CLIL i inne projekty
* W dniu 14 czerwca 2022 roku odbyła się prezentacja finałowa VII edycji programu CLIL, w trakcie której studenci zademonstrowali i omówili swoje projekty betonowych przedmiotów dekoracyjno-użytkowych. Prezentacja ta spotkała się z bardzo życzliwym przyjęciem zaproszonych gości – władz SJO, wykładowców języka angielskiego oraz licznie przybyłych studentów. Warto dodać, że widzami prezentacji byli również studenci, którzy jako pierwszy rocznik pandemiczny nie mogli dokończyć praktycznego aspektu programu CLIL w 2020 r.
Wydział Budownictwa reprezentowała dr Małgorzata Gołaszewska, która jako opiekun merytoryczny (content teacher) wspomagała wykładowców języka angielskiego: mgr Iwonę Setę-Dąbrowska i mgr Janusza Srokę w realizacji programu.
Program CLIL (Content and Language Integrated Learning) ma za zadanie połączenie nauki języka obcego i treści przedmiotowych charakterystycznych dla danego wydziału oraz przygotowanie studentów do wejścia na rynek pracy poprzez wykształcenie w nich tzw. transferable skills. Warto więc pamiętać, że betonowe obiekty dekoracyjne, które zaprezentowali studenci, są jedynie praktyczną implementacją niektórych nauczanych treści i stanowią wartość dodaną programu CLIL, nie jego cel.
Niesłabnące zainteresowanie studentów oraz poparcie władz SJO i Wydziału Budownictwa pozwalają nam żywić nadzieję, że przyszły rok akademicki przyniesie kolejną edycję naszego unikatowego programu CLIL.
_____________________________________________________________________________
* Dnia 11.05.2022 w Studium Języków Obcych oraz na platformie Zoom odbyła się Prezentacja Finałowa projektu prowadzonego metodą CLIL (zintegrowanego nauczania przedmiotu i języka), pt. „Engineering Challenges” podczas którego studenci II roku Wydziału Mechanicznego Technologicznego kierunku Automatyka i Robotyka Politechniki Śląskiej przedstawili efekty swojej pracy nad:
- Elektrycznym podajnikiem do napojów
- Modelem drona
- Eksperymentem łańcuchowym
Projekt prowadzony był w ramach lektoratu j. angielskiego od 16 marca do 11 maja 2022 (8 tygodni) pod opieką mgr Grażyny Dudy. Studenci korzystali również z doradztwa swoich nauczycieli przedmiotu, dr hab. inż. Piotra Przystałka, prof. PŚ, oraz dr inż. Wawrzyńca Panfila z Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej.
Studenci pracowali w trzech pięcioosobowych zespołach planując kolejne etapy budowy swoich urządzeń, wybierając materiały do ich realizacji, programując i sprawdzając ich działanie oraz wprowadzając ewentualne poprawki. Każdy zespół przygotował prezentację finałową swojego urządzenia.
Praca metodą CLIL, poprzez dodanie treści tematycznych zwiększa motywację studentów do nauki języka obcego i jednocześnie daje im szansę na praktyczne wykorzystanie swojej kreatywności i rozwinięcie tzw. umiejętności miękkich (soft skills) poprzez pracę w zespołach, rozwiązywanie trudnych problemów oraz dotrzymywanie terminów. Podczas trwania projektu studenci byli zobowiązani do przesyłania cotygodniowych pisemnych raportów z przebiegu pracy nad swoimi urządzeniami. Każdy zespół przygotował również raport końcowy projektu (Final Report).
____________________________________________________________________________