Start - ICEQ 2025: Politechnika Śląska o kształceniu spersonalizowanym i projektowym
ICEQ 2025: Politechnika Śląska o kształceniu spersonalizowanym i projektowym
W pierwszym dniu Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia, 22 października 2025 r., w Spine Place Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach odbył się ekspercki panel dyskusyjny zatytułowany „Indywidualizacja procesu kształcenia (międzyuczelniane projekty w ramach programu PBL Politechniki Śląskiej)”.
Dyskusja koncentrowała się na zagadnieniach związanych z kształceniem poprzez realizację projektów Project-Based Learning i Problem-Based Learning (PBL), opartych na doświadczeniach współpracy Politechniki Śląskiej z uczelniami tworzącymi Konsorcjum Akademickie – Katowice Miasto Nauki. Do udziału w panelu zaproszeni zostali opiekunowie oraz studenci realizujący projekty PBL finansowane w ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza.
Wśród uczestników znaleźli się opiekunowie projektów: dr inż. Magdalena Zorychta-Tomsia, prof. Magdalena Skonieczna, dr inż. Małgorzata Adamiec-Organiściok, prof. Mariola Rajca, dr inż. Adam Pilśniak oraz mgr inż. Kordian Dudzik. W panelu uczestniczyli również opiekunowie pomocniczy reprezentujący Śląski Uniwersytet Medyczny – dr hab. n. med. i n. o zdr. Marcin Tomsia, a także zaproszeni eksperci: dr hab. Joanna Nackiewicz, prof. Uniwersytetu Opolskiego oraz prof. Agnieszka Babczyńska z Uniwersytetu Śląskiego. W spotkaniu uczestniczyli również Studenci Politechniki Śląskiej oraz Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Panel dyskusyjny poprowadziła Dyrektor Centrum Nowoczesnego Kształcenia dr Anna Waligóra.
Paneliści dyskutowali m.in. o potrzebach i oczekiwaniach wobec procesu kształcenia w szkołach wyższych w kontekście uczestnictwa w projektach naukowych, o zaangażowaniu nauczycieli akademickich w opiekę nad studentami oraz w ich rozwój intelektualny i naukowy, a także o praktycznych sposobach realizacji idei indywidualizacji procesu kształcenia w relacji Uczeń – Mistrz.
Przedstawiono przykłady dobrych praktyk oraz doświadczenia uczestników związane z realizacją projektów dydaktycznych. Dyskusja uwypukliła korzyści płynące z kształcenia opartego na prowadzeniu badań naukowych oraz zaangażowaniu projektowym zarówno z perspektywy naukowców, jak i studentów. Uczestnicy podkreślali także znaczenie współpracy ze środowiskiem akademickim w kształtowaniu ścieżek kariery zawodowej studentów w kontekście rozwijania kompetencji przyszłości poprzez zaangażowanie w działania projektowe.
Bez wątpienia wydarzenie to pokazało, jak istotną rolę w procesie kształcenia odgrywa nauczanie oparte na metodzie PBL, realizowane przez Mistrzów i Uczniów z prawdziwą pasją.