O Dziale Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia
Dzięki precyzyjnemu planowaniu, rzetelnej dokumentacji i ścisłej kontroli,
Dział Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia wspiera efektywne funkcjonowanie uczelni, dbając o terminowe realizacje wszystkich zamówień, zgodnie z przepisami prawa polskiego.
Dział Zamówień Publicznych i Zaopatrzenia odpowiada za:
- sporządzanie na podstawie planów jednostek/komórek i przedkładanie do zatwierdzenia Rektorowi zbiorczego planu zamówień publicznych Uczelni w zakresie dostaw, usług i robót budowlanych;
- bilansowanie, na podstawie złożonych planów zamówień publicznych, dostaw, usług i robót budowlanych w celu ustalenia procedur udzielania zamówień zgodnie z zasadami określonymi w ustawie − Prawo zamówień publicznych;
- akceptowanie zapotrzebowań jednostek ze wskazaniem trybu zamówienia publicznego;
- przygotowywanie, prowadzenie i dokumentowanie ustawowych procedur udzielania zamówień publicznych;
- opracowywanie SWZ do procedur zgodnie z ustawą − Prawo zamówień publicznych;
- sporządzanie zamówień, umów oraz nadzór nad ich realizacją, a także sporządzanie dokumentów finansowo-księgowych oraz innej dokumentacji związanej z zakupami;
- współpraca z urzędem celnym i przewoźnikami przy odbiorze dostaw i usług sprowadzanych z zagranicy;
- sprawdzanie zgodności faktur z zapotrzebowaniami, umowami i zamówieniami;
- prowadzenie ewentualnego postępowania reklamacyjnego oraz naliczanie kar umownych;
- przygotowywanie wymaganych przepisami sprawozdań.
Zarządzenie Rektora Politechniki Śląskiej w sprawie obowiązków jednostek i komórek organizacyjnych Politechniki Śląskiej w zakresie stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych, określa procedury w zakresie zamówień na dostawy, wykonanie usług i robót budowlanych finansowanych w całości lub w części ze środków będących w dyspozycji Politechniki Śląskiej.
Dla zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane o zagregowanej przez wnioskującego wartości nieprzekraczającej kwoty 3 000 euro, których nie obejmuje obowiązek stosowania procedur zamówień publicznych, stosuje się określone w ustawie o finansach publicznych zasady wydatkowania środków publicznych:
- w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
- w sposób najkorzystniejszy i racjonalny, umożliwiający terminową realizację zadań,
- z zachowaniem zasady jawności i uczciwej konkurencji oraz należytej staranności dla wyboru najkorzystniejszej oferty,
- zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków.
Dla zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane o zagregowanej przez wnioskującego wartości większej od kwoty 3 000 euro i mniejszej niż 130 000 zł, których nie obejmuje obowiązek stosowania procedur zamówień publicznych, wnioskujący przeprowadza bezstronne, obiektywne i staranne rozeznanie cenowe rynku, biorąc pod uwagę zasady wynikające z ustawy o finansach publicznych, w tym:
- rozeznanie obejmuje co najmniej trzech wykonawców prowadzących działalność o profilu i zakresie pozwalających na należyte wykonanie przedmiotu zamówienia;
- w zależności od specyfiki tego przedmiotu w uzasadnionych przypadkach zamówienie może zostać zrealizowane przez jednego lub dwóch wykonawców;
- jako podstawę wyboru najkorzystniejszej oferty jednostka lub komórka zamawiająca może przyjąć jedno kryterium, jakim jest cena lub całkowity koszt cyklu życia;
- w ocenie ofert można uwzględnić inne, dodatkowe kryteria uzależnione od specyfiki przedmiotu zamówienia i/lub sposobu jego realizacji (np. jakość, parametry techniczne, aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne, serwis, gwarancja, termin i sposób realizacji itp.).
Dla zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane o zbilansowanej wartości równej lub większej od kwoty 130 000 zł obowiązują procedury zgodnie z ustawą Pzp.