A A+ A++

Projekt PBL ”Metale w zielonych technologiach - interaktywne stanowisko do identyfikacji tych metali i ich minerałów w rzeczywistości rozszerzonej”

 

Projekt PBL ”Metale w zielonych technologiach - interaktywne stanowisko do identyfikacji tych metali i ich minerałów w rzeczywistości rozszerzonej”

Termin „Zielone technologie” odnoszą się do rozwoju oraz wykorzystania technologii, które minimalizują negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko i społeczeństwo. A zatem obejmuje każdą technologię, która jest przyjazna dla środowiska lub technologię zrównoważoną, która ma na celu zmniejszenie ogólnego wpływu człowieka na środowisko. Wykorzystanie zielonych technologii może zmniejszyć zależność od energii nieodnawialnej, z którą powiązane są globalne ocieplenie i zmiany klimatu. Ma na celu ochronę środowiska, zachowanie zasobów naturalnych i naprawę zniszczonego środowiska. Zielone technologie to szerokie pojęcie, które obejmuje różne rodzaje ochrony środowiska przy użyciu technologii np. poprzez alternatywne źródła energii, które można wykorzystać, np. energia wiatrowa, słoneczna, pływowa i geotermalna. Jednym z rozwiązań ograniczających emisję dwutlenku węgla są pojazdy elektryczne. Wszystkie te rozwiązania mają jednak wspólny mianownik, czyli metale, które są niezbędne do ich wytworzenia. 

 

Założeniem projektu było opracowanie i wykonanie nowoczesnego stanowiska dydaktycznego do przekazywania wiedzy z dziedziny mineralogii w zakresie wymaganym w produkcji i zastosowaniu metali w zielonych technologiach oraz zwrócenie szczególnej uwagi na aspekty środowiskowe. Stanowisko to oprócz walorów bezpośredniego kontaktu studenta z omawianym metalem lub materiałem mineralogicznym wyposażone zostanie w nowoczesne narzędzia informatyczne znacznie wzbogacające jego funkcjonalność o rzeczywistość rozszerzoną. Stanowisko będzie miało postać gabloty z poszczególnymi minerałami i metalami stosowanymi w zielonych technologiach jako eksponatami. Zostanie opracowany program do wyświetlania danych dotyczących danego minerału i metalu oraz ich zdjęć. Przypisany do gabloty kod QR umożliwi przeniesienie studenta do rzeczywistości rozszerzonej, zawierającej wyczerpujące informacje dotyczące samego metalu i jego minerałów, jego znaczenia z punktu widzenia zielonych technologii, metalurgii metali oraz możliwości i metod technologicznego jego wykorzystania.

dla wersji Polskiej: 

………..

dla wersji Angielskiej: 

……………

można zapoznać się bliżej z wybranymi minerałami i metalami oraz zielonymi technologiami.

Wykonano w ramach realizacji projektu PBL „Metale w zielonych technologiach - interaktywne stanowisko do identyfikacji tych metali i ich minerałów w rzeczywistości rozszerzonej”.

Wykonali:

  • Stella Bożek
  • Hanna Łysik
  • Wiktoria Korczyk
  • Milena Kuśmierska
  • Konrad Dobosz 
  • Damian Balon
  • Szymon Saternus – uczeń PZS Lędziny (szkoła ma podpisaną umowę o współpracy z Politechniką Śląską – Wydział IM)

 

Opiekunowie:

  • dr hab. inż. Mariola Saternus
  • dr hab. inż. Tomasz Merder, prof. PŚ
  • dr hab. inż. Jacek Pieprzyca, prof. PŚ

 

Projekt wsparli studenci i doktoranci z VSTE Ceskie Budejovice, Czechy pod opieką doc. Ing. Ladislava Sochy, MBA, PhD.

 

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie