Start - Dla studenta - Egzamin B2 i C1 - Zakres materiału francuski
Zakres materiału do egzaminu B2 z języka francuskiego
GRAMATYKA
1. Usystematyzowanie wiadomości o czasach, zasady tworzenia i użycia, zgodność czasów:
- present
- passe recent, passe compose, imparfait, plus-que-parfait, passe simple, passe anterieur
- futur proche, futur simple, futur anterieur.
2. Usystematyzowanie wiadomości o trybach, zasady tworzenia i użycia:
- imperatif
- conditionnel present
- conditionnel passe
- subjonctif present
- subjonctif passe
3. Zdania czasowe, warunkowe, przyczynowe.
4. Mowa zależna i niezależna.
5. Zasady użycia rodzajników nieokreślonych, określonych, cząstkowch.
6. Zasady użycia i miejsce w zdaniu zaimków:
- en, y
- w funkcji dopełnienia bliższego i dalszego
- wskazujących przymiotnych i rzeczownych
- dzierżawczych przymiotnych i rzeczownych
- względnych prostych i złożonych.
7. Wyrażenia czasowe, porównawcze, przyczynowe.
8. Zgodność przymiotnika z rzeczownikiem.
9. Stopniowanie przymiotników i przysłówków, miejsce w zdaniu.
10. Nominalizacja.
ZAGADNIENIA TEMATYCZNE
1. Człowiek i otoczenie, portret społ. i kulturowy, stereotypy związane z krajem pochodzenia.
2. Środowisko naturalne, katastrofy ekologiczne, ochrona środowiska naturalnego.
3. Nowe technologie, katastrofy ekologiczne, ochrona środowiska naturalnego.
4. Sport, rekreacja, rozrywki.
5. Zdrowie, choroby, ochrona zdrowia, kontakt z personelem medycznym.
6. Transport, podróże, turystyka.
7. Edukacja, praca, kariera zawodowa.
8. Gastronomia, zwyczaje żywieniowe.
UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACYJNE
1. Przedstawianie problemu, proponowanie rozwiązań, reakcja na propozycje.
2. Udział w dyskusji, zabieranie głosu, prezentowanie swojego stanowiska, zgoda lub brak zgody z opinią innych, przekonywanie.
3. Wyrażanie wątpliwości, pewności, niepewności.
4. Przygotowanie i przedstawienie prezentacji.
5. Zasięganie rady, udzielanie rady, dziękowanie za radę.
6. Uspokajanie, dodawanie otuchy, zachęcanie.
7. Negocjowanie warunków.
8. Wyrażanie niezadowolenia, składanie skargi, zażalenia, reklamacji.