CLIL i inne projekty 2023/24
Prezentacja Końcowa IX Edycji Programu CLIL na Wydziale Budownictwa
Dnia 11 czerwca odbyła się prezentacja końcowa IX edycji programu CLIL (Content and Language Integrated Learning), w której wzięli udział studenci drugiego roku Wydziału Budownictwa Politechniki Śląskiej. W tym roku, w ramach lektoratu j. angielskiego, studenci stworzyli makietę kampusu naszej Uczelni.
Osiem zespołów projektowych stworzyło makiety głównych budynków wydziałów wraz z ich otoczeniem, wykorzystując różnorodne materiały, takie jak styropian, karton, sklejka, bibuła, a nawet nietypowe elementy jak gąbka, która posłużyła do odtworzenia terenów zielonych. Wszyscy studenci wykazali się dużą kreatywnością i zaangażowaniem.
Program CLIL trwał dwa semestry, podczas których studenci nie tylko przyswajali fachowe słownictwo z zakresu budownictwa i wykonywali rysunki techniczne swoich projektów, ale również intensywnie rozwijali kompetencje językowe.
Wydział Budownictwa reprezentowali w tej edycji dr inż. Małgorzata Gołaszewska oraz dr inż. Wojciech Sorociak, którzy jako opiekunowie merytoryczni wspierali wykładowców języka angielskiego: mgr Iwonę Setę-Dąbrowską i mgr Janusza Srokę, w realizacji programu.
Prezentacja końcowa stała sie platformą nie tylko do pokazania efektów pracy studentów, ale również do podkreślenia znaczenia integracji wiedzy technicznej z praktyczną nauką języka obcego. W czasie trwania programu CLIL jego Uczestnicy mieli wyjątkową okazję, by poszerzyć swoją wiedzę z zakresu budownictwa, rozwinąć szeroko pojęte kompetencje językowe oraz zdobyć tzw. umiejętności XXI wieku, co jest niezwykle cenne w kontekście współczesnego globalnego rynku pracy.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Projekt 'A Robotic Bartender'.
2 maja 2024 r. o godz. 12:00 w Studium Języków Obcych odbyła się prezentacja końcowa dwumiesięcznego projektu realizowanego metodą PBL (Project-Based Learning). Studenci drugiego roku Wydziału Mechanicznego Technologicznego kierunku Automatyka i Robotyka Przemysłowa zaprezentowali efekty swojej pracy nad elektronicznym barmanem.
Projekt prowadzony był w ramach lektoratu języka angielskiego pod opieką mgr Iwony Sety-Dąbrowskiej.
Praca studentów rozpoczęła się od kreatywnej burzy mózgów, podczas której wybrano najlepszy pomysł, uwzględniający zarówno jego atrakcyjność, jak i wykonalność pod względem trudności realizacji oraz możliwości wdrożenia w pracy zespołowej. W drugim etapie każdy zespół realizował swoje zadania:
Zespół programistów:
- Tworzenie schematów elektrycznych
- Wybór odpowiednich podzespołów elektronicznych
- Napisanie kodu przy użyciu Arduino Leonardo
Zespół elektromechaniczny:
- Projekt systemu transportowego wraz z doborem odpowiednich rur
- Sporządzenie kosztorysu
Zespół mechatroniczny:
- Modelowanie 3D
- Wybór materiału na model i jego zaprojektowanie
- Obliczanie kosztów wydrukowania części
Każdy zespół na każdym etapie polegał na informacjach pozostałych zespołów dotyczących barmana, jego wymiarów i szczegółów.
Prezentacja końcowa została przedstawiona innej grupie studentów tego samego wydziału i kierunku, którzy, jak się okazało, pracowali nad podobnym projektem. Pozwoliło to na porównanie obu koncepcji, ich ocenę oraz wymianę doświadczeń.
Studenci uczestniczący w projekcie wykazali zaangażowanie, ponieważ mieli możliwość wykorzystania swoich umiejętności technicznych w praktyce poprzez zastosowanie ich w rzeczywistym przedsięwzięciu. Ponadto, mieli okazję nauczyć się specjalistycznego słownictwa technicznego oraz rozwinąć swoje kompetencje zawodowe. Całe przedsięwzięcie okazało się cennym doświadczeniem, które nie tylko poszerzyło ich wiedzę teoretyczną, ale również przygotowało ich do przyszłych wyzwań zawodowych.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------