CLIL i inne projekty PBL
* 15 czerwca 2021 r. miała miejsce finałowa prezentacja online będąca oficjalnym podsumowaniem szóstej już edycji projektu CLIL (Content and Language Integrated Learning), w którym grupa studentów II roku Wydziału Budownictwa przez dwa semestry w ramach lektoratu rozwijała swoją znajomość języka angielskiego (poziom C1), pogłębiając jednocześnie wiedzę z zakresu technologii betonu oraz konstrukcji budowlanych. Warto podkreślić, że studenci korzystali z materiałów dydaktycznych specjalnie dla nich przygotowanych przez koordynatorów językowych projektu mgr Iwonę Setę-Dąbrowską i mgr Janusza Srokę ze Studium Języków Obcych. Nad stroną merytoryczną całego przedsięwzięcia czuwała dr Małgorzata Gołaszewska z Wydziału Budownictwa Politechniki Śląskiej.
Po raz kolejny sytuacja związana z pandemią uniemożliwiła wykonanie praktycznej części projektu w laboratorium Wydziału Budownictwa, co do roku 2019 było tradycją. Tym razem jednak większości zespołów projektowych udało się wykonać zaplanowane wcześniej małe formy betonowe we własnym zakresie. Realizacja projektu była możliwa dzięki ogromnej determinacji oraz pomysłowości studentów, którzy wykorzystali do tego celu swoje prywatne przestrzenie - garaże, piwnice, ogrody itp. W ten sposób powstały betonowe piękne i oryginalne donice, stół z grawerunkiem, świeczniki, lampa łącząca elementy drewniane z betonem i podkładki z żywicy epoksydowej.
Wszystkie prace wykonane były z zachowaniem zasad bezpieczeństwa (związanych zarówno z sytuacją pandemiczną jak i z ogólnymi wytycznymi dotyczącymi obróbki betonu, o których była mowa na zajęciach), a studenci zadali sobie sporo trudu, by zdobyć potrzebne materiały oraz zorganizować pracę w dogodnym dla wszystkich czasie i miejscu.
Niektórym zespołom udało się nawet nawiązać kontakt z firmami budowlanymi oraz uzyskać część materiałów potrzebnych do wykonania projektu, co jest integralną i bardzo istotną częścią naszego programu CLIL. Dzięki pigmentom uzyskanym od firmy Primacol Professional, po raz pierwszy od wielu lat powstał kolorowy beton (czerwone donice w kształcie kaloszy), a dzięki żywicy epoksydowej od Ciech Resins fantazyjne podkładki z dodatkiem brokatu.
Jedynie dwie z siedmiu grup projektowych nie miały możliwości zorganizowania wspólnej pracy, jednak ich członkowie indywidualnie wykonali również niezwykle ciekawe formy betonowe – podstawki w formie dłoni, hantle, a nawet ogromne palenisko ogrodowe.
W przeprowadzonej pod koniec zajęć ankiecie, projekt uzyskał od studentów bardzo wysokie oceny i niezwykle pochlebne opinie. Studenci i koordynatorzy projektu otrzymali również gratulacje i wyrazy uznania od władz SJO, Wydziału Budownictwa oraz zaproszonych gości.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------