Telekolaboracje
27 kwietnia 2022r. na platformie Zoom odbyła się prezentacja finałowa międzynarodowego projektu telekolaboracyjnego ‘Call to Tender’ (Zaproszenie do składania ofert), którego tematem było opracowanie scenariusza spotkania rady miejskiej niewielkiej miejscowości, w celu przedyskutowania budowy kontrowersyjnej inwestycji, która wiązałaby się z poważnymi zakłóceniami na tym terenie i wymagałaby zatwierdzenia przez radę miejską. Wybrane przez studentów przykłady możliwych inwestycji to: park turbin wiatrowych, elektrownia atomowa oraz oczyszczalnia ścieków.
W projekcie, w ramach lektoratu j.angielskiego, brali udział studenci II roku Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej pod kierunkiem mgr Grażyny Dudy oraz studenci Nauki o Środowisku z Uniwersytetu ICAM w Nantes we Francji pod kierunkiem Colette Mosse Keane, MA.
Czas trwania projektu to 5 tygodni (od 23.03 do 27.04.2022r.). Studenci pracowali online w trzech ośmioosobowych międzynarodowych zespołach, przygotowując trzydziestominutowe posiedzenie rady miejskiej, z udziałem burmistrza miasta i jego zastępcy, dyrektora zarządzającego firmą, która dostała kontrakt oraz starszego inżyniera lub eksperta. Oprócz tego, w spotkaniu brali udział lobbyści, którzy byli przeciwko inwestycji, oraz eksperci w danej dziedzinie. Studenci musieli zdecydować, kto odegra jaką rolę na spotkaniu i przygotować to, co powiedzą, aby jak najpełniej wcielić się w swoją rolę, np. burmistrz musiał przewidzieć, jakie będą właściwe pytania, wykonawca musiał przygotować przekonujące argumenty , lobbysta musiał być wiarygodny i przekonujący, a eksperci musieli posiadać dogłębną wiedzę w danej dziedzinie. Oznaczało to, że studenci musieli pracować indywidualnie i zespołowo w fazie przygotowawczej. Prezentacja finałowa projektu w formie spotkania rady miejskiej została zorganizowana na platformie Zoom w obecności nauczycieli z Politechniki Śląskiej i ICAM.
Projekt ‘Call to Tender’ miał na celu pogłębienie wiedzy i umiejętności inżynierskich, językowych i kulturowych studentów, takich jak:
- Przekonanie potencjalnego klienta do udzielenia mu zamówienia na projekt inżynierski poprzez budowanie wiarygodności, wykazanie się znajomością dziedziny i umiejętnościami niezbędnymi do dobrego wykonania tego projektu
- Umiejętność przedstawienia klientowi korzyści płynących z przedstawianych propozycji
- Zdolność do obrony tych propozycji, gdy są one kwestionowana przez opozycję
- Zadawanie właściwych pytań i udzielanie na nie odpowiedzi
- Rozpoznawanie i kwestionowanie potencjalnych wad propozycji
- Uzyskanie holistycznej wizji projektu inżynierskiego poprzez spojrzenie na niego z perspektywy różnych interesów: politycznych, ekonomicznych, środowiskowych, społecznych, itd.
- Badanie, wybieranie i wykorzystywanie istotnych informacji w dziedzinie inżynierii, w celu uzyskania kontraktu.
- Znalezienie trwałych rozwiązań dla różnych problemów i wyzwań XXI wieku.
- Umiejętność zarządzania projektami.
- Zarządzanie projektem poprzez wyznaczanie celów, przestrzeganie harmonogramu, delegowanie zadań, dotrzymywanie terminów.
- Rozwijanie zdolności adaptacyjnych poprzez znajdowanie rozwiązań dla nieoczekiwanych przeszkód.
- Aktywny udział w międzynarodowym projekcie poprzez tworzenie scenariusza, interakcję i negocjacje ze studentami inżynierii z innego kraju.
- Zwiększenie świadomości podobieństw i różnic kulturowych w zakresie zrównoważonych rozwiązań do wyzwań środowiskowych i ekonomicznych.
- Zwiększenie świadomości realiów w dziedzinie inżynierii w innym kraju.
- Rozwijanie umiejętności prezentowania stanowiska i obrony punktu widzenia w stanowczy, ale dyplomatyczny sposób w języku angielskim.
- Rozwijanie umiejętności retorycznych poprzez przekonywanie innych uczestników do własnego punktu widzenia.
_____________________________________________________________________________
Dnia 14.01.2022 o godz. 8.30 w Polsce i 16.30 w Japonii, na platformie Zoom, odbyło się podsumowanie międzynarodowego projektu telekolaboracyjnego 'Karakuri-ningyō – mechaniczne laleczki' zrealizowanego w semestrze zimowym 2021/22 we współpracy z 'Otaru University of Commerce' w Japonii.
W projekcie, w ramach lektoratu z języka angielskiego, wzięli udział polscy studenci II roku Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki ,kierunku Automatyka i Robotyka, pod opieką mgr Iwony Seta-Dąbrowskiej (Studium Języków Obcych) oraz japońscy studenci kierunku Handel pod opieką Prof. Danieli Caluianu.
Studenci uczestniczący w projekcie, pracowali w czterech międzynarodowych zespołach. Ich głównym zadaniem było zaprojektowanie przedmiotów inspirowanych wywodzącymi się z Japonii tradycyjnymi mechanicznymi lalkami (Karakuri-ningyō), które uznawane są za prekursorów japońskich robotów humanoidalnych.
Przedmioty wymyślone przez zespoły projektowe, wykorzystują mechanizm działania mechanicznych laleczek, lecz mają zupełnie nowe zastosowania oraz grono odbiorców.
Międzynarodowa współpraca zaowocowała ciekawymi rozwiązaniami – powstały koncepcje projektów mechanicznego wózka do serwowania napojów i jedzenia w futurystycznych bezobsługowych restauracjach, mechanicznej lalki nawiązującej do śląskiej tradycji Barbórki, dostępnego w różnych wersjach kolorystycznych wózka dziecięcego, który potrafi samodzielnie uśpić niemowlaka, oraz świątecznej zabawki -Mikołaja wręczającego prezenty.
Tematyka projektu stanowiła ciekawą propozycją dla studentów kierunku Automatyka i Robotyka, którzy mogli wykorzystać swoją wiedzę do zaprojektowania własnych rozwiązań koncepcyjnych.
Był to piąty już projekt zrealizowany w ramach współpracy międzyuczelnianej i mamy nadzieję na dalszą owocną współpracę z Uczelnią w Japonii.
_____________________________________________________________________
08.12.21 o godz. 12.15 w Studium Języków Obcych, oraz na platformie ZOOM odbyła się Prezentacja Finałowa międzynarodowego projektu telekolaboracyjnego "The SapperBot Project", mającego na celu zaprojektowanie prototypu robota wykrywającego miny i inne materiały wybuchowe oraz znalezienie rynku zbytu na tego rodzaju urządzenie.
Projekt był prowadzony w ramach lektoratu j. angielskiego od 13 października do 8 grudnia 2021. Uczestnikami i wykonawcami projektu byli studenci drugiego roku Wydziału Mechaniczno-Technologicznego kierunku Automatyka i Robotyka Politechniki Śląskiej pod opieką mgr Grazyny Dudy oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Budapeszcie pod opieką dr Ildiko Dosy.
Studenci pracowali razem w czterech międzynarodowych zespołach wykonując zadania inżynierskie (engineering tasks) oraz biznesowe (business tasks) dzieląc się wiedzą w/w dziedzinach. Nasi studenci nauczyli się jak stworzyć biznes plan i znaleźć nabywców na urządzenia, które zaprojektowali, natomiast studenci węgierscy zdobyli wiedzę na temat produktu, na który musieli znaleźć rynek zbytu, co bardzo ułatwiło im stworzenie odpowiedniej strategii marketingowej.
Projekt był już kolejną odsłoną międzynarodowych projektów telekolaboracyjnych prowadzonych metodą PBL w Studium Języków Obcych.
_____________________________________________________________________