Dla komfortu mieszkańców i klimatu

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Cityscape on dark blue background with bright glowing neon. Technology city background

Politechnika Śląska jest liderem krajowego konsorcjum międzynarodowego projektu pt. „Zrównoważony rozwój mobilności miejskiej na przedmieściach”. Jego głównym celem jest dostarczenie narzędzi, które pomogą urbanistom i architektom opracować koncepcję 15-minutowych miast. W projekcie, po stronie polskiej, udział biorą naukowcy Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej oraz Uniwersytetu Ekonomicznego i Miasto Katowice.
Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, realizowany jest w ramach inicjatywy Driving Urban Transitions. To jedno z 49 partnerstw europejskich w ramach programu Horyzont Europa, które zajmuje się rozwojem obszarów miejskich w całej ich złożoności, z uwzględnieniem neutralności klimatycznej i koncepcji inteligentnych miast.

O projekcie i koncepcji miasta 15-minutowego rozmawiamy z dr. hab. inż. Grzegorzem Sierpińskim, prof. PŚ, Dziekanem Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej, kierownikiem Katedry Systemów Transportowych, Inżynierii Ruchu i Logistyki.

Panie Profesorze, na początku wyjaśnijmy co to jest miasto 15-minutowe, na czym polega ta koncepcja?
Zacznę od pewnego wprowadzenia – często słyszymy w mediach pojęcie zrównoważony rozwój. W uproszczeniu mówiąc, powinien on opierać się na identyfikacji potrzeb, uwzględniać ograniczone zasoby naturalne i inicjować rozwój technologiczny. Wybory, dokonywane przez mieszkańców, dotyczące sposobu podróżowania, czyli tego, jaki środek transportu i jaką trasę wybiorą, ma niewątpliwie wpływ na środowisko. Chodzi tutaj, przede wszystkim o emisję szkodliwych substancji, hałas i utrudnienia w ruchu spowodowane kongestią, czyli zjawiskiem silnego zatłoczenia dróg. Zatem idea miasta 15-minutowego polega na tym, by dać mieszkańcom możliwość zaspokojenia ich potrzeb w zakresie 15-minutowej podróży pieszo, rowerem lub innymi proekologicznymi środkami transportu, nie generując szkodliwego wpływu na środowisko.

Można oczywiście wskazać negatywne przykłady, w których interpretacja koncepcji 15-minutowego miasta sprowadzała się do ogrodzenia terenu i ograniczenia wyjazdów z takiego obszaru. Jednak zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej, minimalizacja negatywnego wpływu transportu na środowisko nie może być realizowana poprzez ograniczanie mobilności, ale poprzez efektywne wykorzystanie zasobów naturalnych. Chodzi o to, by podróż dłuższa niż 15 minut, po prostu nie była potrzebna.

Jakie korzyści mogą mieć mieszkańcy, jeśli chodzi o koncepcję miasta 15-minutowego?
Prawidłowo wdrożone rozwiązanie powinno być, przede wszystkim, skierowane właśnie do mieszkańców. Docelowo ma skrócić im czas na załatwienie spraw, ponieważ wiele punktów użyteczności publicznej może być zlokalizowanych w pobliżu. Kolejna korzyść dla mieszkańców to polepszenie komfortu życia, więcej wolnego czasu, poprawa zdrowia z uwagi na ruch pieszy/rowerowy i zmniejszenie hałasu.

Idea miasta 15-minutowego to także korzyści środowiskowe. Redukcja podróży samochodami to nie tylko zmniejszenie hałasu, ale też emisji CO2 itp.
Politechnika Śląska jest liderem krajowego konsorcjum w tym projekcie.

Realizujemy projekt badawczy w ramach programu DUT (Driving Urban Transition). Po stronie polskiej projekt jest dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Tytuł projektu to „Zrównoważony rozwój mobilności miejskiej na przedmieściach”, a zatem właśnie przedmieścia, problemy dzielnic zewnętrznych i dostępności w zakresie różnych potrzeb stanowią główny kierunek działań.

Liderem projektu w skali międzynarodowej jest firma SAITEC z Hiszpanii. To już czwarty projekt, który realizujemy wspólnie z tym partnerem, nasza współpraca trwa ponad dziesięć lat. Kolejnym partnerem jest uczelnia z Węgier, Budapest University of Technology and Economics. Po stronie polskiej liderem konsorcjum krajowego jest Politechnika Śląska, a w skład konsorcjum wchodzi także Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach oraz Miasto Katowice. Zaangażowane są również dwa miasta z Węgier, Veszprém i Szeged, oraz University of Deusto jako podwykonawca z Hiszpanii.

Jakie zadanie w realizowanym projekcie, dotyczącym koncepcji miast 15-minutowych ma Politechnika Śląska?
Głównym celem projektu jest dostarczenie narzędzi, które pomogą urbanistom i lokalnym władzom zdefiniować i opracować koncepcję 15-minutowych miast w ich dzielnicach. W szczególności dostarczymy narzędzia przeznaczone do identyfikowania dzielnic na przedmieściach, gdzie możliwe jest zdefiniowanie miasta 15-minutowego. Narzędzie to automatycznie określi rozwiązania w zakresie możliwości poruszania się pieszo, rowerem czy innym środkiem transportu ostatniej mili oraz podpowie, jak przekształcić infrastrukturę, aby dzielnice te wpisywały się w koncepcję miasta 15-minutowego.

Politechnika Śląska będzie odpowiedzialna m.in. za przygotowanie planera podróży pozwalającego na wyznaczanie 15-minutowych tras pieszych lub rowerowych, funkcjonalności dodawania nowej lokalizacji punktów użyteczności publicznej oraz modułu pozwalającego na zmianę nawyków transportowych mieszkańców.

Jakie dane będziecie brali pod uwagę w opracowywaniu koncepcji?
Z uwagi na międzynarodowy charakter projektu będziemy bazować na źródłach otwartych. Będą to na pewno rozkłady jazdy publicznego transportu zbiorowego oraz dane pochodzące z bazy Open Street Map, które umożliwią opracowanie sieci transportowej, a także określą lokalizacje obiektów użyteczności publicznej. Będziemy analizować dla danego obszaru dokumenty strategiczne, w których określane jest przeznaczenie konkretnych lokalizacji oraz szersza wizja rozwoju miasta.

Jakie konkretnie narzędzia otrzymają od Was urbaniści i jak będą mogli z nich korzystać?
Końcowym produktem projektu, w skali międzynarodowej, będzie platforma wykorzystująca wszystkie przygotowane moduły. Przy uwzględnieniu badań nawyków osób podróżujących oraz stanu obecnego badanego obszaru, platforma oceni czy dana dzielnica może wpisać się w koncepcję 15-minutowego miasta. Następnie poprzez wykorzystanie szeregu symulacji zasugeruje zmiany lub nowe lokalizacje obiektów użyteczności publicznej w celu maksymalizacji ich przydatności dla mieszkańców.

Jakie miasta są analizowane na potrzeby projektu?
Po stronie polskiej mamy jedno miasto – Katowice, z którym współpracujemy od lat przy okazji różnych aktywności i inicjatyw. Dwa pozostałe miasta zlokalizowane są na Węgrzech – Veszprém i Szeged.

Projekt przewiduje program pilotażowy w wybranej dzielnicy każdego z badanych miast. Gdzie w Katowicach będzie on realizowany?
Po konsultacjach z Miastem Katowice, chcemy skupić się na dzielnicach południowych, w szczególności na Kostuchnie, gdzie istnieje potrzeba poprawy mobilności pieszej i rowerowej. Analizy wykonane w przygotowywanej platformie pozwolą zasymulować wyniki dla różnych scenariuszy. Miasto otrzyma rekomendacje, ale ostateczna decyzja w zakresie fizycznego wdrożenia będzie zależała od władz lokalnych.

Stworzenie koncepcji miasta 15-minutowego wymaga jednak pewnych inwestycji. Nie zawsze w najbliższej okolicy mamy pracę, wszystkie potrzebne usługi czy tereny rekreacyjne. Jak realne jest wdrożenie takiej koncepcji jako powszechnej?
Z koncepcji 15-minutowych miast staramy się wybrać najbardziej korzystne elementy. Nie chodzi tu o zamknięcie danej strefy, a stworzenie miejsca przyjaznego i na tyle bogatego w potrzebne obiekty, by zapotrzebowanie na wyjazdy poza zasięg 15 minut spadło. Zgadzam się z tym, że miejsca pracy czy studiowania, pozostaną poza obszarem. I mając to na uwadze, wśród obiektów w zasięgu 15-minutowego spaceru, powinny znajdować się przystanki komunikacji publicznej, które pozwolą dotrzeć np. do pracy czy na uczelnię.
Kolejny projekt jaki realizują naukowcy Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej, dotyczy wykluczenia komunikacyjnego. Projekt pod nazwą „Analiza skali wykluczenia komunikacyjnego na obszarze Polski wraz z rekomendacjami zmian legislacyjnych w kontekście publicznego transportu zbiorowego” realizowany jest w konsorcjum czterech uczelni technicznych: Politechniki Poznańskiej jako lidera, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Śląskiej i Politechniki Gdańskiej. Jednostką finansującą jest Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, a organem uprawnionym Ministerstwo Infrastruktury.

Panie Profesorze powiedzmy czym jest wykluczenie komunikacyjne?
W literaturze można spotkać wiele definicji, aczkolwiek na etapie realizacji projektu naukowcy z Politechniki Gdańskiej zaproponowali określenie tego zjawiska jako wykluczenie społeczne spowodowane barierami transportowymi. Można powiedzieć, że wykluczenie z transportu zbiorowego powoduje ograniczenia w życiu społecznym, gospodarczym, politycznym, a zatem uniemożliwia korzystanie z podstawowych praw na równi z innymi.

Jakie jest zadanie Politechniki Śląskiej w tym projekcie?
Weryfikujemy metody pozyskania i kompletności danych, takich jak rozkłady jazdy. Mowa tu m. in. o trasach przejazdu publicznego transportu zbiorowego, częstotliwości kursowania itd.

Jakie są wnioski z Państwa dotychczasowych analiz?
W przypadku obszarów metropolitalnych i dużych ośrodków miejskich dane o rozkładach jazdy komunikacji publicznej są przechowywane w postaci cyfrowej, w ujednoliconym standardzie zapisu (GTFS). Takie podejście znacząco ułatwia analizy. Niestety w przypadku innych obszarów brakuje takich rozkładów w wersji cyfrowej, a dokumentacja często jest przekazywana jedynie w postaci skanów dokumentów. Niewątpliwie jest to niekorzystna sytuacja zarówno dla naukowców realizujących projekt, jak i dla pasażerów korzystających z oferty przewozowej publicznego transportu zbiorowego. Cyfryzacja informacji o publicznym transporcie zbiorowym wydaje się w dzisiejszych czasach niezbędna, jest jednym z elementów przełamania bariery wykluczenia komunikacyjnego.

Co dalej z wynikami Waszych badań? Czy będą one wdrażane?
Produktem końcowym projektu będzie narzędzie informatyczne pozwalające na generowanie map wykluczenia. Zebrane dane pozwolą określić jego aktualną skalę. Organem uprawnionym, a zatem można powiedzieć odbiorcą wyników badań jest Ministerstwo Infrastruktury i decyzja w zakresie ewentualnego wdrożenia leży po stronie ministerstwa.

tekst: Jolanta Skwaradowska
zdjęcie: istock

Tekst pochodzi z Biuletynu 2 (374) 2025

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie