A A+ A++

Dobre praktyki kształcenia metodą PBL

W Centrum Nowoczesnego Kształcenia aktywna szkoleniowo jesień zaowocowała kolejnym wydarzeniem, a mianowicie 18 października br. wraz z 58 Uczestnikami spotkaliśmy się w sali konferencyjno – szkoleniowej zmodernizowanej Biblioteki Politechniki Śląskiej, aby rozmawiać o „Dobrych praktykach kształcenia metodą PBL”. Spotkanie szkoleniowe dedykowane było wszystkim zainteresowanym Doktorantom i Pracownikom, a w szczególności opiekunom i opiekunom pomocniczym w projektach PBL, które otrzymały finansowanie w ramach XI edycji konkurs na realizację kształcenia zorientowanego projektowo odbywającego się w formie projektu PBL (Project Based Learning) w semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025. Konkurs został zorganizowany w ramach projektu Włącznie studentów w badania naukowe z pośrednictwem kół naukowych oraz nauczania zorientowanego projektowo, w związku z udziałem Politechniki Śląskiej w programie „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”. Podczas czterogodzinnego spotkania, Prelegenci przedstawili Słuchaczom wiele zagadnień dotyczących kształcenia zorientowanego projektowo z akcentem na kwestie formalne, merytoryczne i praktyczne. Pan dr inż. Dariusz Buchczik wprowadził uczestników szkolenia w istotne zagadnienia dotyczące Nowoczesnego kształcenie metodą PBL, w tym zaprezentował kluczowe zagadnienia teoretyczne i praktyczne dotyczące organizacji zespołu projektowego, zaliczania efektów uczenia się, procedowania zakupów w projekcie oraz krytyczne czynniki sukcesu. Doktor Buchczik pełnił funkcję kierownika jednego z największych projektów ogólnouczelnianych POWER 3.5 Politechnika Śląska jako Centrum Nowoczesnego Kształcenia partego o badania i innowacje, w ramach którego zainicjowano i zrealizowano 205 PBL. Jako popularyzator kształcenia metodą PBL w kraju i za granicą, był zaangażowany w szkolenia dotyczące metodyki PBL m.in. w Hiszpanii i Chinach, swoją wiedzą teoretyczną i praktyczną dzielił się z Uczestnikami odpowiadając również na pojawiające się pytania. W kolejnej części szkolenia dr inż. Marzena Podgórska, koordynatorka programu PBL w projekcie POWER Politechnika Śląska jako Centrum Nowoczesnego Kształcenia opartego o badania i innowacje, w ramach którego w latach 2018-23 zorganizowano 9 edycji konkursów na dofinansowanie projektów, dzięki czemu zrealizowano 205 projektów PBL z udziałem ponad 1100 studentów z wszystkich wydziałów PŚ, współautorka kilku międzynarodowych publikacji, w których opisano doświadczenia z realizacji projektów PBL, w tym podręcznika "Materiały dydaktyczne dla opiekunów i studentów uczestniczących w zajęciach prowadzonych metodą PBL w ramach Indywidualnych Programów Studiów na Politechnice Śląskiej", omówiła zagadnienia Metodyki nauczania przez realizację projektów, w tym: zasady, organizację, komunikację, ewaluację, jak również kreatywne techniki rozwiązywania problemów w projektach. Pani dr Podgórska scharakteryzowała zasady realizacji kształcenia zorientowanego projektowo, narzędzia wykorzystywane podczas realizacji PBL, warunki dobrej pracy w zespołach projektowych, a także zasady ewaluacji i dokumentowania rezultatów projektu. Po przerwie kawowej Prof. dr hab. inż. Mariola Saternus zaprezentowała inspirujące Dobre praktyki kształcenia metodą PBL. Pani Profesor dokonała analizy dobrych praktyk na przykładzie zrealizowanych projektów PBL, opisała podejmowane działania i rozwiązania, a w szczególności sposoby radzenia sobie z problemami i trudnościami podczas realizacji PBL. Po sesji wykładowej Uczestnicy w dyskusji poruszyli wiele zagadnień, korzystając z merytorycznej pomocy i doświadczeń Prelegentów. Szkolenie było doskonałą okazją do osobistego spotkania realizatorów kształcenia zorientowanego projektowo, wymiany doświadczeń i usystematyzowania wiedzy w zakresie nowoczesnego kształcenia z akcentem na zaangażowanie studentów w działania projektowe. To kolejna inicjatywa Centrum Nowoczesnego Kształcenia, której celem było wyposażenie opiekunów projektów PBL w rzetelną wiedzę z dodatkiem inspirujących przykładów zrealizowanych jako dobre praktyki.

Zachęcamy do zapoznania się z materiałami szkoleniowymi.

 

Dobre praktyki kształcenia metodą PBL. Dr inż. Dariusz Buchczik Pobierz
Dobre praktyki kształcenia metodą PBLMetodyka nauczania przez realizację projektów: zasady, organizacja, komunikacja, ewaluacja. Dr inż. Marzena Podgórska18 października Pobierz

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie