A A+ A++

Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. 

(art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych)

Podstawy prawne:

  1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
  2. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
  3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej. 
  4. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 września 2010 r. w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania. 
  5. Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych. 
  6. Komunikat Nr 3 Ministra Finansów z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek finansów publicznych.
  7. Komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem. 
  8. Zarządzenie Nr 54/2023 Rektora Politechniki Śląskiej z dnia 28 marca 2023 r. w sprawie zasad funkcjonowania Systemu Kontroli Zarządczej na Politechnice Śląskiej. 

Standardy Kontroli Zarządczej
(załącznik do komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r.)

A. Środowisko wewnętrzne

  1. Przestrzeganie wartości etycznych
    Osoby zarządzające i pracownicy powinni być świadomi przyjętych wartości etycznych i przestrzegać ich przy wykonywaniu powierzonych zadań.
    Osoby zarządzające powinny wspierać i promować przestrzeganie wartości etycznych dając dobry przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami.
  2. Kompetencje zawodowe
    Osoby zarządzające oraz pracownicy powinni posiadać wiedzę, umiejętności i doświadczenie pozwalające na skuteczne i efektywne wypełnianie powierzonych zadań.
    Proces zatrudnienia powinien być prowadzony w sposób zapewniający wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy.
    Należy zapewnić rozwój kompetencji zawodowych pracowników i osób zarządzających.
  3. Struktura organizacyjna
    Struktura organizacyjna powinna być dostosowana do aktualnych celów i zadań.
    Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności jednostek i poszczególnych komórek organizacyjnych oraz zakres podległości pracowników powinien być określony w formie pisemnej w sposób przejrzysty i spójny.
    Aktualny zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności powinien być określony dla każdego pracownika.
  4. Delegowanie uprawnień
    Należy precyzyjnie określić uprawnień delegowanych poszczególnym osobom zarządzającym lub pracownikom. Zakres delegowanych uprawnień powinien być odpowiedni do wagi podejmowanych decyzji, stopnia ich skomplikowania i ryzyka z nim związanego. Przyjęcie delegowanych uprawnień powinno być potwierdzone podpisem.

B. Cele i zarządzanie ryzykiem

  1. Misja
    Należy wskazać cel istnienia jednostki w postaci krótkiego i syntetycznego opisu misji.
  2. Określenie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji 
    Cele i zadania należy określić jasno i w co najmniej rocznej perspektywie. Ich wykonanie należy monitorować za pomocą wyznaczonych mierników.
    zaleca się przeprowadzenie oceny realizacji celów i zadań uwzględniając kryterium oszczędności, efektywności i skuteczności. 
  3. Należy zadbać, aby określając cele i zadania wskazać także jednostki, komórki organizacyjne lub osoby odpowiedzialne bezpośrednio za ich wykonanie oraz zasoby przeznaczone do ich realizacji.
  4. Identyfikacja ryzyka 
    Nie rzadziej niż raz w roku należy dokonać identyfikacji ryzyka w odniesieniu do celów i zadań. W przypadku istotnej zmiany warunków, w których funkcjonuje jednostka należy dokonać ponownej identyfikacji ryzyka. 
  5. Analiza ryzyka 
    Zidentyfikowane ryzyka należy poddać analizie mającej na celu określenie prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka i możliwych jego skutków. Należy określić akceptowalny poziom ryzyka.  
  6. Reakcja na ryzyko
    W stosunku do każdego istotnego ryzyka powinno się określić rodzaj reakcji (tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie). Należy określić działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowalnego poziomu.

C. Mechanizmy kontroli

  1. Dokumentowanie kontroli zarządczej
    Procedury wewnętrzne, instrukcje, wytyczne, dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników i inne dokumenty wewnętrzne stanowią dokumentację kontroli zarządczej. Dokumentacja powinna być spójna i dostępna dla wszystkich osób, dla których jest niezbędna. 
  2. Nadzór
    Należy prowadzić nadzór nad wykonywaniem zadań w celu ich oszczędnej, efektywnej i skutecznej realizacji. 
  3. Ciągłość działania 
    Należy zapewnić istnienie mechanizmów służących utrzymaniu ciągłości działalności jednostki sektora finansów publicznych wykorzystując, między innymi, wyniki analizy ryzyka. 
  4. Ochrona zasobów 
    Należy zadbać, aby dostęp do zasobów jednostki miały wyłącznie upoważnione osoby. Osobom zarządzającym i pracownikom należy powierzyć odpowiedzialność za zapewnienie ochrony i właściwe wykorzystanie zasobów jednostki. 
  5. Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych
    Powinny istnieć przynajmniej następujące mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych: 
    - rzetelne i pełne dokumentowanie i rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych, 
    - zatwierdzanie (autoryzacja) operacji finansowych przez kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnione, 
    - podział kluczowych obowiązków, 
    - weryfikacja operacji finansowych i gospodarczych przed i po realizacji.
  6. Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych 
    Należy określić mechanizmy służące zapewnieniu bezpieczeństwa danych i systemów informatycznych.

D. Informacja i komunikacja

  1. Bieżąca informacja 
    Osobom zarządzającym i pracownikom należy zapewnić, w odpowiedniej formie i czasie, właściwe oraz rzetelne informacje potrzebne do realizacji zadań.
  2. Komunikacja wewnętrzna 
    Należy zapewnić efektywne mechanizmy przekazywania ważnych informacji w obrębie struktury organizacyjnej.
  3. Komunikacja zewnętrzna
    Należy zapewnić efektywny system wymiany ważnych informacji z podmiotami zewnętrznymi mającymi wpływ na osiąganie celów i realizację zadań. 

E. Mechanizmy kontroli

  1. Monitorowanie systemu kontroli zarządczej
    Należy monitorować skuteczność poszczególnych elementów systemu kontroli zarządczej.
  2. Samoocena
    Zaleca się przeprowadzenie co najmniej raz w roku samooceny systemu kontroli zarządczej przez osoby zarządzające i pracowników jednostki. Samoocena powinna być ujęta w ramy procesu odrębnego od bieżącej działalności i udokumentowana.
  3. Audyt wewnętrzny 
    W przypadkach i na warunkach określonych w przepisach prawa, audytor wewnętrzny prowadzi obiektywną i niezależną ocenę kontroli zarządczej.  
  4. Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej 
    Źródłem uzyskania zapewnienia o stanie kontroli zarządczej przez kierownika jednostki powinny być w szczególności wyniki: monitorowania, samooceny oraz przeprowadzonych audytów i kontroli. Zaleca się coroczne potwierdzenie uzyskania powyższego zapewnienia w formie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok. 

© Politechnika Śląska

Polityka prywatności

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Admin