plakat wystawy. Napisy i zdjęcie starego muru
Autor: Jolanta Skwaradowska     Publikacja: 17.04.2024
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Znikające mury – kamień wapienny. Wystawa Janusza Lecha Wojcieszaka

Nie tylko wyrastające przy jurajskich szlakach wapienne ostańce, lecz także budowle z kamienia wapiennego stały się znakiem rozpoznawczym Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Można odnaleźć je na fotografiach Janusza Lecha Wojcieszaka. Otwarcie wystawy „Znikające mury – kamień wapienny” odbędzie się 19 kwietnia w Centrum Nowych Technologii Politechniki Śląskiej w ramach podsumowania projektu SUBLime.

Twórca:

Janusz Lech Wojcieszak Absolwent Politechniki Śląskiej. Artysta fotograf, w latach 70. współpracujący z redakcjami pism „Przegląd Techniczny” i „Politechnik”. Członek Okręgu Śląskiego Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF) oraz Związku Polskich Fotografów Przyrody. Artysta Fédération Internationale de l'Art Photographique (FIAP), odznaczony prestiżowym tytułem EFIAP – Excellence FIAP. Laureat wielu krajowych i międzynarodowych konkursów fotograficznych. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

na zdjęciu średniowieczna baszta murowana

Znikające mury – kamień wapienny

Wapień – kamień towarzyszący cywilizacji od tysiącleci. To w krasowych jaskiniach Altamiry nasi przodkowie znaleźli dom i tam tworzyli pierwsze dzieła sztuki. Był to też budulec najważniejszych i najtrwalszych obiektów w historii ludzkości – piramid w Gizie, Sfinksa, Parthenonu czy w czasach nowożytnych – budynku Empire State. Ten wdzięczny, łatwy w obróbce materiał stał się jednym z podstawowych materiałów budowlanych, wykorzystywany był nie tylko w monumentalnych obiektach architektury, służył również do budowy miast, zamków, mostów, lecz także prostych domostw, murów i innych obiektów wymagających trwałości.

Po tysiącleciach niepodzielnego panowania kamień ustąpił miejsca betonowi, którym zachwycili się architekci i konstruktorzy. Rozwój materiałów budowlanych spowodował odejście od konstrukcji kamiennych. Białe wapienne mury są dziś rzadkością, pamiątką przeszłości ulegającą dziś niszczącemu działaniu czasu.

Śnieżne mury zamków, kościołów, ale też kamienic, domostw, murów cmentarnych Jury Krakowsko-Częstochowskiej zauroczyły artystę fotografa – Janusza Lecha Wojcieszaka – który podjął się próby ocalenia ich od zapomnienia. Swą artystyczną misję rozpoczął dekadę temu. Dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego mógł uwiecznić zanikający świat murów kamiennych na klasycznej błonie fotograficznej wykorzystując, jakże wspaniale korespondujący z zabytkowymi murami, wielkoformatowy aparat.

Artysta, nawiązując do najważniejszych klasycznych projektów fotograficznych małżeństwa Becherów, acz, mimo wybranej techniki, bardzo nowoczesny – pozbawiony emocji i sentymentalizmu – sposób, udokumentował kilkaset obiektów zabytkowych, o różnym przeznaczeniu, o różnym stopniu zniszczenia i w różnych porach dnia i roku.

Twórca sam tak mówi o swoim imponującym projekcie:

Doświadczyłem już bezsensownego niszczenia architektury przemysłowej na Górnym Śląsku, gdzie burzono ciekawe architektonicznie obiekty dawnych zakładów przemysłowych. Na szczęście zostają fotografie tych obiektów, gdyż wielu fotografów dokumentuje rzeczywistość. Mam w tym również niewielki udział.

Konstatacja, że znikania obiektów w czasie i przestrzeni nie da się powstrzymać wyzwala we mnie potrzebę dokumentalnego podejścia. Fotografuję znikające mury, opuszczone, zaniedbane, bez właścicieli, pozbawione środków na renowację i odbudowę, burzone ze względów bezpieczeństwa…

Patrząc na to monumentalne dzieło artysty fotografa, które zmusza do refleksji nad przemijaniem, można zadać sobie pytanie czy te wapienne konstrukcje, mimo swojej ogromnej roli w historii ludzkości, odejdą w zapomnienie?

To samo pytanie zadali sobie naukowcy z 6 czołowych europejskich uczelni, podzielający zachwyt nad pięknem i trwałością konstrukcji wykorzystujących kamień wapienny.

W europejskim projekcie SUBLime, wraz z czołowymi organizacjami międzynarodowymi oraz kluczowymi europejskimi firmami przemysłu wapiennego podjęli się zadania stworzenia podstaw innowacyjnych, biomimetycznych zastosowań kamienia wapiennego w nowoczesnych konstrukcjach murowych.

Przypadek zderzył pasje artysty fotografa i naukowców – prezentowana wystawa jest efektem tego spotkania, tych pasji. Pragniemy, by była również ważnym głosem w sprawie wielowymiarowej ochrony historycznego dziedzictwa budowlanego.

Projekt fotograficzny zrealizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Projekt SUBLime realizowany jest dzięki środkom z programu Horizon 2020 Komisji Europejskiej.

Kurator

Marcin Górski
Artysta fotograf, członek Okręgu Śląskiego ZPAF
Profesor Politechniki Śląskiej

W projekcie badawczym SUBLime brało udział 6 uczelni: Politechnika Śląska (Polska), Universidade do Minho (Portugalia), Universidad de Granada (Hiszpania), Technische Universitat Darmstadt (Niemcy), Technische Universiteit Delft (Holandia), Universiteit Gent (Belgia), a także firmy i organizacje branżowe z Belgii, Hiszpanii, Niemiec, Danii i Wielkiej Brytanii.

Organizatorami wystawy są Politechnika Śląska oraz Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej. Wystawa odbywa się pod patronatem Związku Polskich Artystów Fotografików Okręg Śląski.

 

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie