A A+ A++
Autor: WZ     Publikacja: 03.03.2021

Zakres materiału do egzaminu z języka angielskiego

GRAMATYKA – poziom B2

  1. Czasy:
  • Present Simple
  • Present Continuous
  • Past Simple
  • Past Continuous
  • Present Perfect Simple
  • Present Perfect Continuous
  • Future Simple
  • Konstrukcja 'going to'
  1. Formy gerundialne i bezokolicznikowe (Gerunds and Infinitives)
  2. Czasowniki modalne (Modal Verbs): can, could, should, must
  3. Strona bierna (Passive Voice)
  4. Mowa zależna (Reported Speech / reporting verbs): zdania twierdzące, przeczące, pytające; prośby, rozkazy
  5. Zdania złożone (Complex sentences)
  • Zdania warunkowe I i II typu (First and Second Conditional)
  • Zdania czasowe (Time clauses): as soon aswhen, while, before, after
  • Zdania przydawkowe  (Defining and non-defining relative clauses)
  • Zdania z czasownikami cause, make, let, enable, allow, stop, prevent (from)
  • Zdania wyrażające cel: in order to, by means of
  • Zdania określające związki przyczynowo-skutkowe: due to, owing to, because of, as a result 
  1. Konstrukcje pytające (Questions): pytania ogólne i szczegółowe; pytania pośrednie
  2. Stopniowanie przymiotników i przysłówków (Comparison of Adjectives and Adverbs)
  3. Przyimki (Prepositions)
  4. Wyrażenia i konstrukcje:
  • have to vs. must
  • can vs. be able to
  • to be possible
  • be capable of
  • succeed in
  • manage to
  • have/get something done

GRAMATYKA – poziom C1

  1. Czasy:
  • Present Simple
  • Present Continuous
  • Past Simple
  • Past Continuous
  • Present Perfect Simple
  • Present Perfect Continuous
  • Past Perfect Simple/ Past Perfect Continuous
  • Future Simple
  • Future Continuous  
  • Futrure forms with ‘to be’
  • Future in the Past
  • Future Perfect
  1. Tworzenie pytań (Question forms)
  2. Czasowniki modalne (Modal and semi-modal verbs)
  3. Strona bierna (Passive voice, Causatives)
  4. Wyrażenia ilościowe (Quantifiers)
  5. I, II, III tryb warunkowy, tryby mieszane (Conditionals, Alternatives to ‘if’)
  6. Formy czasownika (Verb patterns: -ing / infinitive)
  7. Mowa zależna (Reported Speech, Reporting using nouns)
  8. Zdania przydawkowe (Relative Clauses, Non-finite clauses)
  9. Formy gerundialne i bezokolicznikowe (Gerunds and Infinitives)
  10. Phrasal Verbs (Transitive / Intransitive phrasal verbs, Prepositional verbs)
  11. Spójność (Cohesion: linking, substitution, ellipses, nominalisation)

 

Zakres tematyczny i leksykalny – poziom B2 i C1

Tematyka i związane z nią słownictwo zarówno na poziomie B2 jak i C1 zależne są od obranego podręcznika wiodącego i uwzględnione w odpowiednich rozkładach materiału dla każdego z podręczników.

Umiejętności komunikacyjne i funkcje językowe – poziom B2 i C1*

  1. Autoprezentacja. Określenie swoich zainteresowań i planów zawodowych.
  2. Przygotowanie i wygłoszenie formalnej prezentacji w oparciu o oryginalne źródła w języku obcym na temat związany z obranym kierunkiem studiów.
  3. Posługiwanie się pomocą wizualną w trakcie prezentacji. Odwoływanie się do ilustracji, zdjęć, schematu, wykresu itp.
  4. Opisywanie wykresów, grafów.
  5. Opis działania urządzenia.**
  6. Opis procesu.**
  7. Opis wynalazku lub innowacji technologicznej.**
  8. Opis typowych zjawisk rynkowych związanych z marketingiem, reklamą, negocjacjami.**
  9. Omawianie typowych zagadnień związanych z zakładaniem, funkcjonowaniem i rozwijaniem firmy.**
  10. Omawianie wad i zalet różnorodnych zjawisk rynkowych oraz rozwiązań technicznych.**
  11. Zabieranie głosu w rozmowie: zgadzanie się i nie zgadzanie z przedstawioną opinią, zadawanie pytań, pytanie o informacje; odpowiadanie na pytania i udzielanie informacji, wyrażanie opinii, przekonywanie, akceptowanie propozycji, przedstawianie przeciwnych argumentów, przedstawienie problemu, proponowanie rozwiązań, zasięganie i udzielanie rady.
  12. Redagowanie wypowiedzi pisemnych m.in. korespondencji formalnej w postaci maila lub listu (np. mail/list wyrażający zażalenie lub reklamację, zamówienie towaru lub usługi, prośbę o doprecyzowanie informacji lub udzielenie informacji, list motywacyjny) - poziom B2; redagowanie wypowiedzi pisemnych m.in. korespondencji formalnej w postaci maila lub listu, listu motywacyjnego, sprawozdania, notatki służbowej, opisywanie wykresu -poziom C1. 

*zakres umiejętności komunikacyjnych i funkcji językowych dla poziomu B2 i C1 jest określony zadaniami egzaminacyjnymi; od zdającego wymaga się biegłości językowej w stopniu właściwym dla danego poziomu zaawansowania i zgodnym z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego

**w zależności od obranego podręcznika wiodącego i związanego z nim profilu kształcenia językowego (język techniczny lub język biznesu)

 

Podczas egzaminu ustnego zwraca się uwagę na następujące elementy wypowiedzi mające wpływ na ocenę:

- poprawność wymowy, właściwy akcent zdaniowy i intonacja
- bogactwo językowe i styl wypowiedzi formalnej
- komunikatywność i swoboda wypowiedzi
- spójność i płynność wypowiedzi formalnej
- umiejętność zaangażowania się w rozmowę, odpowiadanie na pytania i zadawanie pytań
- organizacja prezentacji formalnej i stopień trudności opracowanego tematu
- dobór, różnorodność i poprawność stosowanych struktur gramatycznych

wypowiedziach pisemnych stanowiących część egzaminu pisemnego o ocenie decydują:

- realizacja zadania
- organizacja tekstu
- poprawność gramatyczna
- bogactwo językowe
- zastosowanie właściwej formy i stylu

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie