zajmować atrakcyjne pozycje na rynku pracy, dzięki dopasowaniu posiadanych przez nich kompetencji i indywidualnych predyspozycji zawodowych do oferowanych stanowisk.
Jednostka organizuje wysokiej jakości staże i praktyki, na bieżąco monitorowane w kontekście zdobywania przez studenta umiejętności i doświadczenia w nowym dla niego środowisku pracy. W ofercie biura znajdują się również szkolenia umożliwiające kandydatom podnoszenie kompetencji zawodowych i umiejętności społecznych oraz pracowniczych, które są niezbędne do odnoszenia sukcesów na rynku pracy.
BKS dysponuje nowoczesnymi narzędziami umożliwiającymi diagnozę kompetencji wybranych z szerokiego katalogu bądź w odniesieniu do profili zawodowych. Pomaga studentom określać ich mocne strony bądź obszary, które wymagają pracy. Zapewnia optymalne dostosowanie ścieżki szkoleniowej do kandydata. W ramach usług indywidualnych, zainteresowani mogą spotkać się z doradcami zawodowymi i odbyć konsultacje psychologiczne.
Studenci mogą również uczestniczyć w bezpośrednich spotkaniach z pracodawcami, podczas których mogą prezentować nie tylko swoją kandydaturę, ale także potrzeby i wyobrażenia dotyczące wymarzonej kariery zawodowej. Spotkania te przebiegają w formie wizyt studyjnych w firmach, warsztatów, seminariów oraz konferencji.
Dwa razy do roku BKS organizuje Inżynierskie Targi Pracy, Przedsiębiorczości, Technologii i Dostępności. Kolejnym ze sztandarowych projektów BKS jest konkurs „Mój Pomysł na Biznes”, który ma na celu pobudzenie innowacyjności i przedsiębiorczości wśród pracowników, studentów i absolwentów Politechniki Śląskiej.
W ostatnim czasie BKS, w imieniu Uczelni, pozyskało środki z Unii Europejskiej na realizację staży, szkoleń, wizyt studyjnych i wysokiej jakości doradztwa zawodowego w zakresie ekologii i wykorzystywania nowoczesnych technologii dla zrównoważonego rozwoju. Projekt skierowany jest nie tylko do studentów, ale również do uczniów szkół średnich. Jego kluczowym rezultatem będzie uzyskanie przez Uczelnię statusu podmiotu systemu szkolnictwa wyższego i nauki, który dostosował kształcenie do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji.
Centrum Inkubacji i Transferu Technologii
Wsparcie w zakresie przedsiębiorczości oferuje także Centrum Inkubacji i Transferu Technologii. Jednostka realizuje inicjatywę pn. „Project Room”, dzięki której na potrzeby współpracy ze studentami, zagospodarowana została wyznaczona przestrzeń w CITT. Głównym zadaniem wielofunkcyjnego pokoju kreatywnego, znajdującego się na drugim piętrze budynku CITT, jest pobudzenie i inspirowanie pracowników i studentów Politechniki Śląskiej do kreatywnego myślenia i rozwiązywania problemów. Połączenie tych funkcjonalności zostało zapewnione przez wyznaczenie odpowiednich stref. Wygospodarowana w CITT przestrzeń do współpracy dla całej społeczności akademickiej, stanowi miejsce dla spotkań w każdej dowolnej sytuacji, gdy zespoły badawcze czy koła naukowe chcą razem popracować nad nowymi pomysłami czy projektami.
CITT oferuje również konsultacje z zakresu praw własności intelektualnej czy przedsiębiorczości akademickiej. Szczególnie istotne jest zaangażowanie CITT w wyjaśnianiu procedur zachodzących w trakcie procesu ochrony wyników/efektów uzyskanych w trakcie realizacji prac dyplomowych. Wsparcie udzielane jest zarówno przez Brokerów Innowacji CITT, jak również przez Rzeczników Patentowych CITT.
tekst: Jolanta Skwaradowska
zdjęcie: mat. arch. pryw.
Tekst pochodzi z Biuletynu 4 (364) 2024