Regulamin
Postanowienia ogólne
§ 1
- Śląskie Laboratorium Technologii Lotniczych, zwane dalej „Laboratorium”, jest ogólnouczelnianą jednostką organizacyjną Politechniki Śląskiej powołaną
w celu prowadzenia działalności badawczej, rozwojowej, wdrożeniowej i szkoleniowej upowszechniającej wiedzę ekspercką. - Siedziba Laboratorium znajduje się w Katowicach.
- W ramach struktury wewnętrznej Laboratorium tworzy się:
- Sekcję ds. Zaawansowanych Technologii Materiałów i Powłok Ochronnych dla Silników i Napędów Lotniczych,
- Sekcję ds. Badań Nieniszczących Materiałów i Struktur Kompozytowych dla Technologii Lotniczych i Kosmicznych,
- Sekcję ds. Zastosowania Zaawansowanych Technologii w Badaniu Czynnika Ludzkiego i Środowiska Realizacji Zadań Lotniczych,
zwane dalej „sekcjami”
- Działalnością Laboratorium kieruje i zarządza dyrektor Laboratorium. Sekcjami kierują kierownicy sekcji.
Przedmiot i zakres działalności
§ 2
- Do zadań Laboratorium należą w szczególności:
- pozyskiwanie i realizacja projektów w ramach różnych źródeł finansowania (NCN, NCBR, MEiN, programy europejskie),
- pozyskiwanie i realizacja projektów z otoczeniem społeczno-gospodarczym,
- prowadzenie badań naukowych,
- pozyskiwanie projektów infrastrukturalnych i aparaturowych,
- opracowywanie i rozwój technologii, generowanie know-how oraz własności intelektualnej,
- budowa prototypowych rozwiązań technicznych i technologicznych,
- prowadzenie działań na rzecz promocji i nowych technologii,
- współpraca z jednostkami Politechniki Śląskiej, innymi jednostkami naukowymi oraz przedsiębiorstwami krajowymi i zagranicznymi,
- organizowanie konferencji, seminariów, warsztatów, szkoleń, tematycznych zebrań i spotkań,
- integracja środowisk naukowych i pozanaukowych (gospodarczych, politycznych, kulturowych, społecznych itp.) o zasięgu krajowym
i międzynarodowym, - promocja oferty badawczej Politechniki Śląskiej,
- inne aktywności związane z działalnością Laboratorium.
Dyrektor Laboratorium
§ 3
- Dyrektor Laboratorium jest powoływany i odwoływany przez rektora i sprawuje swoją funkcję w okresie kadencji władz rektorskich.
- Dyrektor Laboratorium kieruje i zarządza działalnością Laboratorium, a w szczególności:
- organizuje i nadzoruje pracę Laboratorium,
- reprezentuje Laboratorium na zewnątrz na podstawie i w granicach pełnomocnictw udzielonych przez rektora,
- opracowuje corocznie plan rzeczowo-finansowy Laboratorium oraz sprawozdanie z jego wykonania,
- opracowuje i przedstawia Radzie Laboratorium plany i sprawozdania z działalności Laboratorium,
- przedstawia corocznie rektorowi sprawozdanie z działalności Laboratorium,
- organizuje, dokonuje podziału zadań i kieruje pracami Laboratorium,
- monitoruje stan realizacji zadań/prac przez Laboratorium.
- W przypadku zaistnienia pomiędzy kierownikami sekcji oraz dyrektorem Laboratorium sporu (bądź wystąpienia pomiędzy nimi różnicy zdań) w jakiejkolwiek sprawie związanej z działalnością Laboratorium, decydujący jest głos Dyrektora Laboratorium, któremu przysługuje jednocześnie prawo do podjęcia wiążącej decyzji w takiej sprawie.
Kierownicy Sekcji
§ 4
- Sekcjami kierują i zarządzają kierownicy sekcji powoływani i odwoływani przez rektora. Kierownicy sekcji są powoływani na okres kadencji władz rektorskich.
- Kierownik sekcji kieruje działalnością sekcji, a w szczególności:
- organizuje i nadzoruje pracę sekcji,
- opracowuje corocznie plan rzeczowo-finansowy sekcji oraz sprawozdanie z jego wykonania,
- opracowuje i przedstawia dyrektorowi Laboratorium plan rzeczowo-finansowy i sprawozdanie z działalności sekcji,
- przedstawia corocznie dyrektorowi Laboratorium sprawozdanie z działalności sekcji.
Rada Laboratorium
§ 5
- Radę i jej przewodniczącego, na wniosek dyrektora Laboratorium, powołuje rektor na okres kadencji organów Uczelni. Rada Laboratorium liczy do 10 osób. W skład Rady wchodzą:
- właściwy prorektor,
- dyrektor Laboratorium,
- kierownicy sekcji,
- przedstawiciele środowiska biznesowego związanego z lotnictwem,
- przedstawiciele władz lotniczych,
- specjaliści z zakresu lotnictwa.
- Rada Laboratorium jest organem opiniująco-doradczym dyrektora i działa według ustalonego przez siebie regulaminu.
- Pełnienie funkcji członka Rady Laboratorium ma charakter społeczny i z tego tytułu nie przysługuje prawo do wynagrodzenia.
- Do zadań Rady Laboratorium należą:
- wytyczanie kierunków działalności Laboratorium,
- opiniowanie planu rzeczowo-finansowego Laboratorium i sprawozdania z jego wykonania,
- opiniowanie wniosków przedstawianych przez dyrektora Laboratorium,
- opiniowanie rocznego sprawozdania Dyrektora Laboratorium,
- rozpatrywanie i opiniowanie innych spraw związanych z działalnością Laboratorium.
- Posiedzenia Rady Laboratorium zwołuje jej przewodniczący:
- co najmniej dwa razy w roku lub
- na pisemny wniosek członka Rady Laboratorium.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, przewodniczący Rady Laboratorium zwołuje posiedzenie Rady Laboratorium w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku członka Rady i wyznacza datę posiedzenia przypadającą nie później niż w terminie 21 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.
- W przypadku, gdy przewodniczący Rady Laboratorium z powodu nieobecności lub wynikającej z innych przyczyn niemożności pełnienia funkcji nie może zwołać posiedzenia Rady Laboratorium, prawo to przysługuje właściwemu prorektorowi.
- Zawiadomienie o posiedzeniu Rady Laboratorium powinno określać datę, godzinę i miejsce posiedzenia, a także zawierać porządek obrad. Zawiadomienie powinno zostać doręczone pocztą elektroniczną lub Pocztą Polską w formie listu poleconego, lub pocztą kurierską, lub w inny sposób (w tym w szczególności osobiście, za pisemnym potwierdzeniem odbioru) każdemu członkowi Rady Laboratorium nie później niż 14 dni przed datą posiedzenia.
- W posiedzeniach Rady Laboratorium mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby niebędące członkami Rady Laboratorium.
- Członek Rady występuje z wnioskiem do przewodniczącego Rady Laboratorium – w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o posiedzeniu – o uczestnictwie w obradach osoby, o której mowa w ust. 9, jako eksperta z danej dziedziny, z jednoczesnym wskazaniem danych tej osoby.
- Z posiedzenia Rady Laboratorium sporządzany jest protokół.
Pracownicy
§ 6
- Pracowników Laboratorium zatrudnia rektor na wniosek dyrektora Laboratorium.
- W pracach Laboratorium mogą uczestniczyć pracownicy zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych Politechniki Śląskiej, a także osoby spoza Uczelni.
- Umowy cywilnoprawne z osobami wykonującymi prace na rzecz Laboratorium zawiera dyrektor Laboratorium na podstawie udzielonego pełnomocnictwa
i zgodnie z ogólnymi procedurami obowiązującymi na Politechnice Śląskiej.
Mienie i finanse
§ 7
- Laboratorium, za zgodą i na zasadach określonych przez rektora, korzysta z mienia wydzielonego z majątku Politechniki Śląskiej.
- Za zasoby aparaturowe Laboratorium oraz ich właściwe wykorzystanie odpowiada dyrektor.
- Koszty działalności Laboratorium są pokrywane z uzyskiwanych przychodów, a w szczególności z:
- dotacji Politechniki Śląskiej,
- projektów realizowanych przez Laboratorium,
- odpłatnej działalności badawczej i konsultacyjnej,
- odpłatnego kształcenia,
- innych środków przydzielonych przez rektora.
- Gospodarka finansowa Laboratorium jest prowadzona na podstawie planu rzeczowo-finansowego sporządzanego na każdy rok kalendarzowy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami gospodarki finansowej obowiązującymi w Uczelni.
- Za realizację planu rzeczowo-finansowego Laboratorium odpowiada dyrektor.
Postanowienia końcowe
§ 8
- Nadzór nad działalnością Laboratorium sprawuje właściwy prorektor.
- Zmiany w Regulaminie Laboratorium mogą być dokonywane w trybie przewidzianym dla jego utworzenia.