Start - Doskonała współpraca Politechniki Śląskiej i Miasta Katowice. Plany przebudowy ul. Krasińskiego
Doskonała współpraca Politechniki Śląskiej i Miasta Katowice. Plany przebudowy ul. Krasińskiego

W piątek, 31 stycznia, na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej w Katowicach odbyło się uroczyste podsumowanie dotychczasowej współpracy oraz prezentacja studenckich projektów przebudowy ul. Krasińskiego w obrębie budynków Politechniki Śląskiej. Uczelnię reprezentowali m.in.: JM Rektor prof. Arkadiusz Mężyk, prof. Bogusław Łazarz – Prorektor ds. Ogólnych, prof. Piotr Folęga – Dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej, prof. Klaudiusz Fross – Dziekan Wydziału Architektury oraz prof. Grzegorz Sierpiński – Kierownik Katedry Systemów Transportowych i Inżynierii Ruchu. Z ramienia Miasta Katowice w spotkaniu uczestniczyli Prezydent Miasta dr inż. Marcin Krupa i Pierwszy Wiceprezydent Bogumił Sobula.
O nowoczesnych pracowniach
Nowo otwarte pracownie są wyposażone w innowacyjne narzędzia kształcenia. – Dzięki wsparciu finansowemu Miasta Katowice w latach 2018-2019 powstały na Wydziale Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej kolejne nowoczesne pracownie związane z kształceniem studentów kierunków transport oraz transport kolejowy. Uroczyście otwarte dzisiaj pracownie mają być miejscem, w którym studenci Wydziału będą mieli możliwość nabycia umiejętności praktycznych w zakresie budowy i eksploatacji pojazdów samochodowych oraz prowadzenia ruchu pociągów, obsługi systemów sterowania ruchem kolejowym, a także sygnalizacji kolejowej – wyjaśnił prof. Piotr Folęga, Dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej.

Projekty przebudowy ul. Krasińskiego w Katowicach
W czasie spotkania, które odbyło się w odnowionej sali seminaryjno-reprezentacyjnej, zostały przedstawione również wstępne projekty przebudowy ul. Krasińskiego w Katowicach, przygotowane w ramach zamkniętego konkursu przez trzy zespoły studenckie pod kierunkiem dr inż. arch. Elżbiety Błeszyńskiej. Koncepcje konsultował prof. Piotr Folęga, Dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej. Patronat nad projektem objęli JM Rektor Politechniki Śląskiej prof. Arkadiusz Mężyk oraz prof. Klaudiusz Fross, Dziekan Wydziału Architektury.
Celem podjętych działań w tym zakresie jest stworzenie w obrębie ul. Krasińskiego przyjaznej studentom i mieszkańcom enklawy. – Rozpoczęta dzisiaj dyskusja, związana z planami stworzenia strefy zamkniętej dla ruchu samochodowego, na terenie której będą mogli spędzać czas nie tylko studenci, ale także goście Wydziałów i mieszkańcy miasta, jest bardzo ważnym wydarzeniem dla całej społeczności akademickiej Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej oraz Wydziału Inżynierii Materiałowej – wyjaśnił JM Rektor prof. A. Mężyk. – Cieszę się, że we władzach Miasta Katowice i osobie Pana Prezydenta Marcina Krupy możemy mieć tak otwartych na współpracę partnerów, dostrzegających obopólne korzyści z podejmowanych wysiłków – zaznaczył. Rektor Politechniki Śląskiej przypomniał również, że według pierwszych koncepcji główny ośrodek Uczelni miał zostać zlokalizowany właśnie w Katowicach. – Katowice to stolica Metropolii i nie wyobrażamy sobie, żeby Politechnika Śląska, największa uczelnia techniczna w regionie, w tej chwili ze statusem uczelni badawczej, tutaj nie funkcjonowała. Tym bardziej że Katowice to piękne tradycje związane z działalnością naukową. Przyspieszenie, które uzyskaliśmy w ostatnim czasie w zakresie inżynierii lotniczej, wiąże się z technologiami z najwyższej półki i na tych technologiach chcemy budować pozycje ośrodka katowickiego jako znaczącego kampusu PŚ – zapewnił.
Prof. Klaudiusz Fross podkreślił także, że wizualizacje są ciekawą inspiracją i mogą zmotywować do kontynuacji prac nad inwestycją. – Mieszkańcy postrzegają miasto poprzez jakość przestrzeni publicznych. W ramach konkursu opracowano trzy koncepcje: Nowa Rawa, Zielona Arteria, Polilinia. Ich autorami są studenci Wydziału Architektury: Katarzyna Dybała, Natalia Hołoś, Aleksandra Machura, Bartosz Słomka, Marta Błaszczyk, Krzysztof Bytomski, Katarina Kędrak, Anna Motyka, Izabela Kubica, Beniamin Walecki, Kamil Wróbel – wymienił. Jednym z największych wyzwań, które pociągnie za sobą planowana inwestycja, jest konieczność zmiany ruchu potoku pojazdów w taki sposób, by zapewnić płynność przemieszczania się w tym rejonie. Prof. Grzegorz Sierpiński zaprezentował wyniki badań dotyczących relacji strumienia pojazdów do rozważanego obszaru przed oraz po zamknięciu ul. Krasińskiego. Przedstawił m.in. analizy wskaźników natężenia ruchu na wybranych ulicach oraz proponowane objazdy. – Bardzo ważnym aspektem wyłączenia z ruchu samochodowego części ul. Krasińskiego są względy bezpieczeństwa studentów oraz pracowników Wydziałów, którzy obecnie, przechodząc między budynkami Uczelni, muszą przechodzić w niebezpiecznych miejscach przez ruchliwą ulicę – dodał prof. Piotr Folęga.
Obecność elementów roślinnych oraz zapewnienie funkcji rekreacyjnej stanowiły główne założenia powstających wizualizacji. Inspirację do koncepcji Nowa Rawa stanowiła specyfika naturalnego elementu środowiska, jakim jest rzeka. Projekt prezentuje m.in. zaokrąglone krawędzie wyżłobionego niczym wodą chodnika, rozsianą wzdłuż jego granic roślinność oraz nieregularnie rozłożone kamienie, które mogą pełnić funkcję siedzisk. Szczególny wymiar zaprezentowanej wizualizacji wynika z niemalże bezpośredniego sąsiedztwa Doliny Trzech Stawów. Pasaż stylizowany na rzeczną mierzeję mógłby zatem stanowić kontynuację parku. Wspólnym mianownikiem wszystkich projektów była również linearność, jednak najsilniej odznaczyła się ona w koncepcji określonej mianem Polilinia. Tytułowy obiekt stanowi jedyny element stały; lokalizacja pozostałych punktów, konstrukcji i składników będzie podlegać zmianom na bieżąco. – Główny element, czyli stalowa konstrukcja, będzie obłożona laminatem, co wieczorami stworzy pozory działającego światła. Pojawią się różne drobne usługi, takie jak otwarte biblioteki i obiekty gastronomiczne, które dzięki swojej mobilności będą mogły być przesuwane w zależności od potrzeb – mówi dr inż. arch. Elżbieta Błeszyńska. Trzeci pomysł – Zielona Arteria – jak sama nazwa sugeruje, nadrzędną rolę przypisuje zapewnieniu bogatej roślinności. – Poprzez różnego rodzaju konstrukcje ta zieleń wspina się i zmiękcza przekrój ciemnej ulicy. Studenci postanowili wprowadzić także kubatury i tym samym poszerzyć nieco obszar opracowania. W ten sposób wykorzystać mogli nie tylko korytarz, czyli przekrój ulicy Krasińskiego, ale także zaadaptować przyległe tereny zielone i teren kościelny, zlokalizowany przy końcu ulicy Krasińskiego. Pojawiły się biblioteka, pawilon wystawowy i scena, która zamyka oś kompozycyjnie, a poprzez wzniesienie działa także jako strefa wejściowa – wyjaśniła dr inż. arch. E. Błeszyńska.

Dobre perspektywy
Lokalizacja planowanego przedsięwzięcia nie jest przypadkowa – w tym rejonie znajdują się ważne miejsca usługowe. Nadchodząca zmiana będzie stanowić istotną wartość dodaną nie tylko dla wydziałów Politechniki Śląskiej, ale również dla samego miasta. – Jako włodarze Katowic dostrzegamy potencjał szkół wyższych, nie tylko w znaczeniu kapitału ludzkiego, ale także dlatego, że obecność takich instytucji podwyższa rangę miasta. Akademickość tworzona jest nie tylko przez budynek, ale i przestrzeń wokół niego – powiedział Prezydent Miasta Katowice dr inż. Marcin Krupa.
Następnie nawiązał do zagadnienia ruchu samochodowego w mieście. – Duże znaczenie ma przyzwyczajenie. Powinniśmy odchodzić jednak od indywidualnego transportu i każdy element, który się do tego przyczynia, jest elementem tworzącym politykę zrównoważonego transportu – podkreślił. Ponadto wskazał, że proponowana przebudowa i wiążący się z nią element przekierowania ruchu potoku pojazdów wpisuje się w dotychczasowe oraz planowane przedsięwzięcia Miasta dotyczące zmian nawyków transportowych: strefę Tempo 30, budowę centrów przesiadkowych oraz przewidywane w przyszłości większe reformy, jak np. krótkotrwałe wyłączenie centrum z ruchu samochodowego. Przypomniał, że analogiczny deptak powstał kilka lat wcześniej na ul. Bankowej. – Połączenie rektoratu Uniwersytetu Śląskiego z Wydziałem Nauk Społecznych stworzyło klimat kampusu akademickiego. Każdy na zdanie „studiuję na Politechnice” myśli: Gliwice. Żeby mocniej zaznaczyć obecność Politechniki Śląskiej w Katowicach, potrzeba takiego właśnie wyodrębnienia – zaznaczył. Jak wskazała w swoim wystąpieniu dr inż. E. Błeszyńska, realizacja inwestycji mogłaby stać się impulsem do wykorzystania potencjału tzw. Zatorza i utworzenia pierwszej tak nowoczesnej przestrzeni publicznej po tej stronie linii kolejowej.
JM Rektor podkreślił z kolei znaczenie tego typu deptaka jako atrakcyjnej płaszczyzny ułatwiającej współdziałanie z innymi jednostkami uczelnianymi. – Kampus, który tutaj powstanie, nie będzie stanowić konkurencji wobec innych ośrodków, ale będzie raczej miejscem, gdzie będziemy mogli sieciować naszą współpracę z Uniwersytetem Śląskim, Uniwersytetem Ekonomicznym i innymi śląskimi uczelniami – powiedział. – Jako uczelnia badawcza uzyskaliśmy środki potrzebne do rozwijania współpracy regionalnej, ponadregionalnej i międzynarodowej i przewidzieliśmy specjalne zadanie, przeznaczone na budowanie wspólnych sieci.
Uroczystość stała się również okazją do uhonorowania władz Miasta Katowice jako przyjaciół Wydziału i Uczelni.
tekst: Dominika Gnacek
tekst ukazał się w Biuletynie 2 (314) 2020
Fot 1 i 2
Studenckie koncepcje zagospodarowania pasażu na ul. Krasińskiego przed Wydziałem Transportu i Inżynierii Lotniczej oraz Wydziałem Inżynierii Materiałowej
– POLILINIA. Autorzy wizualizacji: Marta Błaszczyk, Krzysztof Bytomski, Katarina Kędrak, Anna Motyka
Fot 3
Studenckie koncepcje zagospodarowania pasażu na ul. Krasińskiego przed Wydziałem Transportu i Inżynierii Lotniczej oraz Wydziałem Inżynierii Materiałowej
/ NOWA RAWA. Autorzy wizualizacji: Katarzyna Dybała, Natalia Hołoś, Aleksandra Machura, Bartosz Słomka
Fot 4
Studenckie koncepcje zagospodarowania pasażu na ul. Krasińskiego przed Wydziałem Transportu i Inżynierii Lotniczej oraz Wydziałem Inżynierii Materiałowej
/ ZIELONA ARTERIA. Autorzy wizualizacji: Izabela Kubica, Beniamin Walecki, Kamil Wróbel
