Sojusze na rzecz innowacji mają na celu zwiększenie zdolności innowacyjnych Europy poprzez stymulowanie innowacji w drodze współpracy i przepływu wiedzy między szkolnictwem wyższym, kształceniem i szkoleniem zawodowym (zarówno wstępnym, jak i ustawicznym) oraz szerszym środowiskiem społeczno-gospodarczym, w tym badaniami.
Ich celem jest również zwiększenie podaży nowych umiejętności i rozwiązanie problemu niedopasowania umiejętności poprzez opracowanie i stworzenie nowych programów nauczania w szkolnictwie wyższym oraz w kształceniu i szkoleniu zawodowym, wspieranie rozwoju zmysłu inicjatywy i przedsiębiorczości w UE.
Akcja sojusze na rzecz innowacji zarządzana jest przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury (EACEA).
Cele sojuszy na rzecz innowacji można osiągać poprzez złożenie wniosku do jednej lub obu
z poniższych grup:
• Grupa 1 Sojusze na rzecz edukacji i przedsiębiorstw
• Grupa 2 Sojusze na rzecz współpracy sektorowej w zakresie umiejętności (plan działania)
Sojusze na rzecz edukacji i przedsiębiorstw muszą obejmować co najmniej 4 państwa członkowskie UE i państwa trzecie stowarzyszone z Programem, w tym co najmniej 8 partnerów pełnoprawnych. Partnerstwo musi obejmować co najmniej 3 podmioty rynku pracy (przedsiębiorstwa lub spółki lub pośredniczące organizacje reprezentujące, takie jak izby, związki zawodowe lub stowarzyszenia branżowe) oraz co najmniej 3 organizatorów kształcenia
i szkolenia (VET i instytucje szkolnictwa wyższego) w roli partnerów pełnoprawnych. W każdym wniosku w roli partnera pełnoprawnego powinna występować co najmniej jedna instytucja szkolnictwa wyższego i jeden organizator kształcenia i szkolenia zawodowego.
W każdym sojuszu na rzecz edukacji i przedsiębiorstw musi być uwzględnione co najmniej jedno
z następujących działań:
• Pobudzanie innowacyjności,
• Rozwijanie zmysłu inicjatywy i przedsiębiorczości, kompetencji i umiejętności,
• Pobudzanie przepływu i wymiany wiedzy między instytucjami szkolnictwa wyższego, VET, przedsiębiorstwami i instytutami badawczymi,
• Identyfikacja potrzeb rynku związanych z odpornością i powstających zawodów.
Czas trwania projektu: 2 lub 3 lata.
Maksymalna kwota dofinansowania: 1 mln EUR (projekt 2-letni); 1,5 mln EUR (projekt 3-letni).
Sojusze na rzecz współpracy sektorowej w zakresie umiejętności (plan działania) muszą obejmować co najmniej 8 państw członkowskich UE i państw trzecich stowarzyszonych
z Programem i co najmniej 12 partnerów pełnoprawnych. Partnerstwo musi obejmować co najmniej 5 podmiotów rynku pracy (przedsiębiorstwa lub spółki lub pośredniczące organizacje reprezentujące, takie jak izby, związki zawodowe lub stowarzyszenia branżowe) oraz co najmniej 5 organizatorów kształcenia i szkolenia (VET i instytucje szkolnictwa wyższego) w roli partnerów pełnoprawnych. W każdym wniosku w roli partnera pełnoprawnego powinna występować co najmniej jedna instytucja szkolnictwa wyższego i jeden organizator kształcenia i szkolenia zawodowego.
W sojuszu na rzecz współpracy sektorowej w zakresie umiejętności (plan działania) należy zrealizować następujące działania:
• Opracowanie strategicznego podejścia do współpracy sektorowej w zakresie umiejętności,
• Opracowanie europejskiego „podstawowego” programu nauczania o zasięgu sektorowym oraz programów szkoleniowych,
• Spełnienie pilnej potrzeby w zakresie umiejętności w zawodach w ekosystemie przemysłowym spowodowane pandemią COVID-19 oraz transformacją cyfrową i ekologiczną,
• Opracowywanie treści szkoleń dla powstających profili zawodowych,
• Opracowanie „podstawowych” programów nauczania oraz programów szkoleniowych,
• Opracowywanie długoterminowego planu działania na rzecz stopniowego wdrażania wyników projektu po zakończeniu jego realizacji.
Czas trwania projektu: 4 lata.
Maksymalna kwota dofinansowania: 4 mln EUR.
Organizacje z Białorusi (region 2) nie kwalifikują się do udziału w tej akcji.
Termin składania wniosków: 15 września 2022 r., godz. 17:00
Więcej informacji w Przewodniku Programu Erasmus+.