dr hab. inż. Anna Mainka Prof. PŚ, Z-ca Kierownika Katedry

anna.mainka@polsl.pl

0000-0002-2499-1764

+48 32 237 10 60

Katedra Ochrony Powietrza ul. Konarskiego 22B, pok. 229h 44-100 Gliwice

Dr inż. Anna Mainka od roku 2002 pracuje w Katedrze Ochrony Powietrza, kolejno na stanowiskach referenta, doktoranta, asystenta i adiunkta badawczo-dydaktycznego. W 2001 roku uzyskała tytuł magistra inżyniera, a w 2008 roku z wyróżnieniem tytuł doktora nauk technicznych w dyscyplinie naukowej Inżynieria Środowiska na Politechnice Śląskiej. Rozprawa doktorska pt. “Wpływ wybranych związków organicznych na katalityczne utlenianie S(IV) tlenem w warunkach zbliżonych do atmosferycznych” wykonana pod kierunkiem dr hab. inż. Ireny Wilkosz, prof. nzw. w Pol. Śl.
Aktualnie w swojej pracy naukowej zajmuje się zagadnieniami jakości powietrza atmosferycznego i wewnętrznego ze szczególnym uwzględnieniem dwutlenku węgla oraz zanieczyszczeń pyłowych w budynkach przedszkolnych.
Dr Mainka ukończyła: studia podyplomowe Zarządzanie przedsiębiorstwem (2002), Zarządzanie projektami (2005), Szkolenia dla kierowników projektów (2012), Design Thinking – myślenie projektowe (2016). Regularnie podnosi swoje kwalifikacje dydaktyczne i zyskuje nowe kompetencje do wykorzystania w praktyce dydaktycznej, biorąc udział w szkoleniach: Prezi – tworzenie prezentacji (2016), Pedagogical Evolution Toolbox workshop (2016), Przygotowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, działania podnoszące kompetencje dydaktyczne kadr uczelni i prowadzenia zajęć w języku obcym organizowanym w ramach Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój (2019), Case Teaching training (2019), Innovative Methodology for Tertiary Education (2021).
W latach 2014 – 2015 dr Mainka kierowała projektem „Children exposure to indoor air pollutants in nursery schools (CHEIN)” finansowanym ze środków funduszy norweskich, w ramach programu Polsko-Norweska Współpraca Badawcza realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz w roku 2016 projektem dydaktycznym Teacher Benefit w ramach projektu Teacher Benefit Grant KIC InnoEnergy Master School, akronim STUDinAIR.
W roku 2019 dr Mainka odbyła dwutygodniowy staż naukowy na Duńskim Uniwersytecie Technicznym DTU w ramach projektu SYNERGIA finansowanym przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej. W ramach stażu nawiązała współpracę z Prof. Peterem Fantke i rozpoczęła analizę skutków zdrowotnych ze względu na inhalację metali zawartych w pyle PM2.5, a współpracując z Prof. Pawłem Wargockim rozpoczęła badania związane oceną wpływu jakości powietrza wewnątrz pomieszczeń wentylowanych grawimetrycznie na jakość snu użytkowników.
Wybrane artykuły naukowe:
Mainka, A., Mucha, W., Pastuszka, J. S., Brągoszewska, E., Janoszek, A. (2020). Non-commercial air purifier—the effectiveness and safety. Buildings, 10(104), 1–16. https://doi.org/10.3390/buildings10060104
Kozielska, B., Mainka, A., Żak, M., Kaleta, D., Mucha, W. (2020). Indoor air quality in residential buildings in Upper Silesia, Poland. Building and Environment, 177(art. no. 106914). https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2020.106914
Żak, M., Mainka, A. (2020). Cross-Regional Highway Built through a City Centre as an Example of the Sustainable Development of Urban Transport. Sustainability, 12(24), 10403. https://doi.org/10.3390/su122410403
Mainka, A., Zajusz-Zubek, E. (2019). Keeping Doors Closed as One Reason for Fatigue in Teenagers—A Case Study. Applied Sciences, 9(17), 3533. https://doi.org/10.3390/app9173533
Mainka, A., Zajusz-Zubek, E. (2019). PM1 in ambient and indoor air-urban and rural areas in the upper Silesian Region, Poland. Atmosphere, 10(11), 1–16. https://doi.org/10.3390/atmos10110662
Mainka, A., Zajusz-Zubek, E. (2018). Determination on Carbon Dioxide Levels in School Buildings: the Effect of Thermal Efficiency Improvement. Engineering and Protection of Environment, 21(2), 156–162. https://doi.org/10.17512/ios.2018.2.3
Mainka, A., Brągoszewska, E., Kozielska, B., Pastuszka, J. S., Zajusz-Zubek, E. (2015). Indoor air quality in urban nursery schools in Gliwice, Poland: Analysis of the case study. Atmospheric Pollution Research, 6(6), 1098–1104. https://doi.org/10.1016/j.apr.2015.06.007
Prowadzone przedmioty:
- Procesy i operacje jednostkowe w inżynierii środowiska
- Pomiary zanieczyszczeń powietrza/Measurements of air pollution
- Próbki środowiskowe
- Ekonomiczne aspekty zarządzania przedsiębiorstwem
- Historia rozwoju techniki w inżynierii środowiska