Logo Politechniki Śląskiej Politechnika Śląska
BIP   English
szukaj:
Przejdź do wyszukiwania

Prof. dr hab. inż. Adam Czornik Prof. dr hab. inż. Adam Czornik

Biogram

1995 - Magister inżynier, Politechnika Śląska, Wydział Matematyczno-Fizyczny Politechniki Śląskiej, kierunek: matematyka stosowana
1997 - Doktor nauk technicznych, Politechnika Śląska, Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki. Rozprawa doktorska: "Adaptacyjne sterowanie układem stochastycznym z kwadratowym funkcjonałem kosztów", w dyscyplinie automatyka i robotyka
2004 - Doktor habilitowany nauk technicznych, Politechnika Śląska, Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki. Rozprawa habilitacyjna: "Sterowanie układami ze skokowo zmieniającymi się parametrami", w dyscyplinie automatyka i robotyka
2013 - Profesor nauk technicznych, Politechnika Śląska, Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki

Przebieg kariery zawodowej

  • 1994 - 1995 laborant w pracowni komputerowej Wydziału Matematyczno-Fizycznego Politechniki Śląskiej
  • 1995 - 1997 asystent w Instytucie Matematyki Wydziału Matematyczno-Fizycznego Politechniki Śląskiej
  • 1996 - 1999 nauczyciel matematyki w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Bytomiu
  • 1997 - obecnie Politechnika Śląska, Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki
  • 1997 - 2006: adiunkt
  • 2006 - 2015: profesor nadzwyczajny
  • 2015 - obecnie: profesor zwyczajny
  • 2009 - 2012 profesor nadzwyczajny, Polsko - Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych, Wydział zamiejscowy Informatyki w Bytomiu
Zainteresowania naukowe
  • sterowanie adaptacyjne
  • układy ze skokowo zmieniającymi się parametrami
  • charakterystyki liczbowe układów dynamicznych
Dane bibliometryczne
  • indeks Hirscha wg Web of Science Core Collection: 9
  • liczba cytowań wg Web of Science Core Collection: 235
Autor 2 monografii. Ponadto autor bądź współautor: 40 publikacji w czasopismach z listy filadelfijskiej, 13 artykułów w czasopismach spoza listy filadelfijskiej, 52 artykułów opublikowanych w materiałach konferencyjnych, 8 rozdziałów w monografiach wieloautorskich.

Działalność organizacyjna

  • kierownik 8 projektów finansowanych przez KBN, NCN i NCBiR
  • 2012-2016 Dziekan Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej w Gliwicach
  • 2012-2016 Członek Senackiej Komisji Statutowej
  • 2012-2016 Członek Rady Centrum Kształcenia Inżynierów w Rybniku
  • 2012-nadal Członek zespołu do spraw rozwoju bazy ekspertów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju
Działalność dydaktyczna
  • prowadził bądź prowadzi zajęcia w języku polskim i angielskim dla studentów wszystkich kierunków i stopni studiów prowadzonych na Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej z przedmiotów: rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, matematyka, analiza matematyczna, algebra, statystyczna kontrola jakości, podstawy automatyki
  • promotor 3 zakończonych przewodów doktorskich
Nagrody i wyróżnienia
  • stypendium Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej dla młodych naukowców
  • stypendium Centrum im. S. Banacha
  • Nagroda Ministra
  • 4 Nagrody Indywidualne Rektora Politechniki Śląskiej
  • 13 Nagród Zespołowych Rektora Politechniki Śląskiej
  • Brązowy Medal za Długoletnią Służbę
  • recenzent artykułów do 16 czasopism z listy filadelfijskiej
Staże zagraniczne
  • 2010 - Università degli Studi dell'Aquila, Dipartimento di Matematica Pura ed Applicata, L'Aquila, Włochy
  • 1998 - International Center for Mathematics, Coimbra, Portugalia
Hobby
  • szachy
  • narciarstwo
  • podróże
  • turystyka

Program Wyborczy

Wizja
Politechnika Śląska w Gliwicach jest Uczelnią przyjazną studentom, pracownikom i absolwentom, składającą się ze ściśle współpracujących jednostek posiadających szeroką autonomię. Pracownicy i studenci współuczestniczą w procesie podejmowania decyzji. Prosty, zrozumiały i sprawiedliwy system zarządzania sprzyja efektywnemu kształceniu na nowoczesnych kierunkach studiów odpowiadających potrzebom rynku pracy, wspiera mobilność międzyuczelnianą i międzynarodową nauczycieli akademickich i studentów oraz promuje realizację ambitnych badań naukowych, współpracę z partnerami przemysłowymi i instytucjami publicznymi.

Uczelnia

  • Podejmę działania zmierzające do wzrostu prestiżu Uczelni i odzyskania należnej jej pozycji wśród polskich uniwersytetów
  • Przywrócę Senatowi i innym gremiom kolegialnym Uczelni należną im pozycję i rolę
  • Poszerzę autonomię jednostek podstawowych Uczelni zgodnie z zasadą subsydiarności
  • Zaproponuję sposób podziału dotacji dydaktycznej pomiędzy jednostki podstawowe, który będzie stymulował działania przyczyniające się do wzrostu dotacji dydaktycznej dla Uczelni
  • Przesunę znaczną część środków przeznaczanych na inwestycje w nową infrastrukturę budowlaną Uczelni na inwestycję w rozwój pracowników i modernizację istniejącej infrastruktury
  • Zaproponuję i będę realizował zgodny z zasadą subsydiarności jasny i czytelny system delegowania kompetencji i odpowiedzialności dla kadry kierowniczej Uczelni
  • Uzyskam stabilizację finansów Uczelni zmieniając podejście oparte na zmniejszaniu kosztów przez działania zwiększające przychody
  • Przywrócę partnerskie relacje ze związkami zawodowymi
  • Przedstawię propozycję „Przyjaznej administracji”, której elementem będzie uproszczenie wewnętrznych regulacji i wykorzystanie istniejącego potencjału administracji
  • Deklaruję, że ważne decyzje dotyczące Uczelni będę szeroko konsultował, a zgłaszane w trakcie konsultacji argumenty będę dogłębnie rozważał
  • Zaproponuję koncepcję "budżetu obywatelskiego", w ramach którego studenci i pracownicy będą mogli proponować działania i inwestycje w ramach określonej kwoty
  • Wprowadzę system, w którym tworzenie nowych i funkcjonowanie istniejących przepisów uczelnianych będzie szeroko konsultowane
  • Przywrócę kompetencje Kanclerza w zakresie kierowania administracją i gospodarką mieniem Uczelni
Studenci
  • Będę wspierał tworzenie nowych kierunków studiów w tym studiów międzyobszarowych, indywidualnych studiów międzywydziałowych i kierunków o profilu praktycznym
  • Zintensyfikuję studencką wymianę międzynarodową i stworzę na Uczelni warunki zachęcające do podejmowania studiów przez studentów z zagranicy oraz realizację podwójnych dyplomów
  • Zmienię zasady rekrutacji tak, aby umożliwić zapisywanie się kandydatów na więcej niż jeden kierunek
  • Zaproponuję mniej rygorystyczne wymogi rejestracji na kolejny semestr, na podstawie sumarycznego deficytu punktów ECTS z poprzednich semestrów, w miejsce aktualnie dopuszczalnego deficytu 6 ECTS po każdym semestrze
  • Stworzę mechanizm ciągłego dostosowania programów studiów do potrzeb rynku pracy poprzez poszerzenie roli pracodawców i studentów
  • Wprowadzę w miejsce kilku obecnie istniejących systemów informatycznych dla studentów jeden o znacznie większych możliwościach umożliwiający, m.in., elektroniczne składanie podań, powiadamianie o ocenach, zmianach w planie zajęć oraz umożliwiający zapisywanie się na zajęcia
  • Wdrożę ogólnouczelniany system elektroniczny do obsługi prac dyplomowych i inżynierskich, który ułatwi zgłaszanie tematów prac przez podmioty zewnętrzne
  • Uelastycznię organizację planu zajęć poprzez umożliwienie realizacji przedmiotów w modułach oraz w grupach międzywydziałowych
  • Rozszerzę ideę przedmiotów obieralnych o formułę tzw. zajęć otwartych
  • Przywrócę górne limity liczebności grup ćwiczeniowych, laboratoryjnych i projektowych na poziomie, odpowiadającym potrzebie zapewnienia każdemu studentowi adekwatnego wsparcia ze strony prowadzącego zajęcia nauczyciela akademickiego
  • Będę promował wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania, w tym e-learningu
  • Utworzę fundację przy Politechnice Śląskiej, której celami będą m.in. fundowanie stypendiów dla studentów i wspieranie działań Samorządu Studenckiego
  • Poprawię warunki mieszkaniowe w akademikach
  • Ułatwię łączenie pracy i życia rodzinnego (np. wychowywanie dziecka) ze studiowaniem
Doktoranci
  • Stworzę warunki wszechstronnego rozwoju intelektualnego i interdyscyplinarnego prowadzenia badań naukowych
  • Zwiększę mobilność krajową i międzynarodową doktorantów
  • Podejmę starania o utworzenie międzynarodowych studiów doktoranckich we współpracy z ośrodkami zagranicznymi
  • Odejdę od sztywnego systemu studiów doktoranckich na rzecz indywidualnych studiów o zakresie definiowanym przez opiekuna pracy doktorskiej z uwzględnieniem przedmiotów zaliczanych w trybie eksternistycznym
  • Będę wspierać organizację warsztatów doktoranckich na terenie Uczelni, w tym międzynarodowych i międzyuczelnianych
  • Stworzę system wspierania doktorantów w zakresie pozyskiwania danych oraz udostępniania przez partnerów zewnętrznych Uczelni możliwości prowadzenia badań
  • Zainicjuję starania, na forum ogólnopolskich organizacji rektorów (KRASP, KRPUT), o wyraźną poprawę warunków materialnych dla doktorantów (zwłaszcza słuchaczy stacjonarnych studiów doktoranckich)
  • Podejmę starania o utworzenie multidyscyplinarnych studiów doktoranckich w ramach Politechniki Śląskiej z wykorzystaniem potencjału akademickiego całej konurbacji katowickiej
Nauczyciele akademiccy
  • Będę prowadził przejrzystą politykę kadrową opartą na czytelnych kryteriach awansu, uwzględniającą trzy różne ścieżki: naukową, naukowo-dydaktyczną i dydaktyczną. Przedstawię jasne kryteria, których spełnienie zagwarantuje stabilną ścieżkę kariery
  • Zaproponuję sposób oceny okresowej uwzględniający wszystkie obowiązki nauczycieli akademickich oraz oceny ankiet studenckich
  • Zobowiązuję się zredukować do niezbędnego minimum obowiązki biurokratyczne nauczycieli akademickich
  • Przywrócę górne limity liczebności grup ćwiczeniowych, laboratoryjnych i projektowych
  • Podniosę liczbę godzin za prowadzenie prac dyplomowych, przeliczniki za prowadzenie zajęć w soboty i niedziele oraz przelicznik za prowadzenie zajęć w języku angielskim
  • Będę promował aktywność w pozyskiwaniu projektów, współpracę z przemysłem i publikowanie w prestiżowych czasopismach
  • Zaproponuję stworzenie możliwości zamiany części aktywności dydaktycznej na badawczą
  • Stworzę warunki wspierające mobilność międzynarodową nauczycieli akademickich
  • Przedstawię system przyznawania Nagród Rektora promujący korzystne dla rozwoju Uczelni aktywności nauczycieli akademickich
  • Przeznaczę dodatkowe środki na wspieranie awansu naukowego
  • Będę popierał zapraszanie profesorów wizytujących
  • Umożliwię Dziekanom prowadzenie polityki kadrowej, która zapewni odpowiednie proporcje pomiędzy grupami pracowników naukowych, naukowo-dydaktycznych i dydaktycznych zależne od potrzeb i specyfiki wydziałów
  • Podejmę starania (m.in. na forum Konferencji Rektorów) o przygotowanie propozycji rozwiązań ustawowych, które umożliwią zapewnienie projektowi inżynierskiemu, jako podsumowaniu pierwszego stopnia studiów, właściwej rangi w toku studiów
Administracja
  • Podniosę prestiż oraz poprawię i usprawnię warunki pracy pracowników administracji
  • Wprowadzę przejrzysty system kariery zawodowej w administracji promujący przy zatrudnieniu pracowników mających wcześniejsze doświadczenia w pracy na naszej Uczelni
  • Zaproponuję elastyczny sposób zarządzania kadrą administracyjną
  • Wyodrębnię fundusz na szkolenia i podnoszenie kwalifikacji pracowników administracji, w tym na kursy językowe
  • Będę dążył do likwidacji dysproporcji płacowych pomiędzy pracownikami zatrudnionymi w różnych jednostkach wewnętrznych wykonującymi te same obowiązki
Szczegółowe informacje dotyczące wizji Uczelni oraz programu wyborczego znajdą Państwo na stronie internetowej www.czornik.pl
 
Admin © Politechnika Śląska
 
Całkowitą odpowiedzialność za poprawność, aktualność i zgodność z przepisami prawa materiałów publikowanych za pośrednictwem serwisu internetowego Politechniki Śląskiej ponoszą ich autorzy - jednostki organizacyjne, w których materiały informacyjne wytworzono. Prowadzenie: Centrum Informatyczne Politechniki Śląskiej (www@polsl.pl)
Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej