A A+ A++

52’ Międzyuczelniana Konferencja Metrologów MKM 2020

Opracowała Beata Krupanek,


W dniach 7-9 września 2020r. odbyła się 52 Międzyuczelniana Konferencja Metrologów MKM 2020. Jest to konferencja zapoczątkowana przez Profesora Metala w Szczecinie, która obecnie odbywa się co rok we wrześniu. Konferencję każdego roku organizuje inna jednostka naukowa z Polski, ale niezmiennie na obradach konferencyjnych zasiada gro czołowych polskich metrologów, elektroników, automatyków a nawet w ostatnich latach specjalistów z dziedziny informatyki i systemów pomiarowych.

W tym roku konferencja była inna niż wszystkie dotychczasowe jej edycje. Odbyła się w cieniu epidemii wirusa SARS-Cov-2 i została zorganizowana z wieloma obostrzeniami i ograniczeniami związanymi z bezpieczeństwem uczestników a jednak mimo to dawała poczucie normalności, tradycji i odskocznię od codzienności dla wszystkich uczestników.

Tegoroczna konferencja MKM została zorganizowana przy współpracy Katedry Metrologii, Elektroniki i Automatyki Politechniki Śląskiej w Gliwicach i Oddziału Gliwickiego Stowarzyszenia Elektryków Polskich. Przewodniczącym Komitetu Organizacyjnego został dr hab. inż. Jerzy Roj, prof. PŚ, ze strony SEP organizatorem został Prezes SEP dr inż. Jan Kapinos oraz skarbnik SEP dr inż. Bogusław Kasperczyk. Już w 2019r. dokonano pierwszych ustaleń i podziału obowiązków pomiędzy zespołem roboczym z Politechniki Śląskiej, w składzie dr inż. Beata Krupanek – sekretarz, dr inż. Ryszard Bogacz, mgr inż. Łukasz Dróżdż, a biurem SEP. Nad częścią merytoryczną czuwał prof. dr hab. inż. Jerzy Jakubiec z Politechniki Śląskiej oraz dr hab. inż. Krzysztof Tomczyk z Politechniki Krakowskiej.

Częścią naukową konferencji zajmował się ustalony w 2019r. Komitet Naukowy pod przewodnictwem dr hab. inż. Sławonira Grysia, prof. PCz. Wiceprzewodniczącym Komitetu został dr hab. inż. Mariusz Rząsa, prof. PO. Dzięki staraniom Komitetu Naukowego oferta publikacyjna na konferencji MKM 2020 była wyjątkowo bogata. Uczestnicy mieli do wyboru czasopismo Pomiary Automaty i Robotyka, monografię Politechniki Śląskiej oraz artykuł w International Journal of Electronics and Telecommunications.

Pierwsze działania Komitetu Organizacyjnego były ukierunkowane na wybór i rezerwację miejsca, w którym będzie odbywała się konferencja. Po przejrzeniu wielu ofert i biorąc pod uwagę, że konferencja MKM nigdy nie odbyła się w środowej części Jury Krakowsko- Częstochowskiej wybór padł na malowniczo położony w Podlesicach hotel Ostaniec w pobliżu raju wspinaczkowo - turystycznego określanego mianem Góry Zborów. Rezerwat ten to jedna z najpiękniejszych grup ostańców jurajskich. Położenie hotelu wśród zieleni, duży teren oraz zaplecze rekreacyjne sprawia, że jest to idealnie miejsce na relaks z dala od wielkomiejskiego zgiełku a także, co najważniejsze, na realizację konferencji naukowej. Hotel oferuje dwie sale konferencyjne, ogród zimowy, który pozwala na organizację eleganckiej kolacji oraz pełne wyposażenie audio-wizualne. Ponadto uczestnicy konferencji mogli skorzystać z basenu, strefy SPA oraz salonu gier czy kominka plenerowego. Doskonała lokalizacja hotelu pozwalająca na prowadzenie naukowych dyskusji również na spacerach pośród pięknej przyrody czy wypad na zwiedzanie zamków jurajskich wydała się odpowiednia na organizację jednej z najstarszych konferencji w Polsce. Nie bez znaczenia okazała się także pomoc hotelu a zwłaszcza przemiłej Pani Magdaleny Gordel w organizacji wszystkich elementów konferencji.

Kamieniem milowym przy organizacji konferencji było uruchomienie strony internetowej oraz elektronicznej rejestracji uczestników z pełnym wachlarzem wariantów uczestnictwa w konferencji. Stronę internetową utworzył i administrował mgr inż. Wacław Groszewski doktorant Katedry Metrologii, Elektroniki i Automatyki.

W dniu 6 września do Hotelu Ostaniec zajechali pierwsi uczestnicy konferencji, która oficjalnie rozpoczęła się 7 września o 9.30 przemówieniem Przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego dr hab. inż. Jerzego Roja, prof. PŚ, który uroczyście powitał wszystkich zebranych. Następnie głos zabrali Przewodniczący Komitetu Naukowego dr hab. inż. Sławomir Gryś, prof. PCz, Dziekan Wydziału Elektrycznego Politechniki Częstochowskiej dr hab. inż. Marek Lis, prof. PCz oraz Dziekan Wydziału Elektrycznego Politechniki Śląskiej a także kierownik Katedry Metrologii, Elektroniki i Automatyki prof. dr hab. inż. Marian Kampik, życząc zebranym owocnych obrad. Na koniec o zasadach bezpieczeństwa epidemicznego w czasie konferencji poinformował dr inż. Bogusław Kasperczyk, przedstawiciel SEP.

W pierwszym dniu konferencji odbyły się tylko dwie sesje naukowe poświęcone, w szczególności, pomiarom dokładnym a także pomiarom parametrów nieelektrycznych. Po przerwie obiadowej uczestnicy konferencji wyruszyli na wycieczkę o historycznym zabarwieniu śladami warowni jurajskich. Na początek przewodnik oprowadził uczestników po Zamku Bobolice, który jako jeden z nielicznych zamków jurajskich został wykupiony przez prywatnego właściciela i jest obecnie całkowicie wyremontowany. Obiekt można zwiedzać, a także dla chętnych istnieje możliwość zorganizowania ślubu w kaplicy zamkowej. Sam zamek zagrał już w kilku filmach i teledyskach. Następnie uczestnicy mogli zobaczyć bliźniaczy zamek Mirów, położony około 1,5km od Bobolic, który obecnie jest zabezpieczany i remontowany. Oba zamki dzieli przepiękna Grzęda Mirowska polecana na spacery. Ostatnim punktem programu, a zarazem najefektowniejszym, była wizyta na Zamku Ogrodzienieckim w Podzamczu koło Zawiercia. Uczestnicy konferencji mogli przejść nową trasą turystyczną pełną schodów, wąskich gzymsów i ciemnych piwnic. Sam zamek robi ogromne wrażenie ze względu na swoje rozmiary a także idealne wykorzystanie uwarunkowań przyrodniczych i geograficznych pozwalających na podziwianie rozległych widoków i pięknych skał jurajskich.
mkm2
Na zakończenie pierwszego dnia konferencji uczestników czekał grill w chacie biesiadnej Hotelu Ostaniec. W przyjemnej atmosferze nastąpiła integracja uczestników zarówno z różnych ośrodków akademickich jak i różnych środowisk naukowych.

Drugiego dnia Konferencji odbyło się 6 sesji naukowych w salach równoległych. Dwie z nich, pierwszy raz w historii Konferencji, były sesjami ze zdalnym uczestnictwem części prelegentów. Organizacji i prowadzenia tych sesji podjął się dr hab. inż. Mariusz Rząsa, prof. PO. W części wspólnej sesji naukowych miało miejsce wystąpienie Prezesa firmy EC Test Systems Pana Dariusza Knapka sponsora Konferencji MKM 2020 oraz dr Pawła Fotowicza z Głównego Urzędu Miar.

Po zakończeniu wszystkich sesji w tym dniu odbył się Konwent Seniorów zrzeszający samodzielnych przedstawicieli ośrodków akademickich biorących udział w konferencji. W czasie Konwentu został wybrany nowy Komitet Organizacyjny i Naukowy na 2021r.

Po Konwencie miała miejsce uroczysta kolacja w ogrodzie zimowym. Przy dźwiękach spokojnej muzyki można było prowadzić rozmowy na mniej lub bardziej naukowe tematy. Kolację rozpoczęło przemówienie przedstawiciela SEP dr inż. Bogusława Kasperczyka, a następnie toasty wznieśli dr hab. inż. Sławomir Gryś, prof. PCz, prof. dr hab. inż. Waldemar Minkina oraz pani dr inż. Marzena Mięsikowska organizatorka MKM 2022. Wieczór upłyną w bardzo przyjemnej atmosferze, która jednak nie mogła być bardziej ożywiona ze względu na zagrożenie epidemiczne.

Ostatni dzień konferencji przeznaczony był w całości na wystąpienia uczestników jednodniowych, których w tym roku było bardzo dużo. Na zakończenie trzeciej (ostatniej) sesji wystąpił dr hab. inż. Mariusz Rząsa, prof. PO, który zaprezentował przeszłorocznego organizatora Konferencji MKM 2021 czyli Główny Urząd Miar. Przedstawił także skrótowo miejsce obywania się sesji naukowych oraz planowane atrakcje. Profesor Rząsa wyraził nadzieję, że być może w przyszłym roku konferencja już nie będzie obarczona widmem pandemii wirusa Covid-19. Mamy i My taką nadzieję!

Konferencję zakończyły przemówienia dr hab. inż. Jerzego Roja oraz Dziekana Wydziału Elektrycznego Politechniki Śląskiej prof. dr hab. inż. Mariana Kampika. Owacjami zakończyło się przemówienie Przewodniczącego Komitetu Naukowego dr hab. inż. Sławomira Grysia, prof. PCz, który stwierdził, że zakończenia nigdy nie są przyjemne, dlatego zarządził nieco dłuższą, bo roczną, przerwę kawową na konferencji!

Podziękowania
Konferencja ta nie odbyłaby się bez pomocy wielu osób, których nie sposób wymienić i którym, jako Komitet Organizacyjny, chcemy serdecznie podziękować, a w szczególności:

Pani Magdalenie Gordel z Hotelu Ostaniec, która już na dwa lata przed Konferencją poświęcała nam czas, zawsze służyła pomocą i materiałami.

Panu Profesorowi Marianowi Kampikowi, który wielokrotnie służył nam radą i umacniał w przekonaniu że damy radę!

Komitetowi Naukowemu a zwłaszcza jego Przewodniczącemu Profesorowi Sławomirowi Grysiowi za wszystkie dyskusje, rady i uwagi, a także Profesorowi Mariuszowi Rząsie za pomoc i organizację sesji zdalnych.

Prezesowi Janowi Kapinosowi oraz całemu Gliwickiemu Oddziałowi SEP, który przystał na nasze, jeszcze wtedy mocno niesprecyzowane, plany i wsparł nas finansowo.

Panu Bogusławowi Kasperczykowi z SEP, który nie szczędził czasu, sił i środków, aby konferencja mogła się odbyć.

Panu Profesorowi Jerzemu Jakubcowi za dobre rady a zwłaszcza za naprawianie języka i stylu pisarskiego osób, dla których słowo pisane idzie jak po grudzie!

Panu Wacławowi Groszewskiemu, który wykonał naszą stronę internetową w tak nieprofesjonalny sposób w jaki my chcieliśmy bo byliśmy odporni na argumenty.

Pani Aleksandrze Rejman, która odbierała dziesiątki telefonów i zawsze nas pocieszała jak myśleliśmy, że już nie damy rady.

Pracownikom Katedry Metrologii, Elektroniki i Automatyki Politechniki Śląskiej za liczny udział w konferencji, który stanowi ponad 20% wszystkich uczestników.

Składy komitetów

KOMITET ORGANIZACYJNY

Przewodniczący:    dr hab. inż. Jerzy ROJ, prof. PŚ
Sekretarz:dr inż. Beata KRUPANEK, PŚ
prof. dr hab. inż. Jerzy JAKUBIEC, PŚ
dr hab. inż. Krzysztof TOMCZYK, prof. PK
dr inż. Ryszard BOGACZ, PŚ
mgr inż. Łukasz DRÓŻDŻ, PŚ
mgr inż. Wacław GROSZEWSKI, PŚ
mgr inż. Aleksander BARANOWSKI, SEP Gliwice


KOMITET NAUKOWY

Przewodniczący:    dr hab. inż. Sławomir GRYŚ, prof. PCz
Wiceprzewodniczący:    dr hab. inż. Mariusz RZĄSA, prof. PO
Sekretarz:dr inż. Beata KRUPANEK, PŚ
dr hab. inż. Andrzej BIEŃ, prof. AGH
prof. dr hab. inż. Marian KAMPIK, PŚ
dr inż. Marzena MIĘSIKOWSKA, PŚk
prof. dr hab. inż. Waldemar MINKINA, PCz
dr inż. Andrzej MROWIEC, PWSZ w Kaliszu
dr inż. Sławomir POCHWAŁA, PO
dr hab. inż. Jerzy ROJ, prof. PŚ
dr hab. inż. Dariusz ŚWISULSKI, prof. PG
dr inż. Przemysław TABAKA, PŁ
dr hab. inż. Maria WRZUSZCZAK, prof. PO

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie