A A+ A++
naglowek
Autor: PL     Publikacja: 24.10.2025

ICEQ 2025: Politechnika Śląska o kształceniu spersonalizowanym i projektowym

W pierwszym dniu Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia, 22 października 2025 r., w Spine Place Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach odbył się ekspercki panel dyskusyjny zatytułowanyIndywidualizacja procesu kształcenia (międzyuczelniane projekty w ramach programu PBL Politechniki Śląskiej)”.

Dyskusja koncentrowała się na zagadnieniach związanych z kształceniem poprzez realizację projektów Project-Based Learning i Problem-Based Learning (PBL), opartych na doświadczeniach współpracy Politechniki Śląskiej z uczelniami tworzącymi Konsorcjum Akademickie – Katowice Miasto Nauki. Do udziału w panelu zaproszeni zostali opiekunowie oraz studenci realizujący projekty PBL finansowane w ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza.

Wśród uczestników znaleźli się opiekunowie projektów: dr inż. Magdalena Zorychta-Tomsia, prof. Magdalena Skonieczna, dr inż. Małgorzata Adamiec-Organiściok, prof. Mariola Rajca, dr inż. Adam Pilśniak oraz mgr inż. Kordian Dudzik. W panelu uczestniczyli również opiekunowie pomocniczy reprezentujący Śląski Uniwersytet Medyczny – dr hab. n. med. i n. o zdr. Marcin Tomsia, a także zaproszeni eksperci: dr hab. Joanna Nackiewicz, prof. Uniwersytetu Opolskiego oraz prof. Agnieszka Babczyńska z Uniwersytetu Śląskiego. W spotkaniu uczestniczyli również Studenci Politechniki Śląskiej oraz Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Panel dyskusyjny poprowadziła Dyrektor Centrum Nowoczesnego Kształcenia dr Anna Waligóra.

Paneliści dyskutowali m.in. o potrzebach i oczekiwaniach wobec procesu kształcenia w szkołach wyższych w kontekście uczestnictwa w projektach naukowych, o zaangażowaniu nauczycieli akademickich w opiekę nad studentami oraz w ich rozwój intelektualny i naukowy, a także o praktycznych sposobach realizacji idei indywidualizacji procesu kształcenia w relacji Uczeń – Mistrz.

Przedstawiono przykłady dobrych praktyk oraz doświadczenia uczestników związane z realizacją projektów dydaktycznych. Dyskusja uwypukliła korzyści płynące z kształcenia opartego na prowadzeniu badań naukowych oraz zaangażowaniu projektowym zarówno z perspektywy naukowców, jak i studentów. Uczestnicy podkreślali także znaczenie współpracy ze środowiskiem akademickim w kształtowaniu ścieżek kariery zawodowej studentów w kontekście rozwijania kompetencji przyszłości poprzez zaangażowanie w działania projektowe.

Bez wątpienia wydarzenie to pokazało, jak istotną rolę w procesie kształcenia odgrywa nauczanie oparte na metodzie PBL, realizowane przez Mistrzów i Uczniów z prawdziwą pasją.

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie