fot. Jan Szady-23
Autor: Martin Huć     Publikacja: 16.07.2025     Aktualizacja: 21.07.2025
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Nauczanie oparte na projekcie

14 i 15 lipca odbyły się kolejne sesje prezentacji związanych z rozliczeniami projektów realizowanych w ramach XII edycji konkursu PBL. Przed komisją zaprezentowało się ponad 50 zespołów, które w semestrze letnim zrealizowały projekty Project Based Learning (PBL) w ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza.

Project Based Learning (PBL) to nauczanie poprzez realizację projektów. Jest to metoda przekazywania wiedzy oraz zdobywania kompetencji i kwalifikacji przez samodzielną pracę studentów w pewnym z góry założonym przedziale czasu w celu rozwiązania jakiegoś problemu, czyli wykonania projektu.

Oprócz poszerzania wiedzy, metoda PBL pomaga studentom rozwinąć wiele umiejętności miękkich potrzebnych w XXI wieku na kolejnych szczeblach edukacji i kariery zawodowej takich jak: praca w grupie, synteza informacji z różnych źródeł, podejmowanie decyzji i branie za nie odpowiedzialności, planowanie i organizowanie pracy oraz odpowiednie zarządzanie czasem i dotrzymywanie terminów. Metoda ta uczy także sztuki argumentacji – formułowania  i wygłaszania swoich opinii. Pokazuje również, jak przygotować i wygłosić prezentację i, co bardzo ważne, budować pewność siebie.

- Politechnika Śląska aktywnie dostosowuje swoje metody kształcenia do dynamicznych zmian na rynku pracy w obszarze wysokich technologii, nowych trendów w podejściu do nauki oraz rosnącej świadomości studentów w zakresie ich indywidualnych zainteresowań i aspiracji. Równocześnie dostrzegamy potrzebę przygotowania absolwentów do konkurowania na rynku globalnym. Wprowadziliśmy nowoczesne formy kształcenia, w tym nauczanie zorientowane problemowo (PBL), które nie tylko ułatwia przyswajanie wiedzy, ale też rozwija umiejętność łączenia faktów, pracy zespołowej, prezentowania własnych pomysłów z odwagą i argumentacją opartą na rzetelnej analizie - tłumaczy Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia prof. dr hab. inż. Anna Chrobok. - 
Za nami już XII edycja konkursów na projekty PBL. Zależy nam na ciągłym rozwoju i doskonaleniu jakości kształcenia. Dlatego komisja oceniająca wyłania nie tylko najciekawsze projekty pod względem merytorycznym, ale również wyróżnia opiekunów, którzy w sposób szczególnie innowacyjny i inspirujący wspierali studentów w ich pracy projektowej. Chcielibyśmy stworzyć na naszej uczelni swoiste forum wymiany doświadczeń dla opiekunów projektów PBL. Najciekawsze przykłady dobrych praktyk nauczania metodą zorientowana projektowo zaprezentujemy podczas Międzynarodowego Kongresu Kształcenia, który odbędzie się w Katowicach w dniach 24–25 października 2025 roku - dodaje Prorektor Chrobok.

W myśl zapisu §3 ust. 9 Zarządzenia nr 251/2024 Rektora Politechniki Śląskiej z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Regulaminu finansowania kształcenia zorientowanego projektowo - PBL, w ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza, rozliczenie projektu wymaga złożenia sprawozdania, prezentacji wyników projektu w Internecie, na stronie Uczelni. Wyniki projektu powinny być zaprezentowane przed komisją przez studentów i co najmniej jednego opiekuna. 

Dlatego studenci mieli okazję w ciągu pięciu minut przedstawić temat projektu. Komisja wysłuchała w dniach 8, 14-15 lipca autorów 54 projektów. Niektóre z nich były przedstawiane w formie online. Nie brakowało także wystąpień studentów z zagranicy.

- Komisje rozliczają projekty PBL realizowane w bieżącym semestrze roku akademickiego. Studenci wraz z opiekunami prezentują rezultaty swojej pracy oraz dzielą się kompetencjami, które nabyli. Mamy ogromną przyjemność wysłuchać, co młodzieży, wraz z opiekunami, udało się we współpracy – często także międzynarodowej – osiągnąć - mówi Dyrektor Centrum Nowoczesnego Kształcenia dr n. społ. Anna Waligóra.

fot. Jan Szady-19

Studenci oraz opiekunowie przedstawili najważniejsze zrealizowane rezultaty, kluczowe osiągnięcia, scharakteryzowali nabyte kompetencje i podzielili się doświadczeniem wynikającym z realizacji PBL.

- Robiliśmy badania na kierowcach z naszego zespołu na temat tego, w jaki sposób zachowywał się ich organizm w czasie jazdy oraz tego, jakie stresory wpływają na człowieka podczas symulowanych warunków wyścigowych, żeby móc później określić, co dzieje się z kierowcą w czasie jazdy prawdziwym bolidzie - mówią Szymon Stencel, odpowiedzialny za rozwój bolidów studenckich w SKN PolSl Racing, który zaprezentował projekt wspólnie z Klaudią Kanią z Uniwersytetu Śląskiego, odpowiedzialną za copywriting i za przeprowadzenie badań nad kierowcami w tym zespole.

- To projekt interdyscyplinarny, który łączy tematykę zarówno z zakresu mechaniki, jak i związane z analizą zachowań człowieka w trakcie prowadzenia samochodu, czyli kognitywistyką - tłumaczy  dr hab. inż. Mirosław Szczepanik, prof. PŚ, opiekun naukowy SKN PolSl Racing.

Wśród autorów projektów znalazły się m.in. Julia Pindur oraz Karolina Romberg, które uczestniczyły w dwóch projektach PBL jeszcze w szkole średniej. Ta forma nauki przekonała ich do postawienia na Politechnikę Śląską i już na pierwszym semestrze studiów, wspólnie z innymi członkami zespołu projektowego, zdecydowały się na realizację kolejnego PBL.

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie