A A+ A++

Szkolenie:

Dobre praktyki prowadzenia zajęć dydaktycznych.

2. edycja

23 października 2024 roku w Centrum Nowoczesnego Kształcenia Politechniki Śląskiej odbyło się drugie szkolenie z zakresu Dobrych praktyk prowadzenia zajęć dydaktycznych. Szkolenie zostało zorganizowane dla Doktorantów i nowozatrudnionych Pracowników, którzy rozpoczynają pracę dydaktyczną ze studentami w naszej Uczelni. W szkoleniu wzięło udział 52 Uczestników, którzy podczas spotkania z doświadczonymi dydaktykami zostali zapoznani z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi organizacji procesu kształcenia, a jednocześnie zainspirowani do pogłębiania kompetencji dydaktycznych. Szkolenie rozpoczął Dr hab. inż. Nikodem Kuźnik, prof. PŚ, który omówił zagadnienia dotyczące profesjonalizmu i autorytetu nauczyciela akademickiego, kultury osobistej, etyki zawodowej oraz mentoringu w ramach wykładu Nauczyciel Mistrz. Jaki powinien być nauczyciel akademicki?

W drugiej części Dr inż. Rafał Setlak podczas warsztatu Co i jak mówić oraz jak prezentować, aby zanudzić studentów i jakoś odbębnić tę robotę, w inspirujący sposób zademonstrował, jak różnicować dydaktykę w zależności od form zajęć, jak występować publicznie, aby wzbudzić zainteresowanie oraz jak przygotować materiały dydaktyczne, aby były przystępne dla odbiorców. Dr inż. Paweł Lasek podczas wykładu Ewaluacja/ocena efektów uczenia się opowiedział o etyce pracy ze studentami, formułowaniu zadań, klarowności zasad oceniania, a także o specyfice pracy ze studentami z zagranicy. Dyrektor CNK Dr n. społ. Anna Waligóra scharakteryzowała podstawy dydaktyki szkoły wyższej z akcentem na dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb i możliwości studenta poprzez indywidualizację i personalizację. W części warsztatowo – praktycznej, Słuchacze wzięli udział w spotkaniach z Prof. dr hab. inż. Andrzejem Baierem i Dr hab. inż. Romanem Czybą, prof. PŚ na Wydziałach Mechaniczno Technologicznym, a także Automatyki, Elektroniki i Informatyki. W ramach warsztatów Tajniki pracy w laboratorium, Uczestnicy zgłębili tematykę sposobów pracy z grupą studentów w laboratorium, zasad podziału grupy studentów na podgrupy zadaniowe, przykłady organizacji przestrzeni w pomieszczeniach laboratoryjnych oraz organizacji pracy w zespole. Prowadzący omówili sposoby kształcenia zorientowanego na projekty (PBL, MNiSW), a także dodatkowe aktywności studentów w procesie kształcenia, w szczególności sposoby pracy w kole naukowym, korzyści płynące z pracy w kole naukowym oraz motywowanie studentów do pracy w kole naukowym.

Poniżej prezentujemy sylwetki naszych szkoleniowców, którzy zadeklarowali gotowość do konsultacji i wsparcia w zakresie dobrych praktyk prowadzenia zajęć dydaktycznych.

Dr hab. inż. Nikodem Kuźnik, prof. PŚ, zastępca przewodniczącej Rady Dyscypliny Nauki Chemiczne oraz Pełnomocnik Rektora ds. studenckiego ruchu naukowego odbył staże USA, Szwecji i Francji. Podczas swojej 19-letniej pracy na PŚ wypromował 8 doktorów i ponad 50 magistrów. Prof. Kuźnik jest wybitnym entuzjastą pracy ze studentami i doktorantami, dlatego też stawia sobie za priorytet prowadzenie zajęć dydaktycznych na wysokim poziomie. Dodatkowo prof. Kuźnik ma dużo satysfakcji z realizacji różnych inicjatywa popularyzujących naukę.

Dr inż. Rafał Setlak, Prodziekan ds. Studenckich i Kształcenia, Wydział Elektryczny Politechnika Śląska. Inżynier, naukowiec, dydaktyk, propagator wiedzy i wielokrotnie nagradzany wynalazca w tematyce transportu, usprawnień procesów produkcyjnych i inżynierii elektrycznej- ale rodzinie za dużo o tym nie mówi. Obiekt uwielbienia... dla swojego psa i komarów.

Dr inż. Paweł Lasek, Adiunkt na Wydziale Elektrycznym, elektryk z wykształcenia, programista z potrzeby, matematyk z zamiłowania. Naukowo działa na granicy obszarów związanych z nadprzewodnictwem oraz wykorzystaniem metod numerycznych, data science i machine learning w elektrotechnice. W pracy dydaktycznej na uczelni eksperymentuje z różnymi metodami nauczania, stale poszerzając swój warsztat pedagogiczny. Wewnętrzny spokój znajduje dzięki medytacji i regularnym treningom na siłowni.

Prof. dr hab. inż. Andrzej Baier - profesor w Katedrze Automatyzacji Procesów Technologicznych i Zintegrowanych Systemów Wytwarzania Wydziału Mechaniczno Technologicznego Politechniki Śląskiej. Jego zainteresowania badawcze obejmują między innymi systemy mechaniczne, inteligentne i kompozytowe materiały oraz drukowanie 3D. Wieloletni opiekun naukowy, merytoryczny koła Silesian Greenpower, którego studenci skonstruowali m.in. bolida o wysokogatunkowych i wytrzymałych włóknach węglowych, który zdobywał uznanie w niejednych konkursach.

Dr hab. inż. Roman Czyba, prof. PŚ - kierownik laboratorium Prototypowania Systemów Sterowania w Katedrze Automatyki i Robotyki. Jego zainteresowania badawcze obejmują: teorię sterowania i jej zastosowanie w złożonych układach dynamicznych, regulatory odporne, wielowymiarowe układy sterowania, autonomiczne sterowanie bezzałogowymi platformami latającymi, projektowanie i prototypowanie dedykowanych układów sterowania. Pasjonat bezzałogowych statków powietrznych, tzw. dronów. Założyciel i od 14 lat opiekun Międzywydziałowego Koła Naukowego Bezzałogowych Obiektów Latających "High Flyers". Skutecznie zaraża swoją pasją studentów, z którymi realizuje innowacyjne projekty badawczo-rozwojowe.

Zapraszamy serdecznie do stałej współpracy z Centrum Nowoczesnego Kształcenia.

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie