A A+ A++

TELEKOLABORACJA

*18.01.2021 o godz. 8.00 w Polsce i 16.00 w Japonii, na platformie Zoom, odbyło się podsumowanie międzynarodowego projektu telekolaboracyjnego zrealizowanego w semestrze zimowym 2020/21 we współpracy między SJO w Politechnice Śląskiej i Otaru University of Commerce w Japonii.

W projekcie, w ramach lektoratu z języka angielskiego, wzięli udział polscy studenci V semestru Wydziału Mechaniczno- Technologicznego, kierunku Mechanika i Budowa Maszyn, pod opieką mgr Iwony Seta-Dąbrowskiej oraz japońscy studenci kierunku Handel pod opieką Prof. Danieli Caluianu.

Projekt związany był z tematyką innowacji. Uczestniczący w nim studenci, pracowali w pięciu międzynarodowych zespołach. Ich zadaniem było udoskonalenie lub dostosowanie istniejących rozwiązań japońskich, stosowanych w różnych sferach życia codziennego, dla potrzeb polskiego rynku lub bardziej uniwersalnych zastosowań oraz promocja i marketing nowych produktów.

Polscy studenci opracowali techniczną stronę przedsięwzięcia, natomiast studenci japońscy zajęli się biznesową stroną projektu.

Międzynarodowa współpraca zaowocowała ciekawymi rozwiązaniami – powstały projekty systemu ekologicznej toalety publicznej, innowacyjnego uchwytu na telefon, pachnącego wabika na owady, użytecznej w czasach pandemii modyfikacji popularnego robota oraz ciekawe zastosowanie przenośnego ogrzewacza.

Projekt spotkał się z uznaniem władz Wydziału Mechanicznego Technologicznego oraz pozostałych gości, uczestniczących w prezentacji.

Był to już trzeci projekt zrealizowany w ramach telekolaboracji między SJO w Politechnice Śląskiej i University of Commerce w Japonii. Sukces dotychczasowych projektów pozwala nam mieć nadzieję na dalszą owocną współpracę między obiema uczelniami.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Międzynarodowy projekt wykładowców Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej w Katowicach mgr Jolanty Fusiarzmgr Beaty Kozłowskiej oraz mgr Katarzyny Gródek - “Distant learning – problem or challenge?”

15.12.2020r. miała miejsce zdalna konferencja będąca zwieńczeniem projektu “Distant learning – problem or challenge?”, w której uczestniczyli studenci oraz przedstawiciele władz czterech uczelni: Politechniki Śląskiej, Uniwersytetu Państwowego Transportu Kolejowego w Charkowie, Ukraina, Międzynarodowego Uniwersytetu Ala-Too w Biszkeku, Kirgistan oraz Uniwersytetu w Bihaciu, Bośnia i Hercegowina.

Naszą uczelnię ze strony władz reprezentowała Pani Prodziekan ds. współpracy i rozwoju Wydziału Inżynierii Materiałowej dr hab. inż. Bożena Gajdzik, prof. PŚ. oraz studenci II roku Wydziału Inżynierii Materiałowej i Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej: Julia Wojtasik, Paulina Nowak, Natalia Lemańska, Kaja Orzechowska, Błażej Orpel, Daniel Olejnik, Filip Wróbel, Jan Czarnecki, Michał Kupczyk, Kamil Kucięba, Mateusz Charkot, Dawid Matura i Konrad Kuś.

Celem projektu była odpowiedź na pytanie czy zdalne nauczanie stanowi dla studentów problem, czy jest wyzwaniem, z którym sobie radzą. Aby znaleźć odpowiedź na powyższe pytanie, uczestnicy projektu pod kierunkiem wykładowców języka angielskiego Studium Języków Obcych w Katowicach mgr Jolanty Fusiarzmgr Beaty Kozłowskiej oraz mgr Katarzyny Gródek opracowali ankietę, którą później przeprowadzili wśród studentów Politechniki Śląskiej.

Grupa projektowa spotykała się zdalnie za pośrednictwem komunikatora ZOOM. Celem spotkań było opracowanie pytań do ankiety, przygotowanie ankiety za pomocą Google Docs, a następnie przeprowadzenie analizy odpowiedzi udzielonych przez studentów Politechniki Śląskiej i wyciągnięcie wniosków.

W następnym etapie uczestnicy projektu zostali podzielenie na cztery podgrupy, których zadaniem było przygotowanie czterech części prezentacji w języku angielskim na konferencję kończącą projekt. Części prezentacji to: 1. The Silesian University of Technology - background information 2. The Silesian University of Technology in Covid-19 pandemic, 3. The brief description of research question, methods, tools and areas of interest used 4. The Analysis of the survey - findings and conclusions.

Dzięki inicjatywie studentów naszej uczelni, 28.11.20 odbyło się międzynarodowe spotkanie uczestników projektu, w czasie którego mogli się poznać, wymienić doświadczeniami w pracach nad ankietą i prezentacją oraz porozmawiać na tematy związane ze studiowaniem i życiem studenckim w czasach pandemii. Spotkanie zaowocowało utworzeniem grup przy użyciu komunikatorów społecznościowych, które pozwoliły studentom czterech uczelni pozostać w kontakcie.

15.12.20 odbyła się konferencja kończąca projekt, podczas której studenci przedstawili swoje uczelnie oraz analizę wyników ankiet i wymienili się wnioskami. Poza częścią formalną, była też okazja na spotkanie w mniejszych grupach i swobodną rozmowę.

Szczególną pamiątkę wspólnej pracy w projekcie “Distant learning – problem or challenge?” stanowi wirtualna tablica ‘padlet’, na której możemy znaleźć profile uczestników projektu, krótkie informacje o uczelniach, prezentacje przedstawione na konferencji, a przede wszystkim wpisy i komentarze studentów i wykładowców. Ponadto wszyscy uczestnicy projektu otrzymali certyfikat wystawiony przez Uniwersytet Państwowego Transportu Kolejowego w Charkowie, który był pomysłodawcą projektu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Kolejny projekt telekolaboracyjny w Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej:      „A guide to 21st century skills.”

Studium Języków Obcych powtórnie zaangażowało się w międzynarodową współpracę online. Pod kierunkiem mgr Bożeny Stefanowicz w projekcie prowadzonym w ramach lektoratu języka angielskiego wzięli udział studenci filologii niemieckiej i hiszpańskiej semestru V reprezentujący Instytut Badań Nad Edukacją i Komunikacją oraz studenci Stosunków Międzynarodowych reprezentujący Politechnikę Lwowską pod kierunkiem Olhi Tsubovej wykładowcy z Politechniki Lwowskiej.

Tematem przewodnim projektu było określenie najważniejszych umiejętności potrzebnych na rynku pracy w XXI wieku oraz przygotowanie przewodnika ułatwiającego przyswojenie i wykorzystanie tych umiejętności. Projekt rozpoczął się 5 listopada, a jego oficjalna prezentacja podsumowująca odbyła się 10 grudnia 2020 roku. Studenci pracowali w pięcio- lub sześcioosobowych grupach międzynarodowych. Podczas pierwszej części projektu uczestnicy poznali się i przygotowali ciekawe prezentacje na temat swoich zainteresowań. Stworzyli także listę najważniejszych umiejętności, które są wymagane w XXI wieku, aby osiągnąć sukces na rynku pracy.

Ten wstępny etap przygotował studentów do opracowania przewodnika, w którym zdefiniowano wymagane kompetencje oraz wskazano, jak z nich korzystać. Bez wątpienia próba zaistnienia na rynku pracy i pokazanie swoich atutów podczas procesu rekrutacyjnego oraz na początku swojej kariery zawodowej jest wyzwaniem dla młodych ludzi. Przygotowane przez studentów multimedialne przewodniki i doświadczenie zdobyte podczas realizacji projektu mogą służyć pomocą w niedalekiej przyszłości.

Praca nad projektem w naturalny sposób kształtowała i utrwalała m.in. umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętności organizacyjne, a także kreatywność, zdolność adaptacji do różnych zadań wynikających z odmiennych harmonogramów. Studenci nabrali doświadczenia we współpracy międzynarodowej dzięki najnowocześniejszym narzędziom online. (ZOOM, PADLET)

Zamiast tradycyjnego sposobu uczenia się studenci mieli okazję wykorzystać własną wiedzę oraz tworzyć nowe rozwiązania. Praca metodą projektu telekolaboracyjnego pozwoliła uczestnikom na większą swobodę realizacji własnych pomysłów, wzmocniła ich odpowiedzialność i motywację, które to cechy w dzisiejszym zglobalizowanym obszarze zatrudnienia są niezbędne. Praktyczne wykorzystanie języka angielskiego i konieczność komunikowania się w języku obcym pokazały studentom, jak istotne znaczenie ma znajomość języka we współpracy międzynarodowej.

W końcowej prezentacji projektu udział wzięli zaproszeni goście m.in. dr Małgorzata Rachwalska-Mitas – dyrektor SJO, mgr Iwona Rocznik - kierownik sekcji języka angielskiego. Rolę eksperta przyjęła dr Anna Kochmańska zastępca kierownika katedry Stosowanych Nauk Społecznych z wydziału Organizacji i Zarządzania. Ze strony ukraińskiej prezentacje ocenili i skomentowali prof Oksana Kaminska kierownik Centrum Języków Obcych Politechniki Lwowskiej, Natalia Zhorniak - lektorka i przedstawicielka British Council na Ukrainie oraz Glenn R. Anderson z Korpusu Pokoju na Ukrainie.

„A guide to 21st century skills” to już drugi projekt przeprowadzony w ramach współpracy z Politechniką Lwowską. Zarówno polscy jak i ukraińscy studenci docenili doświadczenia zdobyte podczas wspólnej pracy i z pewnością będą kontynuowali nawiązane relacje.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* Projekt telekolaboracyjny pt. „EduBot” prowadzony metodą PBL z udziałem studentów III roku Wydziału Mechaniczno-Technologicznego, kierunku Automatyka i Robotyka Politechniki Śląskiej pod kierunkiem mgr Grażyny Dudy oraz studentów Wyższej Szkoły Biznesu (Budapest Business School) w Budapeszcie pod kierunkiem dr Ildiko Dosy.

Projekt EduBot był kolejną już edycją współpracy międzyuczelnianej pomiędzy Wyższą Szkołą Biznesu i Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej i trwał 9 tygodni od połowy października do 9 grudnia br. Tematem współpracy było zaprojektowanie wielofunkcyjnego robota, do nauki programowania dla dzieci, młodzieży oraz studentów wyższych uczelni.

Studenci uczestniczący w projekcie pracowali w sześciu zespołach międzynarodowych i mieli do wykonania zadania związane z budową poszczególnych części robota (engineering tasks) oraz jego promocją, oszacowaniem kosztów produkcji i znalezieniem rynków zbytu (business tasks). Środkiem komunikacji były platformy internetowe, takie jak Discord, Zoom, Google Drive, Facebook na których studenci z obydwu uczelni spotykali się aby wspólnie omawiać i realizować poszczególne etapy projektu. Oprócz tego studenci przesyłali cotygodniowe raporty z realizacji projektu na PZE Pol.Śl, tak aby koordynatorzy projektu mogli oceniać postępy w pracach nad projektem.

9.12.2020r. odbyła się finałowa prezentacja projektu przedstawiona zaproszonym gościom online ze względu na pandemię.

Oceniając projekt, studenci podkreślali, że był on dla nich nowym wyzwaniem, okazją do zdobycia nowych umiejętności i wiedzy, zawarcia nowych znajomości, możliwością pracy w zespołach międzynarodowych, poznania innej kultury, poprawy znajomości j. angielskiego. Oprócz pracy zespołowej studenci podkreślali też możliwość rozwiązywania problemów, kreatywność, dzielenie się wiedzą.

Telekolaboracja oraz nauczanie metodą PBL i tym razem sprawdziła się jako innowacyjny kierunek rozwoju kształcenia uniwersyteckiego i spotkała się z pochlebnymi opiniami uczestniczących w prezentacji nauczycieli przedmiotu oraz języka.

_____________________________________________________________________________

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie