
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania :
Pytania dot. stypendiów
Pytania ogólne:
- Gdzie mogę złożyć wniosek o stypendium?
Wniosek można składać TYLKO I WYŁĄCZNIE za pomocą systemu USOSweb: https://usosweb.polsl.pl. Zakładka: dla wszystkich, kafelek wnioski. - Czy wnioski mogą być wypełnione elektronicznie czy muszą być wypełnione odręcznie?
Wniosek wypełnia się elektronicznie a autoryzacja występuję za pomocą kodu wysłanego na pocztę politechniczną studenta. Wszystkie oświadczenia oraz podania o wydłużenie terminu czy przywrócenie muszą zostać podpisane odręcznie a następnie zeskanowane do systemu USOSweb. - Czy można mieć więcej niż jedno stypendium jednocześnie?
Można pobierać równocześnie stypendium rektora, dla osób z niepełnosprawnościami i socjalne/ socjalne w zwiększonej wysokości. - O jakie świadczenia można się ubiegać w trakcie roku akademickiego?
Stypendium socjalne, stypendium socjalne w zwiększonej wysokości, stypendium specjalne oraz zapomogi. - Czy w semestrze letnim muszę ponownie składać wniosek o stypendium?
W przypadku stypendium rektora na semestr letni składa się ponownie wniosek o stypendium za pomocą systemu USOSweb. - Czy mogę starać się o stypendium na więcej niż jednym kierunku?
Stypendium można otrzymywać tylko na jednym kierunku. - Gdzie szukać informacji czy przydzielono mi stypendium?
Wszystkie informacje znajdują się w systemie USOSweb w zakładce pisma administracyjne (zakładka dla wszystkich) - Na jaki okres przyznawane jest stypendium?
Stypendium socjalne/socjalne w zwiększonej kwocie, dla osób niepełnosprawnościami przyznawane jest od października do czerwca. Stypendium rektora przyznawane jest od października do lutego w semestrze zimowym oraz od marca do czerwca w semestrze letnim. - Czy studiując niestacjonarnie mogę starać się o stypendium?
Studenci studiów niestacjonarnych są uprawnieni do tych samych świadczeń, co studenci studiów dziennych. - Zostało mi przyznane stypendium, ale w ciągu roku zrezygnowałem/łam ze studiów. Czy muszę zwrócić kwotę która została mi wcześniej wypłacona?
Nie trzeba zwracać otrzymanych już kwot. Należy jednak niezwłocznie zgłosić fakt rezygnacji ze studiów do BOSu. - Czy mogę ubiegać się o stypendium także w trakcie roku akademickiego?
Wniosek o stypendium rektora dla najlepszych studentów należy złożyć w wyznaczonych terminach (raz na semestr zimowy, raz na semestr letni). Nie ma możliwości ubiegania się o to stypendium później, chyba że wystąpiły obiektywne przyczyny, które uniemożliwiły studentowi dopełnienie terminów. Jeśli chodzi o stypendium socjalne, a także stypendium dla osób z niepełnosprawnościami, można o nie wnioskować w trakcie roku akademickiego, zgodnie z wyznaczonymi terminami. Terminy składania wniosków są dostępne w systemie USOSweb - zakładka dla wszystkich - wnioski. - Czy mam szansę na stypendium jeśli powtarzam przedmiot?
Student powtarzający przedmiot nie traci prawa do wnioskowania o stypendium dla osób z niepełnosprawnościami, stypendium socjalne i zapomogę, nie może jednak wnioskować o stypendium rektora. - Czy Regulamin Świadczeń obowiązuje również doktorantów?
Postanowienia Regulaminu Świadczeń mają zastosowanie odpowiednio do doktorantów, którzy rozpoczęli kształcenie przed rokiem akademickim 2019/2020, na mocy art. 281 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.)
STYPENDIUM REKTORA
- Kto może się ubiegać o stypendium rektora?
Stypendium rektora może otrzymać student, który uzyskał wyróżniające wyniki w nauce, osiągnięcia naukowe lub artystyczne, lub osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym. - Na jaki okres jest przyznawane stypendium rektora?
Na semestr zimowy wypłacane co miesiąc przez okres do 5 miesięcy od października do lutego oraz na semestr letni i wypłacane co miesiąc przez okres do 4 miesięcy od marca do czerwca. - Jak należy udokumentować wniosek o przyznanie stypendium?
W zależności od osiągnięć wniosek wymaga udokumentowania konkretnego osiągnięcia. Lista wymaganych dokumentów znajduje się w Regulaminie Świadczeń. - Komu nie przysługuje stypendium rektora?
Stypendium rektora nie przysługują studentowi posiadającemu tytuł zawodowy:
a) magistra, magistra inżyniera lub równorzędny,
b) licencjata, inżyniera lub równorzędny, jeżeli ponownie podejmuje studia pierwszego stopnia - Kiedy składa się wniosek o stypendium rektora?
Wniosek o przyznanie stypendium rektora student składa w systemie USOSweb w terminach od 1 października od godziny 00:00 do dnia 20 października do godziny 23:59 w semestrze zimowym i od 1 marca od godziny 00:00 do dnia 5 marca do godziny 23:59 w semestrze letnim. - Kiedy przyznawane jest stypendium rektora?
Nie później niż do dnia 18 grudnia w semestrze zimowym i do dnia 30 kwietnia w semestrze letnim rektor albo komisja stypendialna przyznaje stypendia rektora. - Ile osób otrzymuje stypendium rektora?
Stypendium rektora przyznaje się nie więcej niż 10% studentów na określonym kierunku studiów. Jeżeli liczba studentów jest mniejsza niż 10, stypendium rektora może być przyznane 1 studentowi. - Kiedy może nastąpić wstrzymanie wypłaty świadczeń?
W sytuacji utraty statusu studenta. Utrata statusu studenta następuje w dniu ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów. Za datę ukończenia studiów uznaje się data złożenia egzaminu dyplomowego. (Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) - art. 2 ust. 1 pkt 19, art. 167 ust. 2, art. 170 oraz art. 190)
Osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia (np. studia inżynierskie), podejmuje następnie studia drugiego stopnia, to w okresie pomiędzy datą złożenia egzaminy dyplomowego kończącego studia pierwszego stopnia, a dniem immatrykulacji i złożenia ślubowania na studia drugiego stopnia nie ma statusu studenta. - Jakie osiągnięcia są brane pod uwagę?
Stypendium rektora może otrzymać student, który uzyskał wyróżniające wyniki w nauce, osiągnięcia naukowe lub artystyczne, lub osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym.
STYPENDIUM SOCJALNE
- Kto może ubiegać się o stypendium socjalne?
Stypendium socjalne może otrzymać student znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, którego miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie nie przekracza wysokości ustalonej zgodnie z z art. 87 ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. - Czym jest stypendium w zwiększonej wysokości?
Do szczególnie uzasadnionych przypadków uprawniających do przyznania stypendium socjalnego w zwiększonej wysokości zalicza się w szczególności:
1) zamieszkanie studenta w domu studenckim, jeżeli codzienny dojazd z miejsca stałego zamieszkania do siedziby Uczelni jest utrudniony,
2) zamieszkanie studenta z niepracującym małżonkiem lub dzieckiem studenta w domu studenckim, jeżeli codzienny dojazd studenta z miejsca stałego zamieszkania do siedziby Uczelni jest utrudniony. - Co należy zrobić, aby ubiegać się o to świadczenie?
Należy złożyć wniosek w systemie USOSweb zgodnie z podanymi terminami oraz wytycznymi określonymi w Regulaminie Świadczeń. - Jak należy udokumentować wniosek?
Do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego student jest zobowiązany dołączyć aktualne (nie starsze niż 3 miesiące) zaświadczenia lub oświadczenia stwierdzające wysokość dochodu rodziny. Dokładny wykaz niezbędnych dokumentów jest określony w Regulaminie Świadczeń (Rozdział II, § 11). - Jakie są terminy dotyczące wniosku o stypendium socjalne?
Sesja umożliwiająca złożenie wniosku w systemie USOSweb otwarta jest od 1. dnia każdego miesiąca od godziny 00:00 do 5. dnia każdego miesiąca do godziny 23:59, z wyłączeniem lipca, sierpnia i września. Wyjątek stanowi miesiąc październik – w tym wypadku sesja umożliwiająca złożenie wniosku w systemie USOSweb jest otwarta od 25 września od godziny 00:00 do 5 października do godziny 23:59. - Kogo wliczamy do dochodu rodziny?
W wniosku o stypendium socjalne uwzględnia się dochody osiągane przez:
a) studenta,
b) małżonka studenta,
c) rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych studenta,
d) osoby będące na utrzymaniu osób, o których mowa w lit. a-c, dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26. roku życia, a jeżeli 26. rok życia przypada w ostatnim roku studiów, to do ich ukończenia,
oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek. - Czym jest dochód utracony?
Dochód był obecny w roku bazowym– (wykazany w dokumencie z Urzędu Skarbowego), którego w momencie składania wniosku w/w dochodu nie ma. - Czym jest dochód uzyskany?
Gdy dochód nie był uzyskiwany przez cały rok bazowy a występuje w momencie składania wniosku. - Jaki okres się wlicza w stypendium socjalne?
W roku akademickim 2020/2021 podstawą jest od roku 2019 do sytuacji na dzień składania wniosku. Dokumenty z Urzędu Skarbowego, ZUS-u oraz MOPSu powinny określać sytuację za rok 2019. Wszelkie zmiany w sytuacji dochodowej należy niezwłocznie zgłosić do Sekcji Stypendialnej. - Utrzymuję się sam, czy muszę we wniosku wpisywać dochody rodziców?
Student, który nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych, może ubiegać się o stypendium socjalne bez wykazywania dochodów osiąganych przez te osoby oraz będące na ich utrzymaniu dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26. roku życia,a jeżeli 26. rok życia przypada w ostatnim roku studiów, to do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek, jeżeli spełnia jeden z następujących warunków:
1) ukończył 26. rok życia,
2) pozostaje w związku małżeńskim,
3) ma na utrzymaniu dzieci, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. d,
4) osiągnął pełnoletność, przebywając w pieczy zastępczej,
5) posiada stałe źródło dochodów i jego przeciętny miesięczny dochód w poprzednim roku podatkowym oraz w roku bieżącym w miesiącach poprzedzających miesiąc złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, jest wyższy lub równy 1,15 sumy kwot określonych w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 111, z późn. zm.).
ZAPOMOGA
- Czy pobierając stypendium socjalne mogę starać się o zapomogę?
Oczywiście, że tak. - W jakich przypadkach przysługuje mi zapomoga?
Zapomoga może być przyznana studentowi, który z przyczyn losowych znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej, m.in. z powodu:
1) nieszczęśliwy wypadek studenta,
2) chorobę studenta, jego rodziców, dziecka lub współmałżonka, jeżeli wymaga zakupu kosztownych leków,
3) utratę rodziców, opiekunów, dziecka lub współmałżonka,
4) zniszczenie mieszkania, domu lub gospodarstwa na skutek pożaru, powodzi lub klęski żywiołowej. - Jak często mogę ubiegać się o zapomogę?
Student może otrzymać zapomogę nie częściej niż 2 razy w roku akademickim. Student nie może otrzymać zapomogi dwa i więcej razy na to samo zdarzenie powodujące przejściowo trudną sytuację życiową. - Jak udokumentować wniosek o zapomogę?
Ciężar udokumentowania przejściowo trudnej sytuacji życiowej spoczywa na studencie. Wniosek studenta powinien być udokumentowany właściwymi i aktualnymi zaświadczeniami lub oświadczeniami oraz oświadczeniem o wysokości średniego miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie obliczonego z trzech ostatnich miesięcy. - Kiedy należy złożyć wniosek?
Wniosek o zapomogę należy złożyć niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od daty zdarzenia uprawniającego do przyznania świadczenia. - Czy można uzyskać zapomogę w związku z urodzeniem dziecka?
O zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka lub dzieci może ubiegać się jedno z rodziców dziecka będące studentem lub doktorantem. - W jakich terminach można złożyć wniosek?
Sesja umożliwiająca złożenie wniosku w systemie USOSweb otwarta jest od pierwszego dnia każdego miesiąca od godziny 00:00 do piątego dnia każdego miesiąca do godziny 23:59, z wyłączeniem lipca, sierpnia i września.
STYPENDIUM DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
- Kto może starać się o stypendium dla osób z niepełnosprawnościami?
Każdy student z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności - Jakie dokumenty są potrzebne do złożenia wniosku?
Do złożenia wniosku o stypendium dla osób z niepełnosprawnościami wystarczy aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności. - W jakich terminach można złożyć wniosek?
W USOSweb można składać wniosek od 25 (miesiąc przed dostaniem pierwszego stypendium) do 5 (miesiąc w którym stypendium zostanie przyznane). np. 25.01 - 05.02 - Czy są inne formy pomocy dla osób niepełnosprawnych?
Tak, są one zapewniane przez BON (biuro ds. osób niepełnosprawnych). Można się zapoznać z ich ofertą poprzez ich stronę internetową http://www.bon.polsl.pl/bon/news/o-nas
Pytania dot. Studenckich Kół Naukowych
- Jak przebiega rejestracja Koła?
Aby zarejestrować Studenckie Koło Naukowe należy złożyć wniosek, który będzie zawierał informacje o:- Nazwie i siedzibie SKN
- Dane członków założycieli: imię, nazwisko, wydział oraz rok studiów (co najmniej 5 osób)
- Imię i nazwisko osoby upoważnionej (lub osób) spośród członków założycieli do dokonania czynności związanych z rejestracją studenckiego koła naukowego.
Do wniosku należy dołączyć statut Koła zgodny z przepisami prawa oraz statutem uczelni, program oraz opinię Uczelnianego Zarządu Samorządu Studenckiego. Wniosek należy złożyć do Rektora, który wyda decyzję w ciągu 30 dni.
- Czy Koło musi się sprawozdawać?
Tak, Studenckie Koła Naukowe sprawozdają się z działalności za rok kalendarzowy do 31.12 danego roku. - Jakie są sposoby otrzymania dofinansowania?
Dofinansowanie można otrzymać z trzech źródeł:- UZSS pod warunkiem, że Koło dostarczyło w terminie sprawozdanie za poprzedni rok kalendarzowy
- Z Centrum Popularyzacji Nauki pod warunkiem współpracy
- Z konkursów organizowanych przez Rektora. Warunki udziału są podawane przy ogłaszaniu konkursu na stronie Politechniki Śląskiej.
Możliwe jest także finansowanie Koła ze środków uzyskanych poprzez współpracę z partnerami zewnętrznymi.
- Czy należy zgłosić zawieszenie działalności Koła?
Tak, informacje o zmianie statusu Koła należy zgłaszać Uczelnianemu Zarządowi Samorządu Studenckiego. Możesz także poinformować swoje RSW/RSI a konkretnie pełnomocnika wyznaczonego do kontaktu z Kołami. - W jaki sposób mogę się dowiedzieć, kto jest pełnomocnikiem ds. Kół Naukowych na moim wydziale? Możesz to sprawdzić na naszej stronie internetowej [link] lub zapytać RSW/RSI.
- Czy muszę informować o zmianie statutu Koła?
Tak, o wszelkich zmianach w statucie lub strukturach Koła należy informować Uczelniany Zarząd Samorządu Studenckiego. - Co powinien zawierać statut Koła?
Statut powinien zawierać takie informacje o Studenckim Kole Naukowym, jak:- Nazwę i siedzibę
- Cele i zadania
- Jakie osoby mogą być jej członkami
- Struktura władz Koła (funkcje, kompetencje, sposób powoływania i czas trwania kadencji)
- Tryb uchwalania statutu
Statut może zawierać również inne informacje, niezbędne do unormowania działalności Koła.
- Do kiedy można składać wniosek o dofinansowanie z UZSS?
Wnioski można składać przez cały rok, jednak ze względu na czas procedowania wniosków zalecamy zrobić to najpóźniej w połowie października. - Kto może być członkiem Studenckiego Koła Naukowego?
Członkiem Koła może być tylko osoba posiadająca status studenta lub będąca pracownikiem uczelni (to oznacz, że członkami mogą być również doktoranci). Ważne jednak, aby osobą kierującą pracami Koła (Prezesem) był(a) student(ka). - W jaki sposób wypełnić wniosek o dofinansowanie?
W tej sprawie możesz poradzić się pełnomocnika ds. Kół Naukowych na swoim Wydziale/Instytucie. Jeśli nadal masz wątpliwości co do tego, czy Twój wniosek jest wypełniony prawidłowo, możesz poprosić Uczelniany Zarząd Samorządu Studenckiego o jego sprawdzenie.