IMG_0429
Autor: Martin Huć     Publikacja: 30.11.2023     Aktualizacja: 01.12.2023

Sukces SKN Biomechatroniki „BIOKREATYWNI” w konkursie StRuNa!

Studenckie Koło Naukowe Biomechatroniki „BIOKREATYWNI” Politechniki Śląskiej zajęło pierwsze miejsce w konkursie StRuNa w kategorii StRuNa-MED za projekt „Akwarium logopedyczne”.

StRuNa to ogólnopolski konkurs dla studentów z kół naukowych. Jest organizowany przez fundację „Fundusz Pomocy Studentom”, pod patronatem Ministerstwa Edukacji i Nauki. Do 13. edycji nadesłano 207 zgłoszeń, a laureatów wyłoniono w jedenastu kategoriach. Finałowa gala, w trakcie której wręczono nagrody, odbyła się w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Projekt „Akwarium logopedyczne” został zrealizowany przez Julię Sadowską, Jakuba Pałachniaka i Michała Króla z SKN Biomechatroniki „BIOKREATYWNI”. Opiekę merytoryczną nad projektem sprawowały dr inż. Agata Guzik-Kopyto oraz mgr inż. Marta Chmura. Był on realizowany we współpracy z terapeutami ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży w Dąbrowie Górniczej: Magdaleną Nowak oraz Jolantą Zabuską-Mamczur.

- Najważniejszą misją Inżynierii Biomedycznej jest pomaganie innym - tłumaczy dr inż. Agata Guzik-Kopyto. - Tę misję zrealizował w swoim projekcie interdyscyplinarny zespół studentów Studenckiego Koła Naukowego Biomechatroniki „BIOKREATYWNI”, który działa na Wydziale Inżynierii Biomedycznej Politechniki Śląskiej. Jego głównym celem było zaprojektowanie i wykonanie mobilnej platformy do terapii logopedycznej - „Akwarium logopedyczne”. Zaprojektowane urządzenie stanowi wsparcie w codziennej pracy terapeutów, poprzez zastosowanie innowacyjnych metod terapii logopedycznej dzieci i dorosłych. Głównym założeniem projektowanej platformy była jej funkcjonalność i mobilność oraz możliwość wykorzystania przy różnych rodzajach niepełnosprawności, w tym niepełnosprawności sprzężonych.

thumbnail_IMG_0211

Mobilna platforma do terapii logopedycznej składa się z dwóch części: prostokątnego akwarium wykonanego ze szkła akrylowego oraz stojaka wyposażonego w koła z hamulcami, z możliwością pochylenia i dostosowania do wysokości i pozycji pacjenta.

- Zaprojektowane rozwiązanie zapewnia bezpieczną, efektywną oraz atrakcyjną formę rehabilitacji, która przy wykorzystaniu tego urządzenia przebiega w formie zabawy, poprzez wykonywanie różnorakich ćwiczeń oddechowych, które polegają na dmuchaniu przez otwory w akwarium za pomocą plastikowych słomek – opowiada mgr inż. Marta Chmura. - Dziecko bądź dorosły będzie zaangażowane w różnorodne gry z użyciem takich pomocy, jak autorskie plansze oraz piłeczki pingpongowe, piórka, piasek, pomponiki...

thumbnail_IMG_0221

Istotną częścią projektu była współpraca studentów koła z doświadczonymi terapeutami ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Dąbrowie Górniczej.

- Studenci mieli możliwość poznania istniejących rozwiązań do terapii logopedycznych – mówi dr inż. Agata Guzik-Kopyto. - Spotkania z osobami niepełnosprawnymi uwrażliwiły ich na specyficzne potrzeby i pokazały konieczność zaprojektowania rozwiązania służącego do terapii logopedycznej, które byłoby możliwie jak najbardziej uniwersalne i mogło sprostać większości wymaganiom. Po pierwszych konsultacjach z terapeutami okazało się, że proponowane przez zespół projektowy rozwiązanie, będzie innowacyjną pomocą, a jego mobilny charakter usprawni proces terapeutyczny.

- Ważnym atutem akwarium logopedycznego jest łatwość w utrzymaniu czystości, a dzięki licznym i wymiennym planszom oraz akcesoriom zajęcia są atrakcyjne i ciekawe - mówi Magdalena Nowak, neurologopeda, oligofrenopedagog w SOSW w Dąbrowie Górniczej. - Jest urządzeniem uniwersalnym, wykorzystywanym w terapii oddechowej, ale również w ćwiczeniach manualnych, odwrażliwianiu oraz w terapii sensorycznej.

- W imieniu dyrekcji oraz całej społeczności naszego ośrodka serdecznie dziękujemy dr inż. Agacie Guzik-Kopyto, mgr inż. Marcie Chmurze oraz studentom Julii Sadowskiej, Jakubowi Pałachniakowi i Michałowi Królowi za urządzenie, które jest nowatorskie i przede wszystkim dostosowane do potrzeb oraz możliwości naszych uczniów – mówi Małgorzata Dolińska-Stanek, dyrektorka w SOSW w Dąbrowie Górniczej.

PHOTO-2023-11-10-20-22-28

Zaprojektowana platforma do terapii logopedycznej jest uniwersalnym urządzeniem przeznaczonym dla każdego odbiorcy.

- Spełnia swoje zadanie w różnych miejscach, takich jak poradnia terapeutyczna, szpital, dom opieki, jak również dom prywatny - mówi dr inż. Agata Guzik-Kopyto. - Dzięki mobilnej konstrukcji, z platformy korzystać mogą osoby w różnym wieku oraz osoby niepełnosprawne ruchowo. Rozwiązuje ona problem terapii dla osób niepełnosprawnych ruchowo, a zwłaszcza leżących. Jej mobilność, a dodatkowo pochylność akwarium pod określonym kątem dostosowanym do potrzeb pacjenta, ułatwia prowadzenie terapii logopedycznej dla osób mających problem z poruszaniem, zwłaszcza kończynami górnymi i głową. Dodatkowo pochylność akwarium umożliwia terapeucie prowadzenie ćwiczeń o różnym poziomie trudności, dostosowanym do potrzeb konkretnego pacjenta.

Ostatecznie projekt został zrealizowany z dużym sukcesem.

- Potwierdziło to inżynierskie umiejętności studentów oraz wysoki potencjał naukowy Politechniki Śląskiej, a także pozwoliło na zdobycie umiejętności przełożenia realnych potrzeb osób niepełnosprawnych na praktyczne, inżynierskie rozwiązanie konstruktorskie – podsumowuje dr inż. Agata Guzik-Kopyto

Projekt realizowany był w ramach programu ”Nauka bez granic”, zainicjowanego przez Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej.

Zdjęcia Magdalena Szczęsna, Magdalena Nowak, dr inż. Agata Guzik-Kopyto

PHOTO-2023-11-10-20-22-24

© Politechnika Śląska

Ogólna klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Politechnikę Śląską

Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej

Deklaracja dostępności

„E-Politechnika Śląska - utworzenie platformy elektronicznych usług publicznych Politechniki Śląskiej”

Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie
Fundusze Europejskie