Koło napędzające łańcuch dostaw

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
1

Koło naukowe Politechniki Śląskiej SKN Data Labs powstało niedawno, bo w lutym tego roku, a jego członkowie już świętowali pierwszy, duży sukces. Marcin Maj i Anna Wieczorek, studenci II stopnia analityki biznesowej na Wydziale Organizacji i Zarządzania, zajęli trzecie miejsce w konkursie posterów naukowych, zorganizowanym w trakcie XIV Student Maritime Conference.

(Głównie) dla studentów zaocznych
SKN Data Labs założono w lutym z inicjatywy Marcina Maja i dr. inż. Mariusza Kmiecika, który wspólnie z dr. Adamem Sojdą są opiekunami koła naukowego.

– Stwierdziliśmy, że projekty, które bardzo chcemy realizować, są inne od dotychczasowych pomysłów na koła naukowe, dlatego wybraliśmy drogę stworzenia nowej organizacji – opowiada Marcin Maj. – Celem SKN Data Labs jest umożliwienie zaangażowania się w działalność naukową osobom studiującym zaocznie, których dużą zaletą jest doświadczenie zawodowe.

Na studiach pierwszego stopnia Marcin Maj pełnił rolę przewodniczącego w EKL Feniks. To pozwoliło mu zebrać cenne doświadczenie pomagające mu obecnie planować kolejne przedsięwzięcia, w tym właśnie utworzenie koła. SKN Data Labs początkowo składało się z piątki studentów analityki biznesowej. Teraz współpracuje z nim już dwukrotnie większa liczba osób, studiujących na różnych kierunkach oraz uczelniach. Prowadzący nie wykluczają jednakże możliwości zapisania się osób studiujących stacjonarnie.

– Obszarem naszych działań jest wpływ analizy danych i innowacyjnych rozwiązań na zjawiska biznesowe – opowiada Marcin Maj. – Koncentrujemy się na realizacji praktycznych projektów, związanych właśnie z analizą danych, pozwalających połączyć świat nauki i biznesu. Dzięki stworzeniu interdyscyplinarnego zespołu uczymy się od siebie nawzajem, rozwijamy nasze umiejętności i kompetencje. Cenimy kreatywność i innowacyjność. Zależy nam by realizować i rozwijać naszą pasję, czyli analitykę. To dziedzina, która jest niezbędna w dzisiejszych czasach i myślę, że może stać się wizytówką naszej Uczelni w przyszłości.

– Jesteśmy młodzi, ambitni, ale wciąż brakuje nam wiedzy naukowej, którą mają pracownicy Politechniki Śląskiej oraz doświadczenia osób ze świata biznesu. Chcemy być mostem tych dwóch środowisk i wykorzystując nieocenione doradztwo opiekunów oraz innych pracowników naszej Uczelni, wspierać przedsiębiorstwa w podejmowaniu decyzji – mówi Anna Wieczorek.

2_1

Badania, które robią różnicę
Pierwszy sukces przyszedł szybko, bo już po niemal trzech miesiącach istnienia koła. Marcinowi Majowi i Annie Wieczorek zależało na mocnym rozpoczęciu, dlatego postanowili wziąć udział w popularnym wydarzeniu naukowym. Wybrali XIV Student Maritime Conference, organizowany przez koło naukowe TRANSLOG na Uniwersytecie Morskim w Gdyni. To konferencja bardzo dobrze znana wśród studentów w całej Polsce. Odbył się tam konkurs posterów naukowych, w którym studenci Politechniki Śląskiej zaprezentowali przejrzysty i pomysłowy poster „Wykorzystanie sztucznej inteligencji w poprawie efektywności procesów łańcucha dostaw”.

– Prace, które brały udział w tegorocznej edycji, były powiązane z tematem konferencji „We are… Mega Trends 2030 – Czy sektor TSL jest gotowy na zmiany?”. Prezentacja, którą przedstawiliśmy, była uzupełnieniem graficznego posteru przedstawiającego poruszaną problematykę – tłumaczą studenci.

Jak wskazują laureaci w swoim posterze, przykładem dobrego wykorzystania sztucznej inteligencji w łańcuchu dostaw, czyli przebiegu procesu od zamówienia produktu przez klienta do jego dostarczenia lub rozliczenia, może być Amazon. Studenci wykorzystali ogólnodostępne badania wykonane przez tę firmę w swojej pracy. Czytamy w niej: „Z materiałów pochodzących ze strony przedsiębiorstwa wynika, że dzięki zaawansowanym algorytmom planowania i optymalizacji, firma może: zoptymalizować układ magazynu, zminimalizować czas potrzebny na manipulowanie produktami oraz usprawnić trasy dostaw, co prowadzi do zwiększenia efektywności i obniżenia kosztów operacyjnych. Według badania przeprowadzonego przez panów J. Smith’a i K. Johnson’a, firma logistyczna zwiększyła efektywność swoich procesów magazynowych o 30% po wdrożeniu systemu zarządzania magazynem opartego na sztucznej inteligencji. Dzięki analizie danych w czasie rzeczywistym i optymalizacji tras, firma była w stanie skrócić czasy dostaw, zmniejszyć straty oraz zoptymalizować wykorzystanie zasobów.”

– Przedstawiliśmy również założenia naukowców z 2018 roku, dotyczące prognoz rozwoju sztucznej inteligencji oraz jej użyteczności – mówi Marcin Maj. – Badania te zakładały, że do 2027 roku sztuczna inteligencja będzie lepiej kierować pojazdami niż profesjonalni kierowcy. Choć prace w tym kierunku trwają, rewolucyjne zmiany są jeszcze przed nami. Należy zauważyć, że już teraz korzystanie ze sztucznej inteligencji pozwala firmom poprawić sprzedaż nowych produktów nawet o 70%.

Dzięki skorzystaniu z rozwiązań firmy Amazon, wiele firm zdołało poprawić wyniki działań biznesowych. Nasi studenci w swojej pracy wskazują Bundesligę, niemiecką ligę piłkarską (zwiększyła czas trwania sesji klienta na stronie internetowej o 17%), Lotte Mart, południowokoreański hipermarket (zwiększył zakupy nowych produktów o 70%), czy aplikację Calm do medytacji i relaksu (zwiększyła dzienny czas używania o 3,4%).

– Prace nad prezentacją i posterem trwały często do późnych godzin nocnych. Zależało nam, żeby możliwie jak najciekawiej pokazać temat rozwoju sztucznej inteligencji i jej wykorzystania – mówi Anna Wieczorek. – Nieocenioną pomoc otrzymaliśmy od opiekunów naszego koła, którzy wspierali nas doświadczeniem i wiedzą. Podczas prezentacji chcieliśmy podkreślić wpływ sztucznej inteligencji na realizację zadań przedsiębiorstw, a jednocześnie pokazać, że oczekiwania wobec jej rozwoju zmieniły się na przestrzeni zaledwie kilku lat.

– To temat który będzie zyskiwał na popularności i już teraz klasyfikowany jest jako jeden z „megatrendów” – komentuje Marcin Maj. – Trzecie miejsce w konkursie to zawsze miłe zaskoczenie. To dla nas sukces, ale mierzymy jeszcze wyżej. Biorąc pod uwagę, że był to nasz debiut, to na pewno dobry prognostyk przed kolejnymi wydarzeniami i projektami, które planujemy realizować.

– Trzecie miejsce koła naukowego Data Labs to niewątpliwie sukces. Wspomniane wydarzenie gromadzi dużą liczbę uczestników – w tym roku było ich łącznie ponad 200 – mówi dr inż. Mariusz Kmiecik. – Przygotowany poster dotyczył aktualnej tematyki – zarówno z punktu widzenia nauki, jak i biznesu. Daje również możliwość dalszej eksploracji.
SKN Data Labs nie zatrzymuje się i już pracuje nad kolejnym projektem – modelem oceny ryzyka załamania łańcuchów dostaw.

– Nazwa projektu to „S.C.A – Supply Chain Advisor” – opowiada Marcin Maj. – Tworzymy rozwiązanie, w którym przedsiębiorstwa będą otrzymywać informacje, że niedługo dany produkt się kończy, na przykład woda mineralna na półce w sklepie. Jak wiemy, są to sytuacje nieprzyjemne dla sprzedawców i konsumentów. Dzięki naszemu rozwiązaniu, osoby odpowiedzialne za zamówienie – w sklepie lub w magazynie – zostaną poinformowane z odpowiednim wyprzedzeniem o tym, że dany produkt się kończy oraz o przewidywanym czasie wystąpienia braku.

– Dzisiejszy świat stawia przed każdą branżą spore wymagania, którym trzeba sprostać, optymalizując wykorzystanie zasobów – podsumowuje Anna Wieczorek. – Motywacja do zagwarantowania swoim klientom usług najwyższej jakości powoduje, że przedsiębiorstwa poszukują coraz bardziej efektywnych rozwiązań. Sztuczna inteligencja jest jednym z narzędzi pozwalającym uzyskać pożądany efekt, szczególnie w świecie, w którym operujemy na tak ogromnej ilości danych.

tekst: Martin Huć
zdjęcia: archiwum prywatne

Tekst pochodzi z Biuletynu 5 (365) 2024

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie