A A+ A++

Projekt gry poważnej

Informacje o projekcie

Tworzenie gier poważnych dla potrzeb psychologii i psychiatrii z sterowanymi skryptowo aktorami symulacji

Projekt badawczy własny: N N518 385337 (2009-2012)

Dyscyplina naukowa: N518 – Technika w Medycynie

Kierownik projektu: dr inż. A. Szczęsna

Główni wykonawcy:

Współpraca:


Cel Projektu

Celem projektu są:

Stan wejściowy:


Gra poważna (serious game)


Prototyp gry poważnej

Na podstawie scenariusza opracowanego przez psychologów została opracowana gra „Misja: Oswoić stracha”. Cel gry

Gra ma na celu wprowadzenie dziecka w świat emocji jaką jest lęk; ma stworzyć okazje do zapoznania się z oznakami lęku, jego rodzajami oraz sposobami radzenia sobie z nim. Konstrukcja gry umożliwia dziecku zastanowienie się nad jego własnymi odczuciami w prezentowanych sytuacjach a także daje mu możliwość rozmowy o doświadczeniach własnych gracza. Gra nie ma charakteru terapeutycznego, ponieważ nie stwarza możliwości terapii lęku patologicznego czy fobii. Gra nie wymaga udziału terapeuty. Ważne jest jednak aby dziecku w trakcie grania towarzyszył rodzic lub inna osoba dorosła, z którą będzie mogło w razie potrzeby porozmawiać.

Rodzaj gry

Gra ma charakter psychoedukacyjny. Oparta jest na motywie zwiedzania ZOO. Mieszkańcy ZOO prezentują różne zachowania – boją się różnych rzeczy i zjawisk. Podczas spotkań z poszczególnymi zwierzętami dzieci mają możliwość dowiedzenia się i zrozumienia:

Podczas spotkań z mieszkańcami ZOO, gracz dzięki wskazówkom i wsparciu ze strony dyrektora ZOO i jego pomocnika Małpki pomaga zwierzętom uporać się z ich lękami a jednocześnie ma możliwość pokonania własnego lęku. Wszystkie te spotkania stwarzają okazję do nabycia różnych sposobów radzenia sobie z lękiem. Dzieci poznają rozmaite techniki o charakterze zabawowym, magiczne strategie przepędzania lub oswajania lęków i jednocześnie wzmacniające poczucie bezpieczeństwa oraz odwagi.

Gra jest grą zorientowaną na osiągnięcie celi psychologicznych i związana jest z uczeniem nieformalnym.

Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym

Postacie

Dyrektor Zoo – jest przewodnikiem, ekspertem, daje wsparcie, pomaga w poszukiwaniu rozwiązań, zawsze towarzyszy graczowi, we wszystkich etapach

Małpka – jest pomocnikiem dyrektora, również towarzyszy we wszystkich etapach, podsuwa różne rozwiązania oraz pomaga w technicznej obsłudze gry. Ma dodatkowo, jako postać „młodsza”, ułatwiać graczowi akceptację rozwiązań. (małpka to „niedorosła” postać, z której pomysłami gracz może się łatwiej identyfikować niż z mentorskim dyrektorem); małpka zawsze towarzyszy graczowi, we wszystkich etapach

Gracz – chłopczyk i dziewczynka – w młodszym wieku ok. 5 lat do wyboru przez gracza

Świat: realny ale kolorowy i pastelowy jak z kreskówki dla dzieci, zwierzęta mają ludzkie cechy mówią, umieją rysować itd. Gracz spotyka je w ich „domach – wybiegach” w zoo, raczej wydzielonych parkanami (bez krat sugerujących więzienie).

Gra podzielona będzie na 5 głównych epizodów (etapów):

Przedstawienie postaci.

Galeria gry:


Publikacje

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie