A A+ A++
miniaturka_podsumowanie_final
Autor: PL     Publikacja: 15.10.2025

Dobre praktyki prowadzenia zajęć dydaktycznych, edycja II – podsumowanie cyklu szkoleń

W październiku 2025 roku w Centrum Nowoczesnego Kształcenia Politechniki Śląskiej odbyła się druga edycja cyklu szkoleń „Dobre praktyki prowadzenia zajęć dydaktycznych”, skierowanych do doktorantów oraz młodych pracowników naukowo-dydaktycznych. Celem cyklu było wsparcie początkujących dydaktyków w rozwijaniu kompetencji niezbędnych do skutecznego i nowoczesnego prowadzenia zajęć ze studentami – zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

Pierwsze spotkanie odbyło się 7 października 2025 r. i zainaugurowało drugą edycję programu. Uczestników powitały Prof. dr hab. inż. Anna Chrobok, Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia oraz dr n. społ. Anna Waligóra, Dyrektor Centrum Nowoczesnego Kształcenia. W trakcie szkolenia omówiono zagadnienia związane z rolą nauczyciela akademickiego, metodyką prowadzenia zajęć, autoprezentacją, ewaluacją efektów uczenia się oraz współpracą ze studentami z zagranicy. Podczas spotkania Prof. dr hab. inż. Nikodem Kuźnik wprowadził słuchaczy w tematykę: Nauczyciel Mistrz. Jaki powinien być nauczyciel akademicki? Omawiając zagadnienia związane z relacją wykładowcy ze studentem, postawą nauczyciela akademickiego i etyką kształcenia. Dr inż. Roksana Poloczek przedstawiła warsztat z zakresu metodyki prowadzenia zajęć i autoprezentacji zatytułowany: Co i jak mówić oraz jak prezentować wiedzę na zajęciach. Zagadnienia ewaluacji/oceny efektów uczenia się i pracy ze studentem z zagranicy scharakteryzował Dr inż. Paweł Lasek, natomiast Dr n. społ. Anna Waligóra przybliżyła słuchaczom tematy z zakresu dydaktyki akademickiej, nowoczesnego nauczania zgodnego z zasadami neurodydaktyki, motywowania studentów i skutecznej komunikacji.

Kolejne szkolenie, dla drugiej grupy uczestników, które odbyło się 10 października 2025 r., kontynuowało tematykę dobrych praktyk w dydaktyce akademickiej. Spotkanie otworzyły Prof. dr hab. inż. Beata Orlińska, Dyrektor Kolegium Studiów oraz dr n. społ. Anna Waligóra. Uczestnicy wzięli udział w warsztatach, prowadzonych przez doświadczonych wykładowców, poświęconych m.in. etyce nauczyciela akademickiego, skutecznej komunikacji, motywowaniu studentów oraz nowoczesnym metodom nauczania opartym na zasadach neurodydaktyki. Podczas szkolenia uczestnicy wysłuchali serii wystąpień dedykowanych różnym aspektom dydaktyki akademickiej. Prof. dr hab. inż. Nikodem Kuźnik omówił rolę i postawę nauczyciela akademickiego w kontekście relacji ze studentem i etyki kształcenia. Dr inż. Roksana Poloczek poprowadziła praktyczny warsztat dotyczący metodyki zajęć i autoprezentacji, koncentrując się na sposobach przekazywania wiedzy. Dr inż. Paweł Lasek przedstawił zagadnienia związane z oceną efektów uczenia się oraz współpracą ze studentami zagranicznymi. Dr Anna Waligóra zaprezentowała nowoczesne podejścia dydaktyczne oparte na neurodydaktyce, motywowaniu studentów i skutecznej komunikacji.

Ostatnie spotkanie cyklu odbyło się 14 października 2025 r. w Bibliotece Politechniki Śląskiej i było prowadzone w języku angielskim. Wzięli w nim udział doktoranci przygotowujący się do prowadzenia zajęć w międzynarodowym środowisku akademickim.

Program obejmował tematy takie jak komunikacja i kultura akademicka, rola nauczyciela jako mentora, prezentacja wiedzy, ocena efektów uczenia się oraz neurodydaktyka w nowoczesnym kształceniu.

Cały cykl szkoleń poprowadzili:
Prof. dr hab. inż. Nikodem Kuźnik, dr hab. inż. Magdalena Palacz, prof. PŚ, dr inż. Roksana Poloczek, dr inż. Paweł Lasek oraz dr n. społ. Anna Waligóra.

Łącznie w trzech spotkaniach wzięło udział 123 uczestników, którzy mieli okazję nie tylko poszerzyć wiedzę i umiejętności dydaktyczne, ale także wymienić się doświadczeniami i dobrymi praktykami w zakresie nowoczesnego nauczania akademickiego.

Serdecznie dziękujemy wszystkim Uczestnikom za aktywność i zaangażowanie oraz Prowadzącym za inspirujące wykłady i warsztaty.

Do zobaczenia podczas kolejnej edycji cyklu „Dobre praktyki prowadzenia zajęć dydaktycznych”!

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie