Telekolaboracje 2023/24
Polska - Japonia
Dnia 28.06.2024 o godz.12.30 w Polsce i 19.30 w Japonii, na platformie Zoom, odbyło się podsumowanie międzynarodowego projektu telekolaboracyjnego, zrealizowanego w semestrze letnim 2023/2024 we współpracy z Otaru University of Commerce w Japonii.
W projekcie, w ramach lektoratu z języka angielskiego, wzięli udział polscy studenci IV semestru Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki kierunku Informatyka oraz japońscy studenci kierunków mieszanych: Informatyka, Ekonomia i Prawo. Koordynatorkami projektu były prof. Daniela Caluianu i mgr Iwona Seta-Dąbrowska.
Celem projektu było zaprojektowanie maskotek, łączących elementy kultury japońskiej i polskiej oraz reprezentujących wartości obu uczelni. Uczestnicy projektu pracowali w międzynarodowych zespołach nad profilem maskotki, ustalając najpierw jej nazwę, cechy, misję, rodzaje aktywności, ulubione smaki, muzykę itp., a następnie zajęli się projektowaniem maskotek, wykorzystując dowolne techniki od odręcznych rysunków po sztuczną inteligencję.
W wyniku projektu powstało kilka unikalnych maskotek, które symbolizują współpracę i wzajemne zrozumienie między studentami z Uniwersytetu Otaru a naszą uczelnią.
Projekt został bardzo dobrze przyjęty przez studentów obu uczelni, którzy docenili możliwość praktycznego wykorzystania kompetencji językowych, jaki i wzbogacenia swoich doświadczeń o poznanie innej kultury oraz zdobycie nowych umiejętności i wiedzy na temat pracy w międzynarodowych zespołach.
Oto kilka opinii studentów, podsumowujących projekt:
„Jestem wielkim fanem poznawania nowych ludzi, a fakt, że pochodzą oni z drugiego końca świata, sprawia, że jest to dla mnie jeszcze bardziej ekscytujące. Ludzie, których poznałem, byli niesamowici i chciałbym spotkać ich w przyszłości. Jedyne, co bym zmienił, to to, że chciałbym, aby tego typu projekty były bardziej powszechne i aby spotkania trwały dłużej.”
„Szczerze mówiąc, dawno nie byłem tak pochłonięty lekcjami angielskiego. Pomimo wszystkich niedogodności uważam, że projekt nie był stratą czasu, wręcz przeciwnie. Dzięki temu projektowi używaliśmy angielskiego w praktyczny sposób, co pozwala nam nabrać pewności w posługiwaniu się językiem obcym, a przy okazji była to fajna przygoda. To była miła inicjatywa i oby było więcej takich inicjatyw.”
„Nigdy wcześniej nie miałam takiego doświadczenia, ale przyjęłam je pozytywnie. Były pewne problemy, ale ogólnie cieszę się, że miałam okazję uczestniczyć w tego typu zajęciach. Moim ulubionym aspektem tego doświadczenia było spotkanie ludzi o bardzo różnych podejściach od mojego. Ponadto nauka nowych rzeczy o Japonii bezpośrednio od japońskich studentów była przywilejem.”
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Polska - Niemcy
Międzynarodowy Studencki Projekt Telekolaboracyjny pomiędzy Wiesbaden Business School, Technische Universität Bergakademie Freiberg, Uniwersytetem Łódzkim oraz Politechniką Śląską - kwiecień-czerwiec 2024.
W semestrze letnim roku akademickiego 2023/2024 odbyła się druga edycja Międzynarodowego Studenckiego Projektu Telekolaboracyjnego. W przedsięwzięciu wzięło udział około 100 studentów z czterech uczelni: Wiesbaden Business School (jednostką RheinMain University of Applied Sciences), Technische Universität Bergakademie Freiberg, Uniwersytetu Łódzkiego i Politechniki Śląskiej. Uczestnicy studiujący na różnych kierunkach technicznych i biznesowych współpracowali w 12 mieszanych grupach.
Podobnie jak w pierwszej edycji zadanie obejmowało:
- stworzenie firmy i zaprojektowanie produktu;
- napisanie biznes planu, a następnie prezentacji biznesowej;
- nawiązanie współpracy z nowymi partnerami;
- bezpośrednie doświadczenie komunikacji międzykulturowej;
- rozwinięcie umiejętności odgrywania różnych ról w pracy zespołowej oraz rozwiązywania konfliktów;
- doświadczenie pracy w środowisku anglojęzycznym i prezentowania projektu w zdalnym środowisku immersyjnym;
- doskonalenie umiejętności informatycznych podczas zdalnej współpracy i tworzenia treści cyfrowych.
W ankiecie ewaluacyjnej studenci zwrócili szczególną uwagę na fakt, że uczestnictwo w tym projekcie pozwoliło im w szczególności lepiej zrozumieć wpływ współpracy na zwiększoną efektywność w kontekście nakładu pracy i czasu, kwestie związane z zarządzaniem czasem oraz organizacją projektu, jak również z przywództwem w grupie. Jeśli chodzi o najbardziej przydatne umiejętności w projekcie to najczęściej wymieniano kompetencje interpersonalne i międzykulturowe.
Projekt był możliwy dzięki oprogramowaniu takiemu jak Zoom, Padlet i komunikatory internetowe wykorzystywane do komunikacji synchronicznej i asynchronicznej oraz wysokich kompetencji cyfrowych uczestników.
Koordynatorzy projktu: Mark Jacob (Technische Universität Bergakademie Freiberg), Darlene Kilian (Technische Universität Bergakademie Freiberg), Maria Nowicka (Politechnika Śląska), Hubertus Weyer (Wiesbaden Business School), Dominik Skowroński (Uniwersytet Łódzki), Anna Smajdor (Politechnika Śląska).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Polska – Kolumbia
Wspólna nauka i dialog: projekt językowy studentów Politechniki Śląskiej i Uniwersytetu EAN w Bogocie.
Projekt językowy przeprowadzony w semestrze letnim 2023/2024 między studentami Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej a studentami Wydziału Języki Nowoczesne Uniwersytetu EAN w Bogocie miał na celu poprawę i praktyczne zastosowanie umiejętności językowych oraz rozwój kompetencji komunikacyjnych w języku niemieckim. Kluczowym celem było również promowanie międzykulturowości oraz budowanie relacji międzynarodowych między uczestnikami. Projekt wspierał autonomię uczenia się i kreatywność, a także przygotowanie studentów do rzeczywistych sytuacji komunikacyjnych, eliminując bariery językowe i wzmacniając motywację do nauki języków obcych. Zakres tematyczny rozmów w parach przy zastosowaniu platform wideokonferencji obejmował szeroki wachlarz tematów związanych z Polską i Kolumbią, były to m.in.: przedstawienie się, miejsce zamieszkania, codzienna rutyna, klimat, pogoda, jedzenie i picie, święta, tradycje, podróże, studia, czas wolny, nowe technologie, media, muzyka, literatura, film oraz historie związane z opanowywaniem języków obcych. Szczególnym punktem była wymiana poglądów dotyczących architektury oraz środowiska i zrównoważonego rozwoju. Zwieńczeniem projektu było wspólne stworzenie przez studentów krótkiego filmu na wybrane tematy, co rozwijało umiejętności pracy zespołowej i kreatywność.
Projekt koordynowały
mgr Renata Pelka, straszy asystent języka niemieckiego, Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej
doc. Angélica Mariana Mateus Laverde, wykładowca języka niemieckiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu EAN w Bogocie w Kolumbii
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Polska-Niemcy
Rozwijanie kompetencji językowych i międzynarodowej współpracy podczas językowego projektu studentów Politechniki Śląskiej i Uniwersytetu Technicznego w Ilmenau w Niemczech.
Projekt językowy między studentami Politechniki Śląskiej a Uniwersytetem Technicznym w Ilmenau w Niemczech miał na celu poprawę i praktyczne zastosowanie znajomości języka niemieckiego oraz rozwój umiejętności komunikacyjnych. Projekt wspierał autonomię, kreatywność i współpracę międzynarodową, przygotowując studentów do rzeczywistych sytuacji komunikacyjnych i wzmacniając ich motywację do nauki języków obcych.
Plan projektu obejmował organizację spotkań online, podczas których uczestnicy mieli okazję przeprowadzić wywiady zapoznawcze, wspólnie wybrać nazwę grupy oraz uzasadnić jej wybór w formie krótkiego tekstu. Po pierwszym spotkaniu studenci przygotowywali raport na temat przebiegu spotkania i omawiali go na zajęciach. Kolejne spotkania obejmowały dyskusje na wybrany temat (np. życie studenckie, turystyka, hobby, święta i tradycje, kuchnia, muzyka, podróże, sport, literatura oraz film) oraz planowanie finałowej pracy – filmu lub prezentacji. Gotowe projekty zostały opublikowane na platformie Padlet.
Projekt koordynowały
mgr Renata Pelka, straszy asystent języka niemieckiego, Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej
Anke Geschwend, wykładowca języka niemieckiego, Zentralinstitut für Bildung, Technische Universität Ilmenau
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Polska – Kolumbia
Przełamywanie barier kulturowych i językowych: studentki i studenci z Polski i Kolumbii razem ćwiczą język niemiecki.
W semestrze zimowym 2023/2024 kolejny raz udało się zrealizowano językowy projekt studentek i studentów Politechniki Śląskiej oraz Uniwersytetu EAN w Bogocie w Kolumbii. W przedsięwzięciu - projekcie telekolaboracyjnym - wzięły udział 82 osoby. Założeniem projektu było wykorzystanie nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych służących współpracy i komunikacji pomiędzy zespołami lub osobami funkcjonującymi w różnych krajach i na różnych kontynentach. Uczestnicy projektu, wykorzystując swój czas wolny, uzgadniali odpowiedni termin spotkania, dogodny dla obu stron, biorąc pod uwagę sześciogodzinną różnicę czasu między oboma krajami. Spotkania odbywały się w formule „jeden na jeden”. Podczas spotkań studentki i studenci rozwijali znajomość języka angielskiego, który stanowił istotną pomoc w porozumiewaniu się. Jednak głównym celem projektu było umożliwienie uczestnikom wspólnej nauki języka niemieckiego poprzez wykonywanie językowych zadań tematycznie związanych z życiem codziennym, kulturą i zwyczajami Polski i Kolumbii. Podczas zajęć językowych uczestnicy projektu zobowiązani byli przedstawić w języku niemieckim swoich partnerów i napisać relację ze spotkania. Zwieńczeniem projektu było wykonanie krótkiego filmu prezentującego partnerkę lub partnera oraz Kolumbię.
W tym roku miała miejsce już trzecia edycja projektu językowego Polska - Kolumbia. W pierwszej i drugiej odsłonie projektu brali udział inni studenci. Dlatego też bardzo miłym zaskoczeniem był fakt, że w projekcie, który odbył się w semestrze zimowym 23/24, po raz drugi udział wzięła ta sama grupa studentów co w roku ubiegłym. Stanowiło to nie tylko miły, ale i wiele mówiący akcent.
Zadaniem uczestników projektu było przygotowanie podróży do Kolumbii, wykonanie odpowiedniej broszury i wygłoszenie w języku niemieckim prezentacji lub zrelacjonowanie „Moja podróż do Kolumbii. Co warto zobaczyć? Jak dotrzeć?”
Projekt koordynowały:
- mgr Renata Pelka, starszy asystent języka niemieckiego, Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej
- doc. Angélica Mariana Mateus Laverde, wykładowca języka niemieckiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu EAN w Bogocie w Kolumbii
W podsumowaniu studentki i studenci napisali o projekcie:
„Bardzo podobał mi się projekt, zostało to super zorganizowane, Pani prowadząca pomagała w nawiązaniu kontaktu. Poprawiło to moje umiejętności językowe a dodatkowo dowiedziałem się wielu ciekawostek o Kolumbii.”
„Projekt był ciekawy, można poznać kogoś innego i inną kulturę. Nie było narzuconej presji od prowadzącego co jest dodatkowym plusem.”
„Podobały mi się spotkania na temat podróży do Kolumbii, ponieważ pozwalały na lepsze poznanie kraju, z informacjami od osoby która była tam bezpośrednio.”
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Międzynarodowy Studencki Projekt Kolaboracyjny pomiędzy Wiesbaden Business School, Akademią Górniczą we Freibergu oraz Politechniką Śląską - październik 2023-styczeń 2024
W semestrze zimowym roku akademickiego 2023/2024 został przeprowadzony Międzynarodowy Studencki Projekt Kolaboracyjny (Collaborative Online International Learning Project - COIL) przez Wiesbaden Business School (jednostkę RheinMain University of Applied Sciences), Akademię Górniczą we Freibergu i Politechnikę Śląską. W przedsięwzięciu wzięło udział 100 studentów z trzech uczelni, którzy zostali podzieleni na 10 grup. W każdej grupie znajdowali się w miarę możliwości studenci z różnych kierunków: zarządzania, komunikacji międzykulturowej, automatyki i robotyki oraz inżynierii lotniczej i kosmicznej. Studenci współpracowali wykonując przygotowane dla nich zadania.
Projekt miał na celu:
- stworzenie firmy i zaprojektowanie produktu;
- napisanie biznes planu, a następnie prezentacji biznesowej;
- nawiązanie współpracy z nowymi partnerami;
- bezpośrednie doświadczenie komunikacji międzykulturowej;
- rozwinięcie umiejętności odgrywania różnych ról w pracy zespołowej oraz rozwiązywania konfliktów;
- doświadczenie pracy w środowisku anglojęzycznym i prezentowania projektu w zdalnym środowisku immersyjnym;
- doskonalenie umiejętności informatycznych podczas zdalnej współpracy i tworzenia treści cyfrowych.
Pogłębione dyskusje pod koniec projektu przyniosły różnorodne spostrzeżenia. Studenci mierzyli się z komunikacyjnymi oraz międzykulturowymi różnicami. W toku dyskusji uznano, że pokonywanie nieodłącznych wyzwań i frustracji stanowiło czynnik kształcący. Odrębność i różnorodność wzbogacały doświadczenie studentów jak i nauczycieli. Z tego punktu widzenia wszyscy studenci odnieśli korzyść na wielu poziomach w trakcie projektu.
Organizatorzy projektu, Anna Smajdor, Maria Nowicka, Hubertus Weyer, Mark Jacob i Darlene Kilian spotkali się w czasie kursu w marcu 2023. Liczne późniejsze spotkania w formie zdalnej doprowadziły do pierwszej realizacji projektu kolaboracyjnego, który rozpoczął się w październiku 2023 i skończył w styczniu 2024.
Zoom, Padlet i komunikatory internetowe były używane jako platformy do współpracy synchronicznej i asynchronicznej przez wszystkich uczestników. Od początku nauczyciele byli świadomi faktu, że kolaboracja daje możliwości i warunki, których samodzielnie nie da się zaaranżować na zajęciach. Połączenie sił w jednym projekcie daje nieporównywalnie większe efekty.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------