A A+ A++

Projekty PBL

realizowane w Katedrze RG-1

Zielone przestrzenie przyszłości: Transformacja terenów pogórniczych Jastrzębia Zdrój w zrównoważone ekosystemy miejskie

Projekt jest realizowany wspólnie z Zespołem Szkół nr 2 im. W. Korfantego w Jastrzębiu - Zdroju. Opiekunami naukowymi są: dr inż. hab. Anna Manowska, prof. PŚ oraz mgr inż. Karolina Pawlak, arch. Kraj. Cel projektu: Projekt zakłada opracowanie kompleksowego modelu transformacji terenów pogórniczych w wybranej lokalizacji w Jastrzębiu Zdrój, które obecnie jest zdegradowane i nieprzystosowane do użytku społecznego. Celem jest stworzenie zrównoważonych ekosystemów miejskich, które będą służyć jako oazy bioróżnorodności, miejsca edukacji ekologicznej oraz przestrzenie rekreacyjne dla mieszkańców i turystów. Projekt ma również na celu promowanie zielonych technologii i praktyk, które mogą być wzorem dla innych miast i regionów. Założono wykonanie projektu koncepcyjnego z użyciem narzędzi CAD i AI.

Innowacyjne modele do nauki fizyki wykonane za pomocą wydruku 3D

Projekt jest realizowany wspólnie z I Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Pszczynie. Opiekunami naukowymi są: dr inż. hab. Anna Manowska, prof. PŚ oraz dr inż. Andrzej Nowrot Projekt ma na celu zastosowanie nowoczesnej technologii druku 3D z użyciem żywicy w celu stworzenia realistycznych modeli fizycznych, które pomogą uczniom lepiej zrozumieć i zobaczyć zasady fizyki. Zadanie to jest kluczowe, ponieważ nauka fizyki często wymaga abstrakcyjnego myślenia, a modele 3D mogą uczynić te koncepcje bardziej przystępne i zrozumiałe. Projekt zakłada współpracę pomiędzy uczniami pod nadzorem opiekunów reprezentujących różne dyscypliny naukowe dla upowszechnienia wiedzy i umiejętności wykorzystania dostępnych na rynku technologii. Efekty prac w ramach projektu przyniosą wymierne korzyści dla uczniów w postaci wzrostu ich kompetencji oraz dla pracowników naukowych w postaci efektywnej wymiany doświadczeń w różnych dziedzinach i obszarach wiedzy.

Obraz Gerd Altmann z Pixabay

Mikroprocesorowy układ do eksperymentalnego badania konwersji energii słonecznej

Projekt jest realizowany wspólnie z I Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Pszczynie. Opiekunami naukowymi są: dr inż. hab. Anna Manowska, prof. PŚ oraz dr inż. Andrzej Nowrot Od kilku lat w Polsce następuje intensywna transformacja energetyczna. Coraz większy udział w produkcji energii elektrycznej mają odnawialne źródła energii takie jak panele fotowoltaiczne. Natomiast w ciągu najbliższej dekady uruchomiona zostanie pierwsza elektrownia jądrowa. W ramach projektu uczniowie poznają budowę i zasadę działania ogniw fotowoltaicznych. Skonstruują wspólnie z prowadzącym zajęcia mikroprocesorowy układ do eksperymentalnego wyznaczania podstawowych charakterystyk ogniw oraz prosty elektroniczny układ zarządzania prądem obciążenia w warunkach różnego natężenia światła. W projekcie planowane jest wykorzystanie powszechnie dostępnych platform takich jak Arduino lub Raspberry Pi. Tematyka projektu będzie dobrze korespondować z lekcjami fizyki na poziomie rozszerzonym. Omówione i doświadczalnie zbadane zostaną efekty zachodzące w strukturach półprzewodnikowych typu fotodiody, diody elektroluminescencyjne oraz przede wszystkim ogniwa fotowoltaiczne mono i polikrystaliczne. Ponadto uczniowie będą mogli doświadczalnie zbadać wpływ czynników takich jak temperatura otoczenia na sprawność procesu konwersji energii słonecznej w energię elektryczną. Celem projektu jest uzupełnienie oraz poszerzenie wiedzy i zainteresowań uczniów, którzy deklarują przystąpienie do matury z fizyki. Ponadto osoby te nabędą podstawowe wiedzę i umiejętności w zakresie programowania mikrokontrolerów i elektroniki.

Obraz Michael Schwarzenberger z Pixabay

Zastosowanie wiersza poleceń do weryfikacji, zarządzania bezpieczeństwem systemów komputerowych oraz analiza możliwości wykorzystania danych biometrycznych w procesach szyfrowania

Celem projektu będzie zapoznanie studentów z możliwościami wiesza poleceń: Git Bash, Cygwin oraz konsolą systemu Windows i PowerShell. Warto pamiętać, że prawidłowe korzystanie z wiersza poleceń w kontekście cyberbezpieczeństwa wymaga odpowiednich umiejętności i wiedzy. Nieprawidłowe wykonanie poleceń może prowadzić do problemów, w tym zagrożeń dla bezpieczeństwa systemu i sieci. Stąd też projekt będzie skupiał się na zasadach działań defensywnych, monitorowaniu dzienników w czasie rzeczywistym i monitorowaniu systemu plików oraz zarządzaniu użytkownikami, grupami i uprawnieniami. Celem projektu będzie również nauczenie studentów różnicy pomiędzy szyfrowaniem asymetrycznym i nieasymetrycznym z punktu widzenia dostępu do przechowywanych danych. Dowiedzą się, jak przebiega weryfikacja i tworzenie wybranych danych biometrycznych. Metody realizacji - studia literaturowe w zakresie analizy wybranych aktów prawnych dotyczących cyberbezpieczeństwa na terenie Polski i Słowacji, - omówienie zagadnień związanych z zarządzaniem ryzykiem i reagowaniem na incydenty w kontekście bezpieczeństwa systemu operacyjnego i sieci komputerowej, - omówienie metod szyfrowania danych za pomocą kluczy symetrycznych i asymetrycznych, - przedstawienie procedur uwierzytelniania i weryfikacji tożsamości za pomocą kluczy symetrycznych i asymetrycznych w wierszu poleceń. Oczekiwane wyniki i kamienie milowe - zdefiniowanie aktów prawnych dotyczących cyberbezpieczeństwa w Polsce i na Słowacji, - opracowanie procedury szyfrowania asymetrycznego i symetrycznego z punktu widzenia dostępu do przechowywanych danych - opracowanie testów i przeprowadzenie symulacji dotyczących:

· Monitorowania dzienników zdarzeń i ruchu.

· Analizy plików.

· Skanowania podatności.

- opracowanie procedur uwierzytelniania i weryfikacji tożsamości za pomocą kluczy symetrycznych i asymetrycznych w wierszu poleceń.

Główny opiekun naukowy strony polskiej: dr hab. inż. Anna Manowska Prof. PŚ jednostka organizacyjna Wydział Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej/ Katedra Elektrotechniki i Automatyki Przemysłowej Pomocniczy opiekun naukowy strony słowackiej/ konsultant Ing. Martin Boroš, PhD, University of Žilina, Faculty of Security Engineering, Department of Security Management

Budowa maszyny do gier w stylu Arcade w oparciu o Rasperry Pi

Zamiłowanie do starych gier sprawiło, że kolejne zastosowanie odnalazł mikrokontroler Rasperry Pi, w których RPI zostało przystosowane do pracy, jako konsola lub nawet automat do gier wideo. W projekcie założono, że zostanie zaprojektowany automat do gier z Porta PI Arcade. Dodatkowo, w automacie zostanie użyta platforma RetroPie. Jest ona dostępna zarówno w postaci niezależnego programu, jak i całej dystrybucji systemu operacyjnego, bazującego na Raspbianie. RetroPie współpracuje też z szeregiem kontrolerów, które zostaną wykorzystane w projekcie. Do budowy automatu, oprócz komputera Raspberry PI oraz oprogramowania potrzebne są jeszcze: wyświetlacz, głośniki i obudowa oraz przewody niezbędne do podłączenia wszystkiego. Projekt zakłada współpracę pomiędzy uczniami pod nadzorem opiekunów reprezentujących różne dyscypliny naukowe dla upowszechnienia wiedzy i umiejętności wykorzystania dostępnych na rynku technologii informatycznych. Efekty prac w ramach projektu przyniosą wymierne korzyści dla uczniów w postaci wzrostu ich kompetencji oraz dla pracowników naukowych w postaci efektywnej wymiany doświadczeń w różnych dziedzinach i obszarach wiedzy.

Projekt realizowany wspólnie z uczniami III LO w Katowicach

Metody realizacji:

W takcie realizacji PBL wykorzystywane będę następujące techniki:

- system operacyjny Linux,

- RetroPie do przygotowania uniwersalnej konsoli do gier,

- narzędzia do pracy z grafiką komputerową,

Oczekiwane wyniki i kamienie milowe:

- poznanie platformy RetroPie,

- z zastosowaniem mikrokontrolera RPi uruchomienie kontrolerów, wyświetlacza i głośników,

- zbudowanie obudowy,

- oprogramowanie i symulacje z wykorzystaniem Retro Build Games

Opiekun projektu: dr hab. inż. Anna Manowska, Prof. PŚ

Protokół MQTT w systemach pomiarowych


Narastająca potrzeba zbierania danych w celu optymalizacji procesów produkcyjnych wymaga dostosowania aktualnych linii produkcyjnych do nowych zastosowań. Stosowane rozwiązania wymagają dostosowania do nowych technologii pomiarowych. Wymiana informacji musi zachodzić w różnych typach urządzeń, ze względu na wiek, technologię i rodzaj komunikacji. Kolejnym aspektem jest łatwość implementacji nowego systemu w starych urządzeniach. Dotychczas stosowane rozwiązania musza być kompatybilne z tymi starszymi. Duża ilość danych wymaga również pewnej agregacji, tak aby informacje te były przydatne dla użytkownika końcowego. To stanowi merytoryczne podstawy przedmiotowego PBLa. Celem projektu będzie zapoznanie studentów z protokołem MQTT jako narzędziem wykorzystanego do komunikacji pomiarów rozproszonych. Zastosowanie obróbki danych w układach mikroprocesorowych przy użyciu Node-RED jako innowacyjnego podejścia do programowania, wykorzystanie systemów bazo-danowych dedykowanych do szeregów czasowych na przykładzie InfluxDB i wizualizacja danych (pomiary, diagnostyka, raporty) w systemie Grafana. Projekt PBL będzie składał się z części informatycznej oraz konstrukcyjnej. W trakcie realizacji części informatycznej studenci uczestniczyć będą w procesie tworzenia pełnego systemu informacyjnego. W ramach zajęć konstrukcyjnych studenci zbudują sieć pomiarową. Projekt zakłada współpracę pomiędzy studentami reprezentującymi różne kierunki studiów pod nadzorem opiekunów reprezentujących różne dyscypliny naukowe dla upowszechnienia wiedzy i umiejętności wykorzystania dostępnych na rynku technologii informatycznych. Zespół projektowy składać się będzie ze specjalistów z dziedziny automatyki i informatyki przemysłowej oraz studentów kierunku Górnictwo i Geologia oraz Inżynieria Bezpieczeństwa co wskazuje na wysoki poziom interdyscyplinarności proponowanych tematów. Efekty prac w ramach projektu przyniosą wymierne korzyści dla studentów w postaci wzrostu ich kompetencji oraz dla pracowników naukowych w postaci efektywnej wymiany doświadczeń w różnych dziedzinach i obszarach wiedzy.

Celem projektu będzie zbudowanie systemu pomiarowego i informacyjnego.

Zespół projektowy: Marek Grys, Bogdan Tkaczyk, Łukasz Spyra, Aleksander Gozdek, Artur Wycisk, Kamil Zukowski

Główny opiekun dr hab. inż. Anna Manowska prof. PŚ
Opiekunowie pomocniczy: dr inż. Artur Dylong, dr hab. inż. Aurelia Rybak prof. PŚ

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie