Celem projektu była szczegółowa analiza zjawisk zachodzących w wąskich kanałach między dwoma wirującymi tarczami, a także zbadanie możliwości zwiększenia efektywności transferu momentu pędu między czynnikiem a tarczami. Temat ten jest istotny w wielu dziedzinach techniki i nauki, a w szczególności dla maszyn wiskotycznych, jak turbina Tesli. Zasada działania tych maszyn opiera się nie na wykorzystaniu reakcji czynnika na elementy wirnika, lecz na zjawisku dyfuzji pędu dzięki lepkości płynu oraz sile adhezji. Dzięki modyfikacji powierzchni wirujących dysków poprzez zastosowanie chropowatości lub mini kanałów, możliwe jest zwiększenie kontroli nad zjawiskami zachodzącymi w szczelinie między wirującymi tarczami.
Badania prowadzone były za pomocą metod analitycznych, numerycznych oraz eksperymentalnych. Metody analityczne polegały na rozwiązywaniu uproszczonych, dwuwymiarowych równań różniczkowych pola przepływu w zaproponowanej nowej formie uwzględniającej zmianę profilu prędkości w szczelinie oraz wpływ chropowatości powierzchni. Zaimplementowano metody umożliwiające zadawanie kształtu profilu prędkości w szczelinie oraz kątów wektorów prędkości wraz jednoczesną determinacją naprężeń generowanych na ściankach dysków. Model obliczeniowy rozszerzono do wersji umożliwiającej analizę przepływów gazów rzeczywistych.
Symulacja numeryczne prowadzono dla różnych modeli przepływu między tarczami, z uwzględnieniem aparatu kierowniczego zasilania turbiny i dla jednorodnego zasilania. W analizach wykorzystano metodę uśredniania Reynoldsa równań Naviera-Stokesa (uRANS), jak i metodę Large Eddy Simulation (LES). Dla modelu numerycznego przeprowadzono optymalizację która dla pozwoliła zdefiniować referencyjny model turbiny o maksymalnej sprawności z tarczami gładkimi. Zaproponowano sposób uwzględnienia chropowatości, który pozwolił na ocenę korzyści z zastosowania chropowatości powierzchni oraz kanałów na powierzchni tarcz. Wykazano, że chropowatość może istotnie zwiększyć sprawność rzeczywistą całej turbiny. Dla powietrza, w zależności od parametrów pracy, przyrost sprawności wynosił od 5-10p.p. Podobne przyrosty sprawności można uzyskać wykorzystując kanały w postaci wyżłobień na powierzchni tarcz wirnikowych. Największe korzyści uzyskano dla kanałów promieniowych.
Analizy obliczeniowe wykonane dla czynnika organicznego, dla którego konieczne jest stosowanie modelu gazu rzeczywistego potwierdziły tendencje zaobserwowane dla powietrza. Czynnik organiczny, ze względu na swoje własności, wymagał zastosowania węższych szczelin dla osiągnięcia wyższych sprawności. W takim przypadku zastosowanie chropowatości powierzchni w optymalnych parametrach pracy pozwala na zwiększenie sprawności o 10p.p.
Badania eksperymentalne w celu weryfikacji wyników z analiz numerycznych i analitycznych prowadzono przy wykorzystaniu instalacji powietrznej. Instalacja powietrzna została zmodyfikowana, aby mogła pracować z nadciśnieniem, umożliwiającym uzyskanie parametrów krytycznych w dyszach kierowniczych. Badania prowadzono na turbinie referencyjnej, która posiada wirnik z 5 tarczami o średnicy 160mm. Jej uniwersalna konstrukcja pozwala na zmianę liczby tarcz, rozmiaru szczeliny między tarczami oraz konfiguracji dysz. Ważną częścią stanowiska jest zaawansowany system pomiarowy parametrów przepływu w turbinie i w instalacji oraz system pomiaru mocy.

Rys. 1. Wykres mocy w funkcji prędkości obrotowej dla gładkich i chropowatych powierzchni

Rys. 2. Stanowisko badawcze
Koncepcja zastosowania w tarczach turbiny Tesli chropowatości lub minikanałów nie była wcześniej rozpatrywana. Opracowane narzędzia obliczeniowe oraz wnioski z uzyskanych wyników na temat możliwości poprawy wymiany pędu w przepływie między tarczami, które dla turbiny Tesli zwiększają jej efektywność można wykorzystać w wielu problemach z zakresu mechaniki płynów i wymiany ciepła.
Badania w projekcie pozwoliły na realizację pracy inżynierskiej, dwóch prac doktorskich oraz wniosły wkład do wniosku o tytuł profesora.
Skład zespołu badawczego:
Prof. dr hab. inż. Włodzimierz Wróblewski
Dr hab. inż. Mirosław Majkut
Dr hab. inż. Sebastian Rulik
Dr inż. Michał Strozik
Dr inż. Krzysztof Rusin
Dr inż. Emad Hasani Malekshah Fazel
Mgr inż. Mohammadsadegh Pahlavanzadeh
Publikacje:
- Rusin, K., Wróblewski, W., Hasani Malekshah, E., Pahlavanzadeh, M., Rulik, S. Extended analytical model of Tesla turbine with advanced modelling of velocity profile in minichannel between corotating disks with consideration of surface roughness, 2024 Energy, 307, art. no. 132775
- Pahlavanzadeh, M., Rulik, S., Wróblewski, W., Rusin, K. Application of roughness models to stationary and rotating minichannel flows, 2024, International Journal of Numerical Methods for Heat and Fluid Flow, 34 (11), pp. 4085-4106
- Pahlavanzadeh, M., Wróblewski, W., Rusin, K., On the Flow in the Gap between Corotating Disks of Tesla Turbine with Different Supply Configurations: A Numerical Study, 2024, Energies, 17 (17), art. no. 4472
- Pahlavanzadeh, M., Rusin, K., Wróblewski, W., Accurate modeling of the flow structures in the gap between corotating disks of a tesla turbine, 2024, Proceedings of the ASME Turbo Expo, 12C, art. no. V12CT32A007
- Pahlavanzadeh, M., Rulik, S., Wróblewski, W., Rusin, K. Systematic Assessment of Roughness Effect on Flow Characteristics in Minichannels, 2024, Lecture Notes in Mechanical Engineering, pp. 288-297
- Pahlavanzadeh, M., Rusin, K., Wróblewski, W., Evaluation of dynamic correction of turbulence wall boundary conditions to simulate roughness effect in minichannel with rotating walls, 2023, International Journal of Numerical Methods for Heat and Fluid Flow, 33 (12), pp. 3915-3939
- Rusin, K., Wróblewski, W., Rulik, S., Pahlavanzadeh, M., Malekshah, E.H., Investigation on the influence of surface roughness of rotating microchannel on flow conditions, 2023, Proceedings of the ASME Turbo Expo, 13D, art. no. v13dt35a007
- Pahlavanzadeh, M., Rusin, K., Wróblewski, W. Assessment of turbulent parameters modification to model roughness in the flow between rotating disks of Tesla turbine, 2023, 36th International Conference on Efficiency, Cost, Optimization, Simulation and Environmental Impact of Energy Systems, ECOS 2023, pp. 524-533
- Rusin, K., Malekshah, E.H., Wróblewski, W., Rulik, S. Improvement of the semi-analytical model of a tesla disc turbine by the correction of the velocity profile, 2022, Proceedings of the ASME Turbo Expo, 10-B, art. no. V10BT35A016
- Rusin, K., Wróblewski, W., Rulik, S. Efficiency based optimization of a Tesla turbine, 2021, Energy, 236, art. no. 121448