A A+ A++

Oferty Badawcze

Katedra Transportu Drogowego (RT1) jest jednostką naukowo-dydaktyczną, w której rozwijane są badania naukowe w obszarze budowy i projektowania rozwiązań dla branży transportu samochodowego oraz diagnostyki i oceny technicznej środków transportu samochodowego.

Współpracujemy z wieloma wiodącymi ośrodkami naukowo-badawczymi takimi jak Akademia Górniczo-Hutnicza, Politechnika Krakowska, Politechnika Warszawska, Politechnika Radomska, Politechnika Lubelska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz University of Żilina.

Jesteśmy partnerem sektora motoryzacyjnego w tym głównie producenci branży Automotive, autoryzowanych serwisów samochodowych, stacji kontroli pojazdów oraz specjalistycznych warsztatów.

 

Działalność naukowo-badawcza

Badania stanowiskowe oraz przemysłowe drgań i hałasu przekładni zębatych Wspomaganie projektowania przekładni zębatych z uwzględnieniem zjawisk dynamicznych Badania dynamiki zawieszeń Badania stanowiskowe amortyzatorów wybudowanych z pojazdu (indykatorowe) oraz zabudowanych (przestrajalne układy wymuszeń dynamicznych) Badania hałasu komunikacyjnego, wykonywanie map akustycznych Badania systemów i elementów układów zasilania alternatywnymi paliwami gazowymi Badania symulacyjne procesu spalania w silnikach zasilanych paliwami gazowymi Badania układów zasilania silników ZS Badania przebiegowego zużycia paliwa pojazdów samochodowych eksploatowanych w różnych warunkach drogowych Badania w zakresie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Tworzenie aplikacji komputerowych z zakresu rekonstrukcji i analizy wypadków drogowych Badania efektywności procesów obróbki cieplnej z zastosowaniem syntetycznych roztworów polimerowych Analiza procesów kształtowania plastycznego w zastosowaniu do ośrodków nieciągłych Analiza procesów płynięcia plastycznego w procesach profilowania powłok.

 

Wyposażenie
Aparatura do badań wibroakustycznych maszyn i pojazdów, układy do pomiarów stykowych oraz bezstykowych (np. laserowe), układy analizujące w dziedzinie czasu i częstotliwości m. in. wielokanałowy system SigLab współpracujący z PC w środowisku MATLAB, cyfrowe systemy pomiarowo-analizujące firmy SVANTEK, NORSONIC, SONOPAN itp. Stanowiska do badań przekładni zębatych w układzie mocy krążącej Stanowisko do badania pomp wtryskowych silników ZS Stanowiska do badań dynamiki zawieszeń oraz amortyzatorów wybudowanych z pojazdu (indykatorowe) oraz zabudowanych (przestrajalne układy wymuszeń harmonicznych) Stanowiska do prowadzenia badań homologacyjnych układów zasilania paliwami gazowymi Analizator sygnałów do badania kompatybilności elektromagnetycznej Stanowisko do badań układów dolotowych i wylotowych silników spalinowych Hamownie silnikowe wraz z silnikami badawczymi, wyposażone w 5-gazowe analizatory spalin firmy PIERBURG, znaczniki położenia tłoka firmy AVL, karty akwizycji danych KEITHLEY współpracujące ze środowiskiem programowym ASYSTA 5 oraz oprogramowaniem TARGETLINK 2.0 Hamownia podwoziowa Bosh FLA 203 System dBASE wraz z kartą DS 110 Stanowisko do badania wtryskiwaczy silników ZI Aparatura pomiarowa do określania przebiegowego zużycia paliwa pojazdów samochodowych w różnych warunkach drogowych.


Prace pracowników Katedry Transportu Drogowego obejmują następujące obszary badawcze:
• Badania stanowiskowe oraz przemysłowe drgań i hałasu przekładni zębatych
• Wspomaganie projektowania przekładni zębatych z uwzględnieniem zjawisk dynamicznych
• Badania dynamiki układów zawieszenia pojazdów samochodowych
• Badania dynamiki ruch pojazdu (GPS oraz CAN, OBD)
• Analiza modalna elementów maszyn i pojazdów
• Badania hałasu komunikacyjnego, odziaływania hałasu na człowieka i otoczenie
• Badania w zakresie ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy operatorów środków transportu
• Badania systemów i elementów układów zasilania alternatywnymi paliwami gazowymi
• Badania symulacyjne procesu spalania w silnikach zasilanych paliwami gazowymi
• Badania obciążeń cieplnych, naprężeń termicznych i odkształceń wybranych elementów silników spalinowych,
• Badania w zakresie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, badania i opinie z zakresu rekonstrukcji i analizy wypadków drogowych
• Diagnostyka wibroakustyczna łożysk tocznych i układów przeniesienia napędu oraz metody napraw pojazdów samochodowych
• Analiza uszkodzeń oraz stopnia zużycia elementów pojazdów przy wykorzystaniu metod wibroakustycznych
• Badania właściwości tribologicznych materiałów używanych w węzłach tribologicznych maszyn
• Technologie wytwarzania pojazdów
• Procesy spawalnicze w budowie i naprawach pojazdów samochodowych m.in. z wykorzystaniem techniki mikro-jet
• Ochrona środowiska w transporcie
• Eko i elektromobilność
• Analiza cyklu życia LCA
• Car-scharing oraz współdzielenie środków transportu

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie