A A+ A++

Laboratoria

Laboratorium Budowy Pojazdów

Laboratorium pozwala na prowadzenie wielu ćwiczeń dydaktycznych z zakresu budowy pojazdów samochodowych. W procesie dydaktycznym wykorzystywane są również dwa samochody osobowe, Opel Astra 1.6 i Opel Zafira 2.0. Najnowsze wyposażenie laboratorium obejmuje cztery stanowiska prezentujące układy hamulców pneumatycznych i hydraulicznych, systemy ABS, ASR, EBD i system kontroli trakcji. Wyposażenie laboratorium stanowią m.in. następujące stanowiska: - Stanowisko do badania pneumatycznego układu hamulcowego, pojazd silnikowy- przyczepa. - Stanowiska do badania skrzynek biegów samochodów osobowych i ciężarowych wraz z układami sterowania zmianą przełożeń. - Stanowisko do badania przekładni głównych i mechanizmów różnicowych. - Stanowisko do badania podciśnieniowego układu wspomagania hydraulicznego układu hamulcowego. - Stanowisko do badania układu kierowniczego i hydraulicznego mechanizmu wspomagającego układ kierowniczy. - Stanowisko do badania układu kierowniczego z elektrycznym układem wspomagania. - Stanowisko do badania niezależnego zawieszenia przedniego z kolumną McPherson-a. - Stanowisko do badania zawieszenia pneumatycznego. - Stanowisko do wyznaczania charakterystyki trakcyjnej pojazdu samochodowego. - Stanowisko do badania pneumatycznego układu hamulcowego z układem zabezpieczającym przed poślizgiem kół hamowanych.

Laboratorium Mechatroniki, Elektroniki i Elektrotechniki Samochodowej

Umożliwia prowadzenie zajęć praktycznych z zakresu budowy elementów wyposażenia elektrycznego i elektronicznego stosowanego w pojazdach samochodowych oraz ich badań. Wyposażenie laboratorium obejmuje m.in.: - Stanowisko do kontroli pracy i symulacji uszkodzeń alternatora, - Stanowisko do badań czujników i przetworników układu sterowania pracą silnika, - Stanowisko symulacji pracy układu zasilania paliwem benzynowym EFI FORD, - Stanowisko do badań układu przeciwdziałającemu blokowaniu się kół ABS dla samochodów osobowych, - Stanowisko do badań układu przeciwdziałającemu blokowaniu się kół ABS dla samochodów ciężarowych - Stanowisko do badania systemów poduszek powietrznych SRS, - Stanowisko do badania wybranych elementów elektrycznych w pojazdach samochodowych, - Stanowisko do badań elementów oświetlenia pojazdu samochodowego, - Stanowisko do badania elektrycznego układu wspomagania układu kierowniczego, - Stanowisko do badań klasycznych, elektronicznych i sterowanych mikroprocesorowo układów zapłonowych, - Stanowisko do badań akumulatorów, - Stanowisko do badań obwodu rozruchu.

Laboratorium Podstaw Techniki Pomiarowej

Umożliwia prowadzenie zajęć praktycznych z zakresu pomiarów wielkości geometrycznych i pomiarów wielkości nieelektrycznych metodami elektrycznymi wraz z podstawami analizy sygnałów (wibroakustyka). Wyposażenie laboratorium PTP w zakresie metrologii wielkości geometrycznych obejmuje m.in.: • stanowisko kłowe do pomiarów odchyłek kołowości, walcowości i położenia, • stanowisko do pomiarów krzywek płaskich, • przyrząd do pomiarów równoległości płaszczyzn, • zestawy wzorców długości i kąta (kreskowe, końcowo-kreskowe, końcowe), • przyrządy suwmiarkowe (suwmiarki, głębokościomierze, wysokościomierze), • przyrządy mikrometryczne (mikrometry zewnętrzne i wewnętrzne, średnicówki, głębokościomierze, do kół zębatych, do gwintów, do mechaniki precyzyjnej, do drutu, itp.), • przyrządy czujnikowe (średnicówki, czujniki zębate, czujniki z trzpieniem wychylnym, cyfrowe, statywy) • stanowisko do pomiarów wałów korbowych, • stanowisko do pomiarów wałków rozrządu, • stanowisko do pomiarów korbowodów, • stanowisko do pomiarów sworzni tłokowych i tłoków. Wyposażenie laboratorium PTP w zakresie wibroakustyki obejmuje m.in.: • mierniki poziomu dźwięku, • kalibratory akustyczne, • luksomierze (analogowe i cyfrowe), • wzorcowe źródło dźwięku, • moduł SigLab – umożliwia prowadzenie pomiarów i ich analizę w czasie rzeczywistym, • karty przetworników A/C i C/A (wewnętrzne i zewnętrzne), • wibrometry, • oscyloskopy (cyfrowe i analogowe), • przetworniki : przyspieszeń, przemieszczeń, sił, ciśnienia, kąta, itp. W ramach laboratorium PTP funkcjonuje oddzielne Laboratorium Dynamiki Zawieszeń Pojazdów Samochodowych, które dysponuje następującym zapleczem naukowo-badawczym: • modelami rzeczywistymi zawieszenia samochodów: Fiat Seicento i Skoda Fabia, • modelem rzeczywistym zawieszenia hydropneumatycznego. • stanowiskiem indykatorowym do wyznaczania charakterystyk tłumienia amortyzatorów samochodowych (kolumn hydropneumatycznych zawieszenia), • stanowiskiem płytowym z wzbudnikiem harmonicznym dużej mocy do badań zawieszeń metodą drgań wymuszonych, • stanowiskiem z wymuszeniem skokowym do badań zawieszeń metodą drgań swobodnych. Studenci posiadają do dyspozycji sześć komputerów oraz łączność z siecią Internet.

Laboratorium Silników Spalinowych

W Laboratorium Silników Spalinowych prowadzone są zajęcia powiązane z następującymi przedmiotami: 1. Silniki spalinowe. 2. Silniki spalinowe pojazdów samochodowych. 3. Ochrona środowiska w transporcie. 4. Energochłonność i bezpieczeństwo. W ramach zajęć studenci zapoznają się z: - budową i działaniem silników spalinowych - najnowszymi konstrukcjami silników samochodowych oraz tendencjami ich rozwoju. Laboratorium Silników Spalinowych składa się z dwóch działów: - budowy i działania silników samochodowych, - budowy, działania i kontroli systemów zasilania silników ZI i ZS. W dziale silników studenci zapoznają się z budową nowoczesnych silników samochodowych, dynamiką układów rozrządu oraz wymiarową i masową selekcją grupy korbowej silnika. W dziale systemów zasilania studenci zapoznają się z: - budową, regulacją i kontrolą aparatury wtryskowej silników ZS (stanowiska probiercze i próbnik wtrysku), - budową, działaniem (symulacja pracy) i diagnostyką systemów zasilania SPI i MPI (Motronic 1,5). W Laboratorium przeprowadza się minimum 15 ćwiczeń laboratoryjnych (w zależności od kierunku studiów) z zakresu działania i pomiarów silników spalinowych i ochrony środowiska w transporcie. Do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych zabezpieczona jest pełna baza pomocy dydaktycznych w postaci instrukcji i podręczników z opracowanym kompletem ćwiczeń, od wprowadzenia teoretycznego do wzoru sprawozdań z przeprowadzonych zajęć.

Laboratorium Układów Przeniesienia Napędu

Umożliwia prowadzenie zajęć praktycznych z zakresu budowy, zasady działania oraz badań układów napędowych środków transportu. Wyposażenie laboratorium obejmuje m.in.: - dwa stanowiska mocy krążącej z przekładniami zębatymi, - wibrometr laserowy, - przetworniki piezoelektryczne, - rejestrator i analizator sygnałów akustycznych Norsonic, - analizatory sygnałów m.in. SigLab, - karty akwizycji danych, - komputery do rejestracji sygnałów i analiz sygnałów drganiowych z oprogramowaniem Matlab-Simulink oraz LabView Laboratorium dysponuje podłączeniami do sieci Internet.

Laboratorium Ergonomii i bezpieczeństwa pracy oraz badań psychotechnicznych kierowców

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie