Start - Dla studenta - Egzamin B2 i C1 - Zakres materiału angielski
Zakres materiału do egzaminu z języka angielskiego
GRAMATYKA – poziom B2
- Czasy:
- Present Simple
- Present Continuous
- Past Simple
- Past Continuous
- Present Perfect Simple
- Present Perfect Continuous
- Future Simple
- Konstrukcja 'going to'
- Formy gerundialne i bezokolicznikowe (Gerunds and Infinitives)
- Czasowniki modalne (Modal Verbs): can, could, should, must
- Strona bierna (Passive Voice)
- Mowa zależna (Reported Speech / reporting verbs): zdania twierdzące, przeczące, pytające; prośby, rozkazy
- Zdania złożone (Complex sentences)
- Zdania warunkowe I i II typu (First and Second Conditional)
- Zdania czasowe (Time clauses): as soon as, when, while, before, after
- Zdania przydawkowe (Defining and non-defining relative clauses)
- Zdania z czasownikami cause, make, let, enable, allow, stop, prevent (from)
- Zdania wyrażające cel: in order to, by means of
- Zdania określające związki przyczynowo-skutkowe: due to, owing to, because of, as a result
- Konstrukcje pytające (Questions): pytania ogólne i szczegółowe; pytania pośrednie
- Stopniowanie przymiotników i przysłówków (Comparison of Adjectives and Adverbs)
- Przyimki (Prepositions)
- Wyrażenia i konstrukcje:
- have to vs. must
- can vs. be able to
- to be possible
- be capable of
- succeed in
- manage to
- have/get something done
GRAMATYKA – poziom C1
- Czasy:
- Present Simple
- Present Continuous
- Past Simple
- Past Continuous
- Present Perfect Simple
- Present Perfect Continuous
- Past Perfect Simple/ Past Perfect Continuous
- Future Simple
- Future Continuous
- Futrure forms with ‘to be’
- Future in the Past
- Future Perfect
- Tworzenie pytań (Question forms)
- Czasowniki modalne (Modal and semi-modal verbs)
- Strona bierna (Passive voice, Causatives)
- Wyrażenia ilościowe (Quantifiers)
- I, II, III tryb warunkowy, tryby mieszane (Conditionals, Alternatives to ‘if’)
- Formy czasownika (Verb patterns: -ing / infinitive)
- Mowa zależna (Reported Speech, Reporting using nouns)
- Zdania przydawkowe (Relative Clauses, Non-finite clauses)
- Formy gerundialne i bezokolicznikowe (Gerunds and Infinitives)
- Phrasal Verbs (Transitive / Intransitive phrasal verbs, Prepositional verbs)
- Spójność (Cohesion: linking, substitution, ellipses, nominalisation)
Zakres tematyczny i leksykalny – poziom B2 i C1
Tematyka i związane z nią słownictwo zarówno na poziomie B2 jak i C1 zależne są od obranego podręcznika wiodącego i uwzględnione w odpowiednich rozkładach materiału dla każdego z podręczników.
Umiejętności komunikacyjne i funkcje językowe – poziom B2 i C1*
- Autoprezentacja. Określenie swoich zainteresowań i planów zawodowych.
- Przygotowanie i wygłoszenie formalnej prezentacji w oparciu o oryginalne źródła w języku obcym na temat związany z obranym kierunkiem studiów.
- Posługiwanie się pomocą wizualną w trakcie prezentacji. Odwoływanie się do ilustracji, zdjęć, schematu, wykresu itp.
- Opisywanie wykresów, grafów.
- Opis działania urządzenia.**
- Opis procesu.**
- Opis wynalazku lub innowacji technologicznej.**
- Opis typowych zjawisk rynkowych związanych z marketingiem, reklamą, negocjacjami.**
- Omawianie typowych zagadnień związanych z zakładaniem, funkcjonowaniem i rozwijaniem firmy.**
- Omawianie wad i zalet różnorodnych zjawisk rynkowych oraz rozwiązań technicznych.**
- Zabieranie głosu w rozmowie: zgadzanie się i nie zgadzanie z przedstawioną opinią, zadawanie pytań, pytanie o informacje; odpowiadanie na pytania i udzielanie informacji, wyrażanie opinii, przekonywanie, akceptowanie propozycji, przedstawianie przeciwnych argumentów, przedstawienie problemu, proponowanie rozwiązań, zasięganie i udzielanie rady.
- Redagowanie wypowiedzi pisemnych m.in. korespondencji formalnej w postaci maila lub listu (np. mail/list wyrażający zażalenie lub reklamację, zamówienie towaru lub usługi, prośbę o doprecyzowanie informacji lub udzielenie informacji, list motywacyjny) - poziom B2; redagowanie wypowiedzi pisemnych m.in. korespondencji formalnej w postaci maila lub listu, listu motywacyjnego, sprawozdania, notatki służbowej, opisywanie wykresu -poziom C1.
*zakres umiejętności komunikacyjnych i funkcji językowych dla poziomu B2 i C1 jest określony zadaniami egzaminacyjnymi; od zdającego wymaga się biegłości językowej w stopniu właściwym dla danego poziomu zaawansowania i zgodnym z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego
**w zależności od obranego podręcznika wiodącego i związanego z nim profilu kształcenia językowego (język techniczny lub język biznesu)
Podczas egzaminu ustnego zwraca się uwagę na następujące elementy wypowiedzi mające wpływ na ocenę:
- poprawność wymowy, właściwy akcent zdaniowy i intonacja
- bogactwo językowe i styl wypowiedzi formalnej
- komunikatywność i swoboda wypowiedzi
- spójność i płynność wypowiedzi formalnej
- umiejętność zaangażowania się w rozmowę, odpowiadanie na pytania i zadawanie pytań
- organizacja prezentacji formalnej i stopień trudności opracowanego tematu
- dobór, różnorodność i poprawność stosowanych struktur gramatycznych
W wypowiedziach pisemnych stanowiących część egzaminu pisemnego o ocenie decydują:
- realizacja zadania
- organizacja tekstu
- poprawność gramatyczna
- bogactwo językowe
- zastosowanie właściwej formy i stylu