Aktualności

photo
Autor: System Publikacja: 26.10.2020

Nominacja do nagrody EDUinspiracje 2020

Z ogromną przyjemnością informujemy o przyznaniu nominacji w kategorii Szkolnictwo wyższe do nagrody EDUinspiracje 2020 za realizację projektu pt. Innovative Open Education on IoT: improving higher education for European digital global competitiveness (Innowacyjne nauczanie w dziedzinie IoT: wzmocnienie konkurencyjności europejskiego szkolnictwa wyższego w globalnym, cyfrowym rynku). IOT-OPEN.EU to projekt, który był realizowany przez konsorcjum partnerów z UE oraz partnera zewnętrznego z Rosji.
Pan dr inż. Piotr Czekalski z Katedry Grafiki, Wizji Komputerowej i Systemów Cyfrowych był  jego kierownikiem.
 
GRATULUJEMY i oczekujemy na zwycięstwo!
 
Celem konkursu EDUinspiracje jest wyłonienie najbardziej wartościowych projektów, szczególnie w zakresie upowszechniania rezultatów, dzielenia się swoim doświadczeniem oraz sukcesem z innymi. Konkurs EDUinspiracje jest realizowany pod hasłem: „Działam Upowszechniam, Inspiruje”. Więcej informacji o konkursie znajdą Państwo na stronie http://eduinspiracje.org.pl/. Nominacji kandydatów do nagrody dokonali eksperci Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Projekty były oceniane według kryteriów, które zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej stanowią wytyczne w zakresie wyboru najlepszych praktyk. Ostatecznego wyboru laureatów dokona Kapituła konkursu. Laureaci zostaną ogłoszeni podczas gali, na którą zaprosimy wszystkich nominowanych w konkursie.
 
Poniżej wypowiedź Pana dr. inż. Piotra Czekalskiego:
Gdy w 2015 planowaliśmy, a w 2016 roku rozpoczynaliśmy projekt, nasze doświadczenia z nauczaniem zdalnym ograniczały się do wykorzystywania w nieznacznym stopniu platformy zdalnej edukacji. Nie mieliśmy dużych doświadczeń z tworzeniem kontentu dla szerokiego gremium odbiorców, choć w naszej Alma Mater już w tym czasie były szkolenia z zakresu zdalnej edukacji przez które przechodził personel naukowo-dydaktyczny i dydaktyczny Uczelni oraz mieliśmy przygotowany program wirtualizacji nauczania, studio TV jak i zasoby do tworzenia treści, zgodnie z obserwowanymi trendami na świecie. Już wtedy przewidywaliśmy, że edukacja w szkolnictwie wyższym będzie ewoluowała w kierunku nauczania osobistego i spersonalizowanego, w szczególności z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Równolegle obserwowaliśmy, jak uczelnie z listy rankingowej 100 najlepszych na świecie, aktywnie tworzą zawartość dla platform masowych kursów on-line takich jak np. Coursera czy EDX. Okazało się, że studiować można zdalnie, ewentualnie pojawiając się na uczelni w celu zaliczenia egzaminów, obron i prezentacji. Można w ten sposób skończyć studia inżynierskie czy magisterskie na słynym MIT czy Oxfordzie.
Jednocześnie w sieci Internet masowo powstawały platformy "dla każdego", w których można było zaprezentować swoje projekty oraz wiedzę, jak choćby znany Instructables.com, który jest projektem komercyjnym. Wymiana informacji technicznych jest obecna w sieci od dawna, głównie w postaci forów dyskusyjnych. Dobrym i lokalnym przykładem jest portal elektroda.pl. Oczywiście sama treść pisana jest na dzień dzisiejszy nieatrakcyjna i obserwując nasze dzieci widzimy, że większość wiedzy wyszukują one w postaci prezentacji multimedialnych, a głównie filmów na platformach streamingowych. Youtube oraz podobne portale są w tej chwili jednymi z największych źródeł wiedzy dla młodego pokolenia, choć oczywiście bardzo pofragmentowanej, nieusystematyzowanej i czasami o wątpliwej jakości. Te wszystkie fakty miały wpływ na kształt naszego projektu.
Przez pierwsze 2 lata realizacji projektu IOT-OPEN.EU mieliśmy okazję doszkolić się w zakresie tworzenia zawartości zdalnej oraz zrozumieliśmy, że ścieżka, którą idziemy pokrywa się z trendami pojawiającymi się w szkolnictwie wyższym w krajach tworzących nowe trendy, takich jak USA, Kanada, Chiny, Singapur, Malezja, Australia. Udało nam się przygotować i uruchomić kursy zarówno lokalnie na naszej platformie zdalnej edukacji jak i globalnie, na platformie EDX, dzięki wsparciu naszego rosyjskiego konsorcjanta, i z nieukrywaną satysfakcją obserwowaliśmy, jak liczba osób studiujących przekracza kolejne tysiące, a w statystykach liczba krajów, z których mamy studentów wirtualnych przekroczyła grubo setkę. Nasze kursy były i nadal są "studiowane" praktycznie w każdym zakątku świata, od Australii po Hawaje i od Norwegii po RPA.
Rok 2020 i pojawienie się wirusa sporo zmieniło w szkolnictwie, nagle okazało się, że z innowacyjnego projektu wyklarował się standard idealnie pasujący do bieżacej sytuacji. Z dnia na dzień uczelnie stały się wirtualne, a liczba pobrań materiałów, które przygotowaliśmy w ramach projektu dla nauczycieli i wykładowców nagle wzrosła. Mieliśmy też wyjątkowe szczęście, że uruchomiliśmy projekt tak wcześnie - po pierwsze już w marcu wiedzieliśmy "co i jak" trzeba robić, zanim pojawiły się ogólnopolskie i lokalne wytyczne w tym zakresie, po drugie ... zasadniczo byliśmy gotowi do rozpoczęcia zajęć od razu (a część z nich była już realizowana w modelu zdalnym wcześniej). Zdalne laboratoria VREL, które stworzyliśmy w ramach projektu, okazały się hitem na tyle dużym, że w te wakacje zostaliśmy zmuszeni do rozbudowania laboratoriów o kolejne stanowiska oraz wymianę serwera zarządzającego na nowy, ze względu na ogromne powodzenie tej formy zajęć. Wygląda na to, że nowy model nauczania pozostanie z nami na dłużej: COVID przyspieszył proces transformacji.
Poza samym projektem i doświadczeniami oraz rozwojem osobistym, Erasmus+ dał nam jeszcze jedną, ogromną wartość: konsorcjum partnerów (zarówno instytucji jak i osób), która współpracuje ze sobą w szerokim zakresie, nie tylko edukacyjnym. Realizujemy razem kolejne projekty, wyjeżdżamy na wymiany oraz współpracujemy naukowo. Zostaliśmy grupą znajomych osób na szczeblu zarówno zawodowym jak i towarzyskim. Często śmiejemy się, że od czasu rozpoczęcia projektu mamy zdecydowanie więcej znajomych za granicą, niż w rodzimych krajach.
Udostępnij:fbtwitter
photo

CREATIVE ENGLISH – nowy sposób na angielski

Anna Świderska
2025-11-14 08:42:00
2025-11-14 09:41:37
14.11.2025
photo

Zapraszamy na GIS Day 2025

Martin Huć
2025-11-13 12:53:00
2025-11-14 12:28:40
13.11.2025
photo

Granty z Narodowego Centrum Nauki dla badaczy z Politechniki Śląskiej

Anna Świderska
2025-11-17 15:32:03
2025-11-17 15:36:12
17.11.2025
photo

Dołącz do Akademickiego Zespołu Muzycznego Politechniki Śląskiej

Jolanta Skwaradowska
2025-11-17 14:21:34
2025-11-17 14:22:52
17.11.2025

Więcej aktualności

Wydarzenia

Pokaż wszystkie
28.11

Guard Jam Katowice 2025

26.11

XXIII Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna Projektowanie, Innowacje I Rozwój w Energetyce

25.10

3 Rajd Rowerowy Politechniki Śląskiej

22.10

IV Międzynarodowy Kongres Kształcenia

22.10

Open Hardware Day 2025

20.10

Inżynierskie Targi Pracy i Przedsiębiorczości - jesień'2025

11.10

Noc Naukowców Politechniki Śląskiej 2025

09.10

Konferencja Politechnika Śląska dla Edukacji

02.10

Inauguracja roku akademickiego na Politechnice Śląskiej

30.09

Międzyuczelniana Inauguracja Roku Akademickiego 2025/2026

29.09

Modele Otwartej Nauki w transformacji systemu komunikacji naukowej

01.07

Wernisaż wystawy Janusza Lecha Wojcieszaka

26.06

Wykład prof. Rafata Siddique

11.06

Transformacja regionów w kontekście kulturowym, przemysłowym i społecznym

06.06

Droniada Tech by Politechnika Śląska

05.06

ChemSpot 2025

03.06

Międzynarodowe Targi Wynalazków i Innowacji INTARG®2025

28.05

Spotkanie władz rektorskich ze Wspólnotą Akademicką Politechniki Śląskiej

28.05

Startujemy z rekrutacją na studia I i II stopnia – zapisz się już dziś!

27.05

Hackathon "Creaton"

26.05

Igry 2025

24.05

Promocje Doktorskie

22.05

Święto Politechniki Śląskiej

21.05

Konferencja COPM2025

19.05

XXI edycja konkursu „Mój Pomysł na Biznes

15.05

Warsztaty stand-upu naukowego

07.05

Dzień Sportu

06.05

Uroczystość DHC

05.05

Spotkanie otwarte z Noblistą Victorem R. Ambrosem

05.05

Seminarium naukowe „Politechnika Śląska dla medycyny”

24.04

CorrDays

23.04

Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach

23.04

Kolejna edycja kursu dla kierowników projektów

11.04

Projekty uczniów – efekty na uniwersyteckim poziomie!

10.04

Międzynarodowe Spotkanie Wielkanocne

10.04

Dni Nauki Politechniki Śląskiej – 10-11 kwietnia 2025 r.

09.04

Zaproszenie na spotkanie M.I.X.

03.04

Kino Inżyniera – cykl edukacyjnych spotkań dla studentów Politechniki Śląskiej

28.03

Dni Otwarte Politechniki Śląskiej w Zabrzu!

28.03

Dzień Otwarty Instytutu Fizyki

27.03

Dni Otwarte Politechniki Śląskiej w Gliwicach!

24.03

Kolejna edycja Inżynierskich Targów Pracy i Przedsiębiorczości

13.03

Wykład gościnny prof. Pierre'a Weissa

12.03

Dzień z Pracodawcą – IBM na Politechnice Śląskiej

03.03

Konferencja prasowa na temat Centrum Odnawialnych Źródeł Energii i Technologii Wodorowych

03.03

IX Konferencja Edukacja Dualna – EDUAL

24.02

Spotkanie pt. „Porozmawiajmy o polskiej nauce”

12.02

Gala Śląskiego Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2025

11.02

XI Finał Dni Gliwickich Młodych Naukowców

05.02

Spotkanie „Widening w Programie Horyzont Europa”

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie