A A+ A++

 

Telekolaboracje

 

Polska-Kolumbia – czyli jak studentki i studenci Politechniki Śląskiej i Uniwersytetu EAN w Bogocie w Kolumbii wspólnie ćwiczą język niemiecki.

W trakcie trwania semestru zimowego oraz semestru letniego zostały przeprowadzone międzynarodowe projekty telekolaboracyjne, w których udział wzięli studenci i studentki Politechniki Śląskiej (Wydziały: Architektury, Automatyki, Elektroniki i Informatyki, Elektryczny, Mechaniczny Technologiczny) i Uniwersytetu EAN w Bogocie w Kolumbii (Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych, Kierunek Języki Nowożytne). Celem projektu było przeprowadzanie spotkań i rozmów w języku niemieckim przy użyciu platform do prowadzenia wideokonferencji takich jak ZOOM. Uczestnicy spotykali się i dyskutowali w parach poruszając tematy dot. m.in. studiów, sytuacji mieszkaniowej, pogody, atrakcji turystycznych, kultury, zwyczajów, muzyki, literatury Polski i Kolumbii. Na zakończenie projektu uczestnicy projektu przygotowali prezentacje, w których podzielili się informacjami oraz doświadczeniami zebranymi w trakcie wspólnej pracy ze swoimi partnerkami i partnerami z Kolumbii (w semestrze zimowym). W semestrze letnim zaprezentowali krótki filmik, w którym przedstawili uzyskane wiadomości na temat Polski lub Kolumbii.

Projekt koordynowały:

  • mgr Renata Pelka, starszy asystent języka niemieckiego, Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej
  • doc. Angélica Mariana Mateus Laverde, wykładowca języka niemieckiego, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu EAN w Bogocie w Kolumbii

Uczestnicy projektu:

  • w semestrze zimowym 22 uczestników z każdej uczelni (razem 44 osoby)
  • w semestrze letnim 24 uczestników (razem 48).

W podsumowaniu studentki i studenci napisali o projekcie:

„Ciekawe tematy do omówienia, super możliwość poznania kultury/tradycji/potraw kolumbijskich.”

„Fajny projekt, w który włożyłem swoje zaangażowanie. (…) to było naprawdę ciekawe doświadczenie, o którym rozmawiałem ze znajomymi/bliskimi.”

„Projekt jest ciekawą formą nauki.”

„Bardzo podobał mi się projekt. Z list słówek wiele informacji mogłam sobie przypomnieć.”

„Projekt bardzo mi się podobał, był dobrze zorganizowany.”

„Projekt był bardzo ciekawy, fajnie było nawiązać kontakt z osobą z niemalże drugiego końca świata, tematy były ciekawe i pozwoliły poznać sporo ciekawostek na temat partnera i jego kraju.”

„Projekt jest bardzo dobrą inicjatywą. Na plus wybór Uniwersytetu z Kolumbii jako partnera do projektu, pozwoliło to poznać ludzi i ich kulturę z mniej znanych nam okolic świata.”

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Gliwice – Monachium – rozmawiamy w językach niemieckim i angielskim

W semestrze zimowym oraz semestrze letnim zrealizowano także międzynarodowe projekty telekolaboracyjne /przez studentów Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej i Wydziału Studiów Ogólnych i Interdyscyplinarnych Hochschule München w Niemczech. Celem projektu było przeprowadzanie spotkań i rozmów w języku niemieckim i języku angielskim z zastosowaniem platformy wideokonferencji Zoom i innych komunikatorów. Uczestnicy dyskutowali w parach, a w semestrze letnim  w grupach, na tematy dot. studiów, życia, kultury, zwyczajów w Polsce i w Niemczech. W semestrze zimowym omawiali także tematykę związaną z etykietą biznesu, zasadami odpowiedniego zachowania się w miejscu pracy, a także procesami związanymi z ubieganiem się o pracę. Studentki i studenci porównali te procesy oraz ocenili podobieństwa i różnice w tym zakresie między Polską i Niemcami. Na zakończenie projektu uczestnicy przedstawili w prezentacjach informacje oraz doświadczenia, które uzyskali w trakcie spotkań. W semestrze letnim studentki i studenci dyskutowali w grupach na temat ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Każdy zespół dokonał porównania, jak wygląda sytuacja związana z ochroną środowiska w Polsce i w Niemczech, a wynik zaprezentował na plakatach.

Projekt koordynowali:

  • mgr Renata Pelka, starszy asystent języka niemieckiego, Studium Języków Obcych Politechniki Śląskiej
  • mgr Nicholas Sinn, starszy wykładowca języka angielskiego, Uniwersytet Nauk Stosowanych w Monachium w Niemczech

Uczestnicy:

  • w semestrze zimowym 16 uczestników z każdej uczelni
  • w semestrze letnim 15 uczestników z Gliwic i 17 z Monachium

W podsumowaniu studentki i studenci napisali o projekcie:

„Wszystko było perfekcyjnie zorganizowane.”

„Projekt spełnił moje oczekiwania.”

„Projekt bardzo się podobał, była to szansa na poprawienie umiejętności języka niemieckiego jak i angielskiego.”

„Ciekawe pomysły na spotkania.”

„Projekt bardzo mi się podobał i chciałbym jeszcze raz wziąć w nim udział.”

„Projekt bardzo mi się podobał. Zaletę stanowiła możliwość porozmawiania z osobami biegle posługującymi się językiem, a także możliwość umawiania się na spotkania o dowolnych godzinach.”

„Es hat mir sehr gefallen, alles war gut vorbereitet. Es gibt keine Nachteile.“

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dnia 10.06.2023 o godz.12.00 w Polsce i 19.00 w Japonii, na platformie Zoom, odbyło się podsumowanie międzynarodowego projektu telekolaboracyjnego, zrealizowanego w semestrze letnim 2022/23 we współpracy z 'Otaru University of Commerce' w Japonii.

W projekcie, w ramach lektoratu z języka angielskiego, wzięli udział polscy studenci IV semestru Wydziału Mechaniczno-Technologicznego z kierunku Mechatronika oraz japońscy studenci grup mieszanych z kierunku Handel. Koordynatorkami projektu były prof. Daniela Caluianu i mgr Iwona Seta-Dąbrowska.

Przedmiotem projektu było zaadaptowanie polskich rozwiązań i produktów w japońskim kontekście. Po analizie różnorodnych koncepcji, grupy projektowe zdecydowały się skupić na dwóch głównych obszarach:

1. Siłownie na otwartym powietrzu

Studenci zajęli się dostosowaniem nowatorskich siłowni na otwartym powietrzu do japońskich warunków atmosferycznych. Z uwagi na dużą ilość opadów, japońskie siłownie wymagałyby specjalnego zadaszenia, zapewniającego ochronę przed deszczem oraz ze względu na ograniczoną przestrzeń i dużą gęstość zaludnienia w Japonii, wykorzystania nietypowych lokalizacji, takich jak dachy budynków.

2. Aplikacje do płatności mobilnych na stacjach benzynowych.

Studenci zaprojektowali aplikację do płatności bezgotówkowych na stacjach benzynowych. Aplikacja ta byłaby innowacyjna na japońskim rynku, gdzie dotychczas nie istnieje taka usługa. Studenci dostosowali interfejs aplikacji do języka japońskiego, uwzględniając również elementy charakterystyczne dla kultury i rynku japońskiego.

Tegoroczny projekt był realizowany w semestrze letnim, co stanowiło wyzwanie głównie ze względu na różnice w organizacji roku akademickiego między Polską a Japonią. Jednak mimo napotkanych trudności, mamy nadzieję, że doświadczenia zdobyte podczas tego projektu przyczynią się do dalszej owocnej współpracy w przyszłości.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

06.12 2022r. w Studium Języków Obcych oraz na platformie ZOOM odbyła się Prezentacja Finałowa międzynarodowego projektu telekolaboracyjnego  "The Mobile App” mającego na celu zaprojektowanie prototypu aplikacji używanej w telefonie komórkowym, która pomagałaby w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej wraz z odpowiednią dietą wspomagającą, oraz znalezienie rynku zbytu na tego rodzaju aplikację.

Projekt był prowadzony w ramach lektoratu j. angielskiego od 11 października do 6 grudnia 2022r. Uczestnikami i wykonawcami projektu byli studenci drugiego roku Wydziału Matematyki Stosowanej i Informatyki Politechniki Śląskiej pod opieką mgr Grażyny Dudy oraz studenci  Uniwersytetu Ekonomicznego w Budapeszcie pod opieką dr Ildiko Dosy. Był to już kolejny projekt prowadzony we współpracy z tą węgierską uczelnią.

Studenci pracowali razem w czterech międzynarodowych zespołach, komunikując się na platformach społecznościowych (Facebook, Discord ) oraz mailowo, poprzez specjalnie stworzony adres na wyszukiwarce Google oraz wykorzystując Google Disc do przesyłania wspólnie opracowywanych dokumentów.

Studenci wykonywali zadania inżynierskie (engineering tasks) oraz biznesowe (business tasks) dzieląc się wiedzą w/w dziedzinach. Nasi studenci nauczyli się jak stworzyć biznes plan i znaleźć nabywców na stworzoną przez siebie aplikację, natomiast studenci węgierscy zdobyli wiedzę na temat produktu, na który musieli znaleźć rynek zbytu, co bardzo ułatwiło im stworzenie odpowiedniej strategii marketingowej.

Projekt był już kolejną odsłoną międzynarodowych projektów telekolaboracyjnych prowadzonych metodą PBL w Studium Języków  Obcych.  Na Prezentację Końcową projektu oprócz opiekunów projektu, studenci zaprosili swoich kolegów i koleżanki z Wydziału Matematyki Stosowanej. Obecna była również p. Dyrektor SJO p. dr. Małgorzata Rachwalska-Mitas oraz Prodziekan Wydziału Matematyki Stosowanej p. dr hab. inż. Bożena Piątek, prof. PŚ.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie