Dodatki specjalne za pracę w warunkach szkodliwych
Rektor, na wniosek kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej, może przyznać pracownikowi wykonującemu pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia, dodatek specjalny ze względu na warunki wykonywania pracy, do czasu usunięcia przyczyn szkodliwości.
Dodatek z tytułu pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia przyznawany jest w przypadku stwierdzenia przekroczeń najwyższych dopuszczalnych stężeń lub najwyższych dopuszczalnych natężeń czynników szkodliwych na stanowisku pracy, na podstawie przeprowadzonych badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Jednocześnie kierownik jednostki/komórki organizacyjnej, w uzgodnieniu z Inspektoratem BHP, jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia nieprawidłowości w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy.
Wysokość dodatku za pracę w warunkach szkodliwych jest uzależniona od rodzaju czynników szkodliwych i wynosi:
1) 130 zł miesięcznie za prace wykonywane w warunkach szkodliwych podczas:
- narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej,
- narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,
- narażenia na drgania mechaniczne o ogólnym działaniu na organizm człowieka oraz działające na organizm człowieka przez kończyny górne,
- narażenia na promieniowanie optyczne nielaserowe inne niż źródła światła służące do oświetlania pomieszczeń lub stanowisk pracy,
- narażenia na natężenie hałasu przekraczające dopuszczalne normy,
2) 180 zł miesięcznie za prace wykonywane w warunkach szkodliwych podczas:
- narażenia na działanie czynnika o działaniu rakotwórczym lub mutagennym,
- narażenia na promieniowanie laserowe inne niż lasery zaliczone do klasy 1, 1M, 2 lub 2M, które pracują w warunkach określonych przez producenta, bądź lasery klasy 3B lub 4, do których zostały zastosowane środki ochrony zbiorowej pozwalające na zakwalifikowanie urządzenia do klasy 1,
- narażenia na działanie pól lub promieniowania elektromagnetycznego o częstotliwości
w zakresie od 0 HZ do 300 GHz.
Kierownik jednostki/komórki organizacyjnej, po stwierdzeniu przekroczeń w trakcie przeprowadzanych badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia na stanowisku pracy, składa do Inspektoratu BHP wniosek o przyznanie dodatku specjalnego, którego wzór określa załącznik nr 13 do Regulaminu wynagradzania na Politechnice Śląskiej.
Po zaopiniowaniu wniosku przez Zespół ds. przyznawania dodatków za pracę w warunkach szkodliwych, w skład którego wchodzą: społeczny inspektor pracy, pełnomocnik jednostki ds. BHP oraz pracownik Inspektoratu BHP, rektor podejmuje decyzję, która jest podstawą do wypłaty dodatku specjalnego.
Przyznany dodatek za pracę w warunkach szkodliwych przysługuje od dnia złożenia wniosku do Inspektoratu BHP i jest wypłacany co miesiąc wraz z wynagrodzeniem.
W przypadku zmiany warunków pracy w zakresie uprawniającym do dodatku kierownik jednostki/komórki organizacyjnej składa do Inspektoratu BHP wniosek o cofnięcie dodatku za pracę w warunkach szkodliwych, którego wzór określa załącznik nr 14 do Regulaminu wynagradzania na Politechnice Śląskiej.