A A+ A++

Pracownie

Pracownia budowy pojazdów

Wykaz aparatury:
1. Stanowisko do badania układu hamulców pneumatycznych.
2. Stanowisko z mechanizmem wspomagania hamulców hydraulicznych.
3. Stanowisko do wyznaczania przełożeń skrzynki biegów.
4. Stanowisko do badania układu kierowniczego z elektrycznym wspomaganiem.
5. Stanowisko do badania elementów zawieszenia.
6. Stanowisko do badania zawieszenia hydropneumatycznego.

Słowa kluczowe: układy hamulcowe, wspomaganie hamulców, układ kierowniczy, układ napędowy, skrzynka biegów, zawieszenie

Pracownia z hamownią podwoziową najazdową z rolkami dopędzającymi

Powerdyno MSR 500/2 ALLRAD. Hamownia obciążeniowa dla pojazdów z napędzaną jedną lub dwoma osiami. Pulpit sterujący MCD 2000 z zestawem komputerowym (PC, monitor, klawiatura mysz, drukarka atramentowa kolor). Hamownia składa się z dwóch jednobębnowych zestawów rolkowych, z dwoma hamulcami wiroprądowymi (każdy zestaw po jednym hamulcu), połączonych hydraulicznym układem zmiany rozstawu osi bębnów, z dwoma elektrycznymi silnikami. Umożliwia statyczny pomiar mocy przy stałej prędkości obrotowej silnika, statyczny pomiar mocy przy stałej prędkości pojazdu statyczny pomiar mocy przy stałej sile pociągowej (rampa), dynamiczny pomiar mocy przy regulowanym przyspieszeniu, pomiar mocy strat, sprawdzenie tachometru (prędkościomierza) w 10 wybranych punktach pomiarowych dwoma wybranymi prędkościami. Obliczenie mocy silnika wg norm EWG 80/1269, ISO 1585, JIS D 1001.

pp

Pracownia dydaktyczna mechatroniki, elektrotechniki i elektroniki samochodowej

Pracownia Mechatroniki, Elektrotechniki i Elektroniki Samochodowej wyposażona jest w stanowiska do badań i symulacji:
•Systemów bezpieczeństwa biernego ABS/ASR/ESP. Stanowisko umożliwia zapoznanie się z algorytmami sterowania systemami bezpieczeństwa biernego oraz badania funkcjonalności tych systemów w kontrolowanych warunkach. Wyposażenie stanowiska umożliwia także symulację usterek systemów oraz określenie wpływu na funkcjonowanie systemów.
•Elektronicznego systemu sterowania silnika spalinowego. Stanowisko przedstawia algorytmy ustalania ilości paliwa dostarczanego do silnika w celu zapewnienia jego prawidłowej pracy. Umożliwia weryfikację zmiany nastaw oraz ich wpływ na ilość paliwa podawanego do silnika.
•Układów zapłonowych. Stanowisko umożliwia weryfikacje funkcjonowania układu zapłonowego z możliwością pomiarów podstawowych parametrów elektrycznych determinujących funkcjonowanie układu. Różne konfigurację stanowisk wskazują na zmiany technologiczne w zakresie tych systemów.
•Czujników i przetworników wykorzystywanych w systemach sterowania pracą silników ZI i ZS. Stanowisko pozwala na pozyskanie charakterystyk pracy czujników i przetworników oraz ich porównanie z danymi literaturowymi.
•Systemów bezpieczeństwa aktywnego SRS. Urządzenie pozwala na zapoznanie się z funkcjonowanie oraz strategiami działania układu w określonych warunkach. Stanowisko wyposażono w pulpit umożliwiający symulację usterek.
•Funkcjonowania układu rozruchowego silnika. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom możliwe jest przedstawienie charakterystyk obciążeniowych układu rozruchowego oraz przedstawienie konstrukcji nowoczesnych rozruszników.
•Działania układu ładowania akumulatora. Stanowisko pozwala na przedstawienie funkcjonowania systemu prostowniczego oraz ustalania wartości napięcia ładowania nowoczesnych alternatorów.
•Systemów magazynowania energii elektrycznej (akumulatorów trakcyjnych). Dzięki stanowisku możliwe jest przedstawienie konfiguracji akumulatora trakcyjnego pojazdu elektrycznego, sposobu ich budowania oraz wpływu poszczególnych możliwości łączenia na parametry elektryczne magazynu.

Pracownia podstaw techniki pomiarowej

Wykaz aparatury:
1. Stanowisko do pomiarów odchyłek kołowości, walcowości i położenia,
2. Przyrząd do pomiarów równoległości płaszczyzn,
3. Zestawy wzorców długości i kąta (kreskowe, końcowo-kreskowe, końcowe),
4. Przyrządy suwmiarkowe (suwmiarki, głębokościomierze, wysokościomierze),
5. Przyrządy mikrometryczne (mikrometry zewnętrzne i wewnętrzne, średnicówki, głębokościomierze, do kół zębatych, do gwintów, do mechaniki precyzyjnej, do drutu, itp.),
6. Przyrządy czujnikowe (średnicówki, czujniki zębate, czujniki z trzpieniem wychylnym, cyfrowe, statywy)
7. Stanowisko do pomiarów wałów korbowych,
8. Stanowisko do pomiarów wałków rozrządu,
9. Stanowisko do pomiarów korbowodów,
10. Stanowisko do pomiarów sworzni tłokowych i tłoków.

Słowa kluczowe: pomiar wielkości geometrycznych, pomiar wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi

Pracownia silników spalinowych

Pracownia silników pojazdów samochodowych wyposażona jest m.in. w stanowiska badań silników (zespół hamulców elektrycznych) oraz stanowiska ćwiczeniowo - demonstracyjne układów silników. Stanowisko do badania układów napędowych wyposażone w elektryczny silnik napędzający o mocy 37 kW (przy 3000 obr/min) i dwa silniki hamujące o łącznej mocy 44 kW (przy 3000 obr/min). Silnik napędzający ma możliwość, przy wykorzystaniu falownika, regulacji prędkości obrotowej w zakresie 0 do 3000 obr/min. Silniki: napędzający i hamujące mają możliwość dodatkowego wymuszonego chłodzenia powietrzem niezależnego od prędkości obrotowej wirników głównych tych silników. Stanowiska ćwiczeniowo - demonstracyjne silników służą do zapoznania studentów z różnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi stosowanymi w budowie silników i dzięki temu studenci mają możliwość bezpośredniego porównywania tych rozwiązań. Wśród dostępnych silników jest wiele wyróżnionych w światowym konkursie "Engine of the Year".

p

Pracownia układów przeniesienia napędu

Umożliwia prowadzenie zajęć praktycznych z zakresu budowy, zasady działania oraz badań układów napędowych środków transportu. Wyposażenie laboratorium obejmuje m.in.: - dwa stanowiska mocy krążącej z przekładniami zębatymi, - wibrometr laserowy, - przetworniki piezoelektryczne, - rejestrator i analizator sygnałów akustycznych Norsonic, - analizatory sygnałów m.in. SigLab, - karty akwizycji danych, - komputery do rejestracji sygnałów i analiz sygnałów drganiowych z oprogramowaniem Matlab-Simulink oraz LabView Laboratorium dysponuje podłączeniami do sieci Internet.

gfxb


Pracownia ergonomii i bezpieczeństwa pracy oraz badań psychotechnicznych kierowców

Zagadnienia specjalistyczne:
• badanie szybkości, adekwatności i równomierności reakcji na bodźce świetlne i dźwiękowe;
• badania zdolności do oceny prędkości obrotowej i przebiegu procesu decyzyjnego;
• badanie umiejętności widzenia przestrzennego niezbędnego do oceny odległości;
• określanie dolnego progu wrażliwości wzrokowej;
• badanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
• pomiary czasu adaptacji receptora wzrokowego po naświetleniu;
• badanie oceny koordynacji, podzielności i przerzutności uwagi w warunkach presji czasowej i stresu, badanie zmysłu równowagi.
Wykaz aparatury:
• aparat typu Piórkowski,
• miernik MSS,
• aparat typu krzyżowy, stereometr,
• noktometr,
• pierścień landolta,
• miernik MPR,
• symulator sps,
• tablice poppelreutera,
• kamery termowizyjne,
• zestawy czujników i kart pomiarowych,
• równoważnia RW- 2001E.

Słowa kluczowe: ergonomia, bhp, badania psychotechniczne, czynnik ludzki

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie