Umożliwia prowadzenie zajęć praktycznych z zakresu pomiarów wielkości geometrycznych i pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi wraz z podstawami analizy sygnałów (wibroakustyka).
Wyposażenie laboratorium PTP w zakresie metrologii wielkości geometrycznych obejmuje m.in.:
• stanowisko kłowe do pomiarów odchyłek kołowości, walcowości i położenia,
• stanowisko do pomiarów krzywek płaskich,
• przyrząd do pomiarów równoległości płaszczyzn,
• zestawy wzorców długości i kąta (kreskowe, końcowo-kreskowe, końcowe),
• przyrządy suwmiarkowe (suwmiarki, głębokościomierze, wysokościomierze),
• przyrządy mikrometryczne (mikrometry zewnętrzne i wewnętrzne, średnicówki, głębokościomierze, do kół zębatych, do gwintów, do mechaniki precyzyjnej, do drutu, itp.),
• przyrządy czujnikowe (średnicówki, czujniki zębate, czujniki z trzpieniem wychylnym, cyfrowe, statywy)
• stanowisko do pomiarów wałów korbowych,
• stanowisko do pomiarów wałków rozrządu,
• stanowisko do pomiarów korbowodów,
• stanowisko do pomiarów sworzni tłokowych i tłoków.
Wyposażenie laboratorium PTP w zakresie wibroakustyki obejmuje m.in.:
• mierniki poziomu dźwięku,
• kalibratory akustyczne,
• luksomierze (analogowe i cyfrowe),
• wzorcowe źródło dźwięku,
• moduł SigLab – umożliwia prowadzenie pomiarów i ich analizę w czasie rzeczywistym,
• karty przetworników A/C i C/A (wewnętrzne i zewnętrzne),
• wibrometry,
• oscyloskopy (cyfrowe i analogowe),
• przetworniki : przyspieszeń, przemieszczeń, sił, ciśnienia, kąta, itp.
W ramach laboratorium PTP funkcjonuje oddzielne Laboratorium Dynamiki Zawieszeń Pojazdów Samochodowych, które dysponuje następującym zapleczem naukowo-badawczym:
• modelami rzeczywistymi zawieszenia samochodów: Fiat Seicento i Skoda Fabia,
• modelem rzeczywistym zawieszenia hydropneumatycznego.
• stanowiskiem indykatorowym do wyznaczania charakterystyk tłumienia amortyzatorów samochodowych (kolumn hydropneumatycznych zawieszenia),
• stanowiskiem płytowym z wzbudnikiem harmonicznym dużej mocy do badań zawieszeń metodą drgań wymuszonych,
• stanowiskiem z wymuszeniem skokowym do badań zawieszeń metodą drgań swobodnych.
Studenci posiadają do dyspozycji sześć komputerów oraz łączność z siecią Internet.