Telekolaboracja
* Projekt telekolaboracyjny pomiędzy Japonią a Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej.
W projekcie uczestniczyli studenci II roku Wydziału AEiI, kierunku Automatyka i Robotyka, pod opieką mgr Iwony Sety-Dąbrowskiej oraz międzywydziałowa grupa studentów drugiego roku z Otaru University of Commerce w Japonii. W trakcie prezentacji studenci przedstawili rezultaty projektu realizowanego w semestrze zimowym 2019/20 – krótkie filmy wideo, stworzone we współpracy ze studentami z Japonii.
Efekt tej współpracy przybliża różnorodne aspekty życia studentów w odmiennych kulturowo środowiskach akademickich.
Filmiki te można zobaczyć na stronie: https://www.youtube.com/playlist?list=PLKpIsXTILD9yBcdUnpEGBAacmng20i0Ge
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* W ramach lektoratu języka niemieckiego w semestrze zimowym studenci pierwszego roku studiów inżynierskich kierunku Makro Wydziałów Automatyki, Elektroniki i Informatyki oraz Budownictwa Politechniki Śląskiej wraz ze studentami Uniwersytetu Linneusza w Szwecji brali udział w projekcie, którego głównym celem było zastosowanie języka niemieckiego podczas realizacji różnych zadań z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi komunikacji.
Celem projektu było także doskonalenie pracy w zespole, wzbogacanie kompetencji interkulturowych, wiedzy oraz umiejętności. Uczestnicy projektu musieli wykonać wiele zadań. Po zapoznawczej części rozpoczęła się praca w międzynarodowych zespołach poświęcona ochronie środowiska z perspektywy: co każdy z nas może zrobić dla ochrony środowiska? Ostatnim zadaniem było stworzenie posteru, który przedstawia rady, jak każdy z nas może dbać o środowisko.
Przebieg projektu koordynowali wykładowcy języka niemieckiego dr Corina Löwe ze Szwecji i mgr Renata Pelka z Polski.
Studenci byli zadowoleni z udziału w projekcie, dzięki któremu mogli polepszyć znajomość języka niemieckiego, poznać osoby z innego kraju oraz sprawdzić swoje umiejętności pracy w zespole.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* 21 maja 2020 roku, odbyła się w trybie online, finałowa prezentacja międzynarodowego projektu telekolaboracyjnego „Gra Edukacyjna” podsumowująca kolejną już edycję współpracy międzyuczelnianej pomiędzy Wyższą Szkołą Biznesu w Budapeszcie (Budapest Business School) i Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej.
W projekcie wzięli udział studenci II roku Fizyki Technicznej z Instytutu Fizyki Politechniki Śląskiej, pod kierunkiem mgr Grażyny Dudy oraz studenci Wydziału Finansów i Księgowości z Wyższej Szkoły Biznesu w Budapeszcie pod kierunkiem dr Ildiko Dosy. Projekt trwał od 27 lutego do połowy maja br.
Tematem współpracy było zaprojektowanie gry edukacyjnej mającej na celu podniesienie świadomości w zakresie ochrony środowiska naturalnego w połączeniu z umiejętnością podejmowania strategicznych decyzji z tym związanych. Ponadto w/w gra edukacyjna spełnia wiele ważnych funkcji, takich jak: budowa więzi wśród społeczności studenckiej (community building), co przyczynia się do większej atrakcyjności studiowania, wykształcenie umiejętności rozwiązywanie trudnych problemów oraz nauka krytycznego myślenia.
Studenci pracowali w pięciu zespołach międzynarodowych i mieli do wykonania zadania związane z opracowaniem mechaniki gry (Basic game mechanics ), zbadaniem wpływu gier grupowych na rozwój i edukację młodzieży, stworzeniem bazy zagadnień do których odnosi się gra (Dilemma cards) stworzeniem bazy problemów ekologiczno-środowiskowych, które należy rozwiązać (Chance cards), oraz z projektem graficznym gry.
Projekt telekolaboracyjny przy wykorzystaniu nowoczesnych technik multimedialnych umożliwia również rozwój wielu kompetencji komunikacyjnych i językowych oraz wymianę międzykulturową w środowiskach akademickich. Współpraca telekolaboracyjna stanowi istotny i innowacyjny kierunek rozwoju kształcenia uniwersyteckiego.
Ze względu na trwającą pandemię, prezentacja projektu odbyła się całkowicie online przy użyciu platformy wideokonferencyjnej, co już samo w sobie stanowiło nowatorskie rozwiązanie oraz niemałe przedsięwzięcie techniczno-logistyczne.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------