Start - Aktualności - Politechnika Śląska współpracuje przy cyfryzacji rynku BSP

Politechnika Śląska współpracuje przy cyfryzacji rynku BSP
W hangarze Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej na gliwickim lotnisku odbyła się prezentacja dotycząca cyfryzacji rynku bezzałogowych statków powietrznych. W wydarzeniu wzięli udział prof. dr hab. inż. Bogusław Łazarz, prorektor ds. ogólnych Politechniki Śląskiej poprzedniej kadencji oraz dr hab. inż. pil. Jarosław Kozuba, prof. PŚ, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wraz z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Ministerstwem Infrastruktury realizują projekt „Usługi cyfrowe dla bezzałogowych statków powietrznych”. W trakcie spotkaniu przedstawiono rozwiązania, jakie zostały wdrożone w drugim kwartale 2024 roku w ramach projektu.
- Wprowadziliśmy jedno z rozwiązań, które umożliwiają wykonywanie zaawansowanych lotów dronów na szeroką skalę poza zasięgiem wzroku - mówi Filip Sosin z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. - Wykonywanie lotu poza zasięgiem wzroku może odbywać się teraz z kilkuminutowym wyprzedzeniem, a nie tak jak to było jeszcze parę miesięcy temu, gdy był wymóg składania planów misji minimum 72 godziny przed lotem. Stało się to możliwe dzięki temu, że mamy cyfrowe rozwiązanie. Wykonujemy dekonfliktację na poziomie przed taktycznym, dzięki temu misje poza zasięgiem wzroku względem siebie i względem lotów w zasięgu wzroku, nie są kolizyjne. Użytkownik, jeśli posiada odpowiednie uprawnienia pilota, bo system to weryfikuje, może zgłosić plan lotu z pięciominutowym wyprzedzeniem. Nasz system pozwala także zweryfikować położenie drona względem zatwierdzonej trasy. Jeśli zbliża się do opuszczenia swojego rejonu, użytkownik otrzymuje od systemu powiadomienie.

W trakcie prezentacji zaprezentowano między innymi infrastrukturę, która została zbudowana w Gliwicach, Sośnicowicach oraz Pilchowicach. Są to między innymi trzy tymczasowe lądowiska.
- Górnośląsko-Zagłębiowskia Metropolia razem z miastem Gliwice oraz gminami Pilchowice i Sośnicowice bierze udział w części tego projektu pod nazwą „Zaawansowane loty na szeroką skalę” - tłumaczy Marcin Dziekański, pełnomocnik Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ds. technologii bezzałogowych. - Ta infrastruktura spowoduje, że pojawiają się nowe możliwości innego wykorzystania przestrzeni powietrznej dla biznesu.
Politechnika Śląska oraz Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisały w czerwcu porozumienie w sprawie rozwoju technologii bezzałogowych, którego głównym punktem jest utworzenie Centrum Kompetencji Technologii Bezzałogowych i Autonomicznych. Współpraca obejmuje działania na rzecz wdrażania wyników badań Politechniki w dziedzinie systemów bezzałogowych oraz ich zastosowania w różnych obszarach administracji samorządowej. Realizowane będą programy szkoleniowe i edukacyjne, a także działania promocyjne mające na celu przybliżenie społeczeństwu znaczenia tej dziedziny.

- Aspekt techniczno-rozwojowy musi poprowadzić podmiot, który ma do tego największe kompetencje. Dlatego Politechnika Śląska jest naturalnym partnerem. Jest świetnie zlokalizowana wokół miast i gmin biorący udział, przy lotnisku, a także szkoli kadry lotnicze – mówi Marcin Dziekański.
- Politechnika Śląska realizując statutowe zadania poszerza swoje obszary działalności, w tym te związane z szeroko pojętym lotnictwem - mówi dr hab. iż. pil. Jarosław Kozuba, prof. PŚ, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej. - Obserwujemy coraz szerszą gamę zastosowania bezzałogowych systemów powietrznych. Jednym z najważniejszych problemów, przed którymi stoimy, jest zarządzanie dronami – zarówno we współużytkowanej przestrzeni powietrznej przez pilotowe, jak i bezpilotowe systemy powietrzne, a także jak zastosowanie dronów w obszarach miejskich. To wtedy drony będą w pełni wykorzystowane do działań kryzysowych, czy tych związanych z transportem. Aktualnie mamy w kraju ponad trzysta firm dronowych, które działają w pewnego rodzaju rozproszeniu. Te spotkanie miało posłużyć konsolidacji i stworzeniu podstaw w odniesieniu do planowania i zarządzania bezpieczeństwem w przestrzeni powietrznej.