
Za wypadek w drodze do pracy lub z pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego, jeżeli droga ta była najkrótsza i nie została przerwana.
Ponadto za wypadek w drodze do pracy lub z pracy uważa się też przypadki, gdy droga ta została przerwana, jeżeli przerwa była życiowo uzasadniona i jej czas nie przekraczał granic potrzeby, a także wówczas, gdy droga, nie będąc drogą najkrótszą, była dla ubezpieczonego, ze względów komunikacyjnych, najdogodniejsza.
Za drogę do pracy lub z pracy uważa się oprócz drogi z domu do pracy lub z pracy do domu również drogę do miejsca lub z miejsca:
- innego zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego;
- zwykłego wykonywania funkcji lub zadań zawodowych albo społecznych;
- zwykłego spożywania posiłków;
- odbywania nauki lub studiów.
Procedura powypadkowa wypadku w drodze do lub z pracy
Obowiązek niezwłocznego zgłoszenia pracodawcy wypadku w drodze do pracy lub z pracy, spoczywa na pracowniku, który uległ wypadkowi (wzór zgłoszenia poniżej).
Uznanie zdarzenia za wypadek w drodze do lub z pracy następuje na podstawie:
- oświadczenia poszkodowanego w wypadku,
- oświadczenia członka jego rodziny lub świadków co do czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia wypadkowego,
- informacji i dowodów pochodzących od podmiotów badających okoliczności
i przyczyny zdarzenia lub udzielających poszkodowanemu pierwszej pomocy, - ustaleń sporządzającego kartę wypadku.
Ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku w drodze do lub z pracy dokonuje w karcie wypadku Inspektorat BHP (bez obowiązku powoływania zespołu powypadkowego).
Kartę wypadku sporządza się nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje poszkodowany lub członek jego rodziny, a drugi przechowuje się w dokumentacji powypadkowej.
Podstawa prawna:
Zarządzenie nr 228/2023 Rektora Politechniki Śląskiej w sprawie ustalania na Politechnice Śląskiej okoliczności i przyczyn wypadków w drodze do lub z pracy Zarządzenie nr 228/2023
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub
z pracy oraz terminu jej sporządzania (Dz.U. nr 237, poz. 2015),
Ustawa z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r., poz.1440).