
Szkolenie podnoszące kompetencje dydaktyczne dla Pracowników Wydziału Elektrycznego
6 grudnia odbyło się szkolenie pod tytułem „Wykorzystanie programu PLECS w modelowaniu energoelektronicznych urządzeń wykorzystywanych w OZE”, zorganizowane w ramach projektu "Politechnika Śląska uczelnią wspierającą kadrę w drodze do doskonałości", realizowanego w ramach Działania 01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym w Priorytecie 1 Umiejętności Programu Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, na podstawie umowy nr FERS.01.05-IP.08-0159/23-00, pod nadzorem Narodowego Centrum Badań i Rozwoju jako Instytucji Pośredniczącej.
Szkolenie miało na celu rozwinięcie umiejętności praktycznych Pracowników oraz zapoznanie ich z zaawansowanymi narzędziami do symulacji systemów energoelektronicznych. Szczególny nacisk położono na zagadnienia związane z zieloną transformacją, w której wysokosprawne układy energoelektroniczne odgrywają kluczową rolę w przetwarzaniu energii. Uczestnicy poznali również możliwości wykorzystania licencji akademickiej programu PLECS.
Szkolenie poprowadził dr inż. Marcin Zygmanowski, specjalista w dziedzinie energoelektroniki oraz doświadczony wykładowca z Katedry Energoelektroniki, Napędu Elektrycznego i Robotyki na Wydziale Elektrycznym. W trakcie warsztatów uczestnicy mieli możliwość poznania kluczowych funkcjonalności oprogramowania PLECS, takich jak:
- Tworzenie modelu symulacyjnego,
- Ustawienia symulacji,
- Oscyloskop i jego wykorzystanie w analizie,
- Narzędzia analizy i ich praktyczne zastosowanie,
- Analiza cieplna w projektowaniu układów energoelektronicznych,
- Modelowanie obwodów magnetycznych,
- Tworzenie i wykorzystanie skryptów symulacyjnych,
- Przeprowadzanie symulacji parametrycznych,
- Porównanie modeli i ich optymalizacja.
Pracując na przykładach przygotowanych przez prowadzącego, uczestnicy mieli okazję zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów związanych z projektowaniem i optymalizacją układów energoelektronicznych. Szkolenie zostało bardzo wysoko ocenione przez uczestników, szczególnie za profesjonalizm prowadzenia oraz wartość merytoryczną.
Projekt, w ramach którego odbyło się szkolenie, wspiera kadrę akademicką w zdobywaniu specjalistycznej wiedzy i umiejętności praktycznych, przygotowując ją do wyzwań związanych z zieloną transformacją i nowoczesnymi technologiami w związku z realizowaną aktywnością dydaktyczną.



