Uczelnia Badawcza - Kształcenie
W dniu 30 października 2019 roku, Politechnika Śląska, najstarsza uczelnia techniczna na Górnym Śląsku, znalazła się w gronie dziesięciu uczelni, które zostały wyłonione spośród dwudziestu w pierwszym konkursie programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”. Znalezienie się w prestiżowym gronie pozwoli na dalszą realizację misji naszej Uczelni, którą jest prowadzenie innowacyjnych badań naukowych i prac rozwojowych, kształcenie wysoko wykwalifikowanych kadr na rzecz społeczeństwa
i gospodarki opartych na wiedzy, a także aktywne wpływanie na rozwój regionu
i społeczności lokalnych. Uczelnia, przez ciągłe doskonalenie procesów i organizacji, jest przyjaznym oraz otwartym miejscem pracy i rozwoju społeczności akademickiej.
W celu doskonalenia kształcenia na Politechnice Śląskiej zaplanowano:
- wprowadzanie kształcenia zorientowanego problemowo – zapoznanie studentów na początku bloku zajęć z rzeczywistym problemem lub obiektem, do którego będą aplikować kolejne metody oraz kształcenia zorientowanego projektowo - wdrażanie koncepcji, w której Uczelnia jest uważana za lidera w kraju;
- wprowadzenie metody oksfordzkiej nauczania przedmiotów podstawowych - prowadzenie matematyki, fizyki i innych przedmiotów wspólnie dla pokrewnych kierunków; organizowanie egzaminów z przedmiotów przed niezależnymi komisjami.
wprowadzenie metody harvardzkiej zajęć interaktywnych – zmiana systemu prowadzenia zajęć na wielu przedmiotach, z podawczego na interaktywny; aktywna rola studentów w trakcie zajęć; - rozwój kształcenia dualnego we współpracy z pracodawcami – rozwój kształcenia, w którym student odbywa zajęcia na przemian w Uczelni i w zakładzie przemysłowym;
- pozyskiwanie najlepszych kandydatów na studentów – prowadzenie liceów akademickich;
- zaproponowanie opieki indywidualnej, w której oświadczony mentor włącza studenta w działalność badawczą, współpracę z przemysłem, realizację projektów;
- rozwój studenckiego ruchu naukowego - utrzymanie roli lidera
w kraju (ponad 170 aktywnych interdyscyplinarnych Studenckich Kół Naukowych); wsparcie w pozyskiwaniu partnerów i zagwarantowanie infrastruktury do realizacji projektów; - stworzenie przez studentów i wykorzystanie Centrum Kreatywności jako miejsca twórczości i realizacji projektów studenckich;
- rozwój przedsiębiorczości akademickiej - szkolenia specjalistyczne oraz
z przedsiębiorczości, prowadzone przez doświadczonych menedżerów i brokerów technologii; - identyfikacja potencjału komercjalizacyjnego; wsparcie w założeniu
i prowadzeniu własnego biznesu; - rozwój umiędzynarodowienia kształcenia – pakiet działań w celu znaczącego wzrostu umiędzynarodowienia studiów na wszystkich poziomach (I, II i III);
- poszerzenie oferty studiów z podwójnym dyplomowaniem i podwójnych doktoratów z prestiżowymi uczelniami zagranicznymi; wspieranie realizacji projektów studenckich i doktoranckich w zespołach międzynarodowych;
- pozyskanie najbardziej prestiżowych akredytacji międzynarodowych (ABET i inne).