Telekolaboracje 2024/2025
Polska – Kolumbia
„Telekolaboracja bez granic: Język niemiecki w międzynarodowym dialogu.”
Projekt telekolaboracyjny realizowany w semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025 pomiędzy studentkami i studentami Politechniki Śląskiej a Uniwersytetem EAN w Bogocie stanowił piątą edycję inicjatywy wspierającej naukę języka niemieckiego na poziomie początkującym oraz średniozaawansowanym. Jego głównym celem była poprawa kompetencji językowych i komunikacyjnych. Podczas pierwszego spotkania studentki i studenci prowadzili rozmowy takie jak: autoprezentacja, miejsce zamieszkania, codzienna rutyna, klimat, jedzenie, święta i podróże. Obowiązkowo poruszano również zagadnienia związane z technologią, mediami i sieciami społecznościowymi. Osoby na poziomie średniozaawansowanym przygotowywały prezentacje planu podróży. Efektem końcowym współpracy był wspólnie stworzony krótki film, który umożliwił studentkom i studentom praktyczne zastosowanie nabytych umiejętności językowych oraz kreatywną współpracę w środowisku międzynarodowym.
Projekt koordynowały:
mgr Renata Pelka, starszy asystent języka niemieckiego, Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej
doc. Angélica Mariana Mateus Laverde, wykładowca języka niemieckiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu EAN w Bogocie w Kolumbii.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Polska - Niemcy
Międzynarodowy Studencki Projekt Telekolaboracyjny pomiędzy Wiesbaden Business School, Technische Universität Bergakademie Freiberg, Uniwersytetem Łódzkim oraz Politechniką Śląską - październik 2024-styczeń 2025.
W semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025 miała miejsce trzecia edycja Międzynarodowego Studenckiego Projektu Telekolaboracyjnego. Projekt jest wspólną inicjatywą grupy nauczycieli z dwóch polskich i dwóch niemieckich uczelni. Około 150 studentów studiujących na kierunkach technicznych i biznesowych współpracowało w 15 mieszanych grupach.
W trzeciej edycji główne zadanie miało formę konkursu. Składało się z następujących części:
- z dyskusji na temat potencjalnych problemów, z jakimi miasta będą musiały zmierzyć się w przyszłości;
- z dyskusji nad rozwiązaniami tych problemów zgodnymi z celami zrównoważonego rozwoju;
- z przygotowania i przedstawienia prezentacji propozycji innowacyjnego rozwiązania, jednego z powyższych problemów na konkurs w formie nagranej prezentacji.
Jednocześnie wiązało się z:
- nawiązaniem współpracy z nowymi partnerami;
- bezpośrednim doświadczeniem komunikacji międzykulturowej;
- rozwinięciem umiejętności odgrywania różnych ról w pracy zespołowej oraz rozwiązywania konfliktów;
- doświadczeniem pracy w środowisku anglojęzycznym i w zdalnym środowisku immersyjnym;
- doskonaleniem umiejętności informatycznych podczas zdalnej współpracy i tworzeniem treści cyfrowych;
- doskonaleniem myślenia refleksyjnego.
W praktyce projekt dla każdego uczestnika ma inną wartość kształcącą, co wynika z ankiety ewaluacyjnej. Jeden z uczestników napisał, że ku swojemu zaskoczeniu odkrył w sobie umiejętności przywódcze. Inny uczestnik był pod wrażeniem pomysłów proponowanych przez partnerów. Po projekcie wiele osób wskazało na różne umiejętności, które chcieliby nadal doskonalić, np. takie jak: zarządzanie czasem, zarządzanie projektem, negocjowanie, pewność siebie, radzenie sobie ze sporami, umiejętność koncentracji i inne.
Podobnie jak poprzednio projekt był możliwy dzięki programom Zoom, Padlet i komunikatorom internetowym wykorzystywanym do komunikacji synchronicznej i asynchronicznej. W tej edycji szczególnie ważne były wysokie kompetencje cyfrowe uczestników, jako że studenci nagrywali swoje prezentacje i montowali nagrania.
Projekt koordynowali: Mark Jacob (Technische Universität Bergakademie Freiberg), Darlene Kilian (Technische Universität Bergakademie Freiberg), Maria Nowicka (Politechnika Śląska), Hubertus Weyer (Wiesbaden Business School), Dominik Skowroński (Uniwersytet Łódzki), Anna Smajdor (Politechnika Śląska).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Międzynarodowy Projekt Telekolaboracyjny: Polsko-Japońska Wymiana Kulinarna
Dnia 20 grudnia 2024 r. o godzinie 10:15 czasu polskiego i 18:15 czasu japońskiego na platformie Zoom odbyła się prezentacja końcowa, podsumowująca efekty pracy w ramach międzynarodowego projektu telekolaboracyjnego. Projekt został zrealizowany w semestrze zimowym 2024/2025 we współpracy z Otaru University of Commerce w Japonii.
W inicjatywie uczestniczyli polscy studenci III semestru Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki, kierunku Automatyka i Robotyka, a także japońscy studenci II semestru różnych kierunków. Nad przebiegiem projektu czuwały koordynatorki prof. Daniela Caluianu oraz mgr Iwona Seta-Dąbrowska.
Studenci pracowali w czterech międzynarodowych zespołach, aby stworzyć unikalną polsko-japońską przekąskę lub przepis kulinarny. Efektem ich pracy były oryginalne kompozycje smakowe, łączące różnorodne składniki dostępne zarówno w Polsce, jak i w Japonii. Oprócz opracowania przepisów, zespoły miały także za zadanie wymyślić kreatywną nazwę oraz projekt opakowania swojej przekąski.
Projekt nie tylko sprzyjał rozwijaniu kompetencji językowych i pracy zespołowej, ale także umożliwił uczestnikom pogłębienie wiedzy o kulturze kulinarnej obu krajów i nawiązanie międzynarodowych kontaktów. To doświadczenie pokazało, jak kreatywność i współpraca mogą łączyć kultury oraz inspirować do odkrywania nowych smaków.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------